´╗┐´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Atat├╝rk Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Nutuk (Osmanl─▒ca) : 11


G├╝n├╝m├╝z T├╝rk├žesi

NUTUK

MUSTAFA KEMAL ATAT├ťRK


Ya istikl├ól ya ├Âl├╝m

Bu karar─▒n istinat etti─či en kuvvetli muhakeme ve mant─▒k ┼ču idi:
Esas, T├╝rk mill├«yetinin haysiyetli ve ┼čerefli bir millet olarak ya┼čamas─▒d─▒r. Bu esas ancak istikl├óli tamme malikiyetle temin olunabilir. Ne kadar zengin ve m├╝reffeh olursa olsun istikl├ólden mahrum bir millet, be┼čeriyeti m├╝temeddine muvacehesinde u┼čak olmak mevkiinden y├╝ksek bir muameleye kespi liyakat edemez.
Ecneb├« bir devletin himaye ve sahabetini kabul etmek insanl─▒k evsaf─▒ndan mahrumiyeti, acz├╝ meskeneti itiraftan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Filhakika bu derekeye d├╝┼čmemi┼č olanlar─▒n istiyerek ba┼člar─▒na bir ecneb├« efendi getirmelerine asla ihtimal verilemez.
Halbuki T├╝rk├╝n haysiyet ve izzeti nefis ve kabiliyeti ├žok y├╝ksek ve b├╝y├╝kt├╝r. B├Âyle bir millet esir ya┼čamaktansa mahvolsun evl├ód─▒r!
Binaenaleyh, ya istikl├ól ya ├Âl├╝m!
─░┼čte hal├ós─▒ hakik├« istiyenlerin parolas─▒ bu olacakt─▒.

Bir an i├žin, bu karar─▒n tatbikat─▒nda ademi muvaffak─▒yete du├žar olunaca─č─▒n─▒ farzedelim! Ne olacakt─▒? Esaret!
Peki Efendim. Di─čer kararlara mutavaat halinde netice bunun ayn─▒ de─čil miydi!
┼×u fark ile ki, istikl├óli i├žin ├Âl├╝m├╝ g├Âze alan millet, insanl─▒k haysiyet ve ┼čerefinin icab─▒ olan b├╝t├╝n fedek├órl─▒─č─▒ yapmakla m├╝teselli olur ve bittabi esaret zincirini kendi elile boynuna ge├žiren miskin, haysiyetsiz bir milllete nazaran y├ór ve a─čyar nazar─▒ndaki mevkii farkl─▒ olur.
Sonra Osmanl─▒ hanedan ve saltanat─▒n─▒n idamesine ├žal─▒┼čmak, elbette, T├╝rk milletine kar┼č─▒, en b├╝y├╝k fenal─▒─č─▒ i┼člemekti. ├ç├╝nk├╝ millet her t├╝rl├╝ fedek├órl─▒─č─▒ sarfederek istikl├ólini temin etse de, saltanat devam etti─či takdirde, bu istikl├óle m├╝emmen nazar─▒ ile bak─▒lamazd─▒. Art─▒k, vatanla, milletle hi├žbir al├ókai vicdan├«ye ve fikr├«yesi kalmam─▒┼č bir s├╝r├╝ mecaninin, devlet ve millet istikl├ól ve haysiyetinin muhaf─▒z─▒ mevkiinde bulundurulmas─▒ nas─▒l tecviz olunabilirdi?
Hil├ófet vaziyetine gelince, ilim ve fennin nurlara m├╝sta─črak k─▒ld─▒─č─▒ hakik├« medeniyet ├óleminde g├╝l├╝n├ž tel├ókki edilmekten ba┼čka bir mevzuu kalm─▒┼č m─▒yd─▒?
G├Âr├╝l├╝yor ki, verdi─čimiz karar─▒n tatbikat─▒n─▒ temin i├žin hen├╝z milletin ├╝nsiyet etmedi─či meselelere temas etmek l├óz─▒mgeliyordu. Umumca mevzuubahs olmas─▒nda az├«m mahzurlar tasavvur olunan hususlar─▒n mevzuubahs olmas─▒nda zarureti mutlaka bulunuyordu.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   ...    60   »   


´╗┐