Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

cumhuriyet_gazetesi_cuma_kitaplari:avrupa_ile_asya_arasindaki_adam_1_05 [2015/07/28 15:51] (current)
Line 1: Line 1:
 +´╗┐´╗┐~~NOCACHE~~┬á
 +<​php>​tpl_youarehere();</​php>​┬á
 +----┬á
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​┬á
 +[<​2>​]┬á
 +~~Title: Avrupa ile Asya Aras─▒ndaki Adam: Gazi Mustafa Kemal ÔÇô I : 05~~ ┬á
 +=== AVRUPA ─░LE ASYA ARASINDAK─░ ADAM: GAZ─░ MUSTAFA KEMAL ÔÇô I ===┬á
 +=== DAGOBERT VON MIKUSCH ===┬á
 +----┬á
 +Orada burada belki oyun oynayan bir grup ├žocu─ča rastlars─▒n─▒z;​ bu ├╝lkede gen├žli─čin ├Âzelli─či olan sessiz, a─č─▒r ba┼čl─▒ davran─▒┼člar─▒yla oyunlar─▒na dal─▒p gitmi┼člerdir. Kimi sar─▒kl─▒, kimi fesli adamlar a─č─▒r, ├Âl├ž├╝l├╝ ad─▒mlarla gelip ge├žerler; yap─▒lacak her tela┼čl─▒ hareket ├ódeta onlar─▒n vakar─▒n─▒ zedeleyecek gibidir. Kad─▒nlar, karalara b├╝r├╝nm├╝┼č kad─▒nlar, hepsini birbirine benzer k─▒lan ya┼čmaklar i├žinde, rahibeler gibi giyinmi┼č olarak, ├žo─ču kez iki┼čer iki┼čer, ├╝rkek, hemen hi├ž ses ├ž─▒karmayan bir y├╝r├╝y├╝┼čle evlerin ├Ân├╝nden kay─▒p giderler. Her ┼čey huzur dolu, ├ódeta mutlu ve biraz da uykulu bir sessizlikle kaplanm─▒┼č gibidir; arada s─▒rada ├že┼čit ├že┼čit sebzeler, meyveler ya da ├ži├žekler satan bir sat─▒c─▒n─▒n,​ ┼čark─▒ s├Âylercesine makamla uzun uzun hayk─▒r─▒┼č─▒ bu sessizli─či y─▒rtar. Bu adamlar sokak sat─▒c─▒l─▒─č─▒ i┼čini, ┼čiirimsi bir k─▒l─▒─ča sokmas─▒n─▒,​ ├Ârne─čin ┼čeftalileri ev kad─▒nlar─▒n─▒n ho┼čuna giden beyitler okuyarak satmas─▒n─▒ bilirler. \\┬á
 +Mustafa, kendi i├žine kapan─▒k, geleneklerine ba─čl─▒, b├Âylesi dinginlikte bir d├╝nyada b├╝y├╝d├╝ ve ba┼člang─▒├žta hi├žbir ┼čey ├╝st├╝ne titrenilen bu g├╝ven ortam─▒n─▒ bozmayacakm─▒┼č gibi g├Âr├╝n├╝yordu. \\┬á
 +├ça─č─▒n huzursuzluklar─▒ndan ancak pek az─▒, evlerinin sakin hayat─▒n─▒ etkileyebilmekteydi. Burda evin ekseni anneydi; her ┼čeye canl─▒l─▒─č─▒,​ s─▒cakl─▒─č─▒,​ iyili─či ve yumu┼čakl─▒─č─▒yla y├Ân veren oydu. O zamanlar─▒n T├╝rk kad─▒n─▒, gelenek ve g├Ârenek gere─či ailenin ├žer├ževesi i├žinde ya┼čard─▒. Evin d─▒┼č─▒ndaki heyecanlar, e─členceler,​ hele erkeklerle bir araya gelmek ona yasakt─▒. Kocas─▒n─▒n yak─▒nlar─▒na bile kendisini g├Âsteremezdi ve g├╝ne┼čin batmas─▒yla birlikte sokaklarda, meydanlarda tek bir M├╝sl├╝man kad─▒na rastlanamazd─▒. \\┬á
 +B├Âylesi esrarl─▒ bir tabuyla ├ževrili halde kad─▒n─▒n ya┼čay─▒┼č─▒ ├žok dar s─▒n─▒rlar i├žinde yo─čunla┼čm─▒┼čt─▒. Kad─▒n k├╝├ž├╝k, fakat t├╝m├╝yle kendisine ait bir d├╝nyada benli─čini ar─▒yor, b├╝t├╝n varl─▒─č─▒n─▒ onunla dolduruyordu. Ama bu s─▒n─▒rl─▒ d├╝nyan─▒n i├žinde egemen olan da kendisiydi; ona hele anne olmu┼čsa, t├Ârensel bir hu┼čuyla derin sayg─▒ g├Âsterilir,​ el s├╝r├╝lmez bir ├že┼čit kutsal hale etraf─▒n─▒ ku┼čat─▒r ve onu d─▒┼č d├╝nyan─▒n kaba ger├žekleriyle yak─▒n temasa ge├žmesinden korurdu. Dini inan├žla kutsalla┼čt─▒r─▒lm─▒┼č evlilik ba─č─▒ ise bir bak─▒ma ├Âzg├╝rl├╝k demekti. B├Âylesi bir ba─č insan─▒ bunaltmaz, aksine onu y├╝celtirdi. Bu ┼čekilde bir kenarda kalmak, g├╝ndelik hayat─▒n da─čda─čas─▒ndan uzakta durmak, ki┼činin i├ž d├╝nyas─▒n─▒ geli┼čtirmeye yar─▒yordu. \\┬á
 +Mustafa'​n─▒n annesi Z├╝beyde Han─▒m uzun s├╝re ─░sl├ómiyetin kat─▒ ├ževresi i├žinde ya┼čad─▒, d├╝nyan─▒n sorunlar─▒ndan pek az haberi oldu ve Avrupa'​da ad─▒na e─čitim denilen ┼čeyden de uzak kald─▒ ne var ki bu y├╝zden ne insanl─▒─č─▒ndaki y├╝ksek hasletlerin zenginli─činde bir azalma olmu┼čtu, ne de de─čerli ve ge├žerli olan ┼čeyleri ay─▒rt etmede kafas─▒ daha az ├žal─▒┼čmaktayd─▒. Onun ki┼čili─činden ├ževresine s├╝rekli sakin bir ─▒┼č─▒n yans─▒tmaktayd─▒. Kendi iste─čiyle ilk bak─▒┼čta ├žapra┼č─▒k g├Âr├╝nen yollara sapm─▒┼č o─čluna hi├žbir zaman engel olmam─▒┼č, ki┼čisel arzular─▒n─▒ d─▒┼ča vurmam─▒┼č, ki┼čili─čini geli┼čtirmesinde o─člunu serbest b─▒rakm─▒┼č,​ ├žo─ču kez de onu anlamaya g├╝c├╝ yetmemi┼čti. ├çok ge├žmeden de o─člu, anne i├žin t├╝m├╝yle yabanc─▒ bir d├╝nyan─▒n i├žine dalm─▒┼čt─▒. Anne ise kayg─▒lar─▒n─▒ ve tasalar─▒n─▒ i├žine g├Âmerek kenarda kalm─▒┼čt─▒. B├╝t├╝n hayat─▒ fedak├órl─▒k,​ feragat ve ba┼čkalar─▒ i├žin ya┼čamaktan ibaretti, ama belki de ├Âzellikle bundan dolay─▒ fark─▒nda olmadan o─člunu derinlemesine etkilemi┼č, ona t├╝m bilgilerden,​ t├╝m becerilerden ├žok daha ├Ânemli olan tertemiz insani de─čerleri a┼č─▒lam─▒┼čt─▒. \\┬á
 +Daha sonralar─▒ en olmayacakm─▒┼č gibi g├Âr├╝len at─▒l─▒mlara kalk─▒┼čmay─▒ g├Âze alabilen bir b├╝y├╝k ruhsal enerjinin t├╝kenmek bilmez kayna─č─▒ haline gelecek bu adamdaki kendine g├╝ven duygusu, ├Âzellikle de benli─čin ba─člar─▒ndan kurtulabilmesi,​ ba┼čkalar─▒na y├Ânelik ├Âzgeci tutumu, herhalde annesinden ona ge├žmi┼č bir miras olsa gerektir. \\┬á
 +Galiba o─čul da bunu, annesine neler bor├žlu oldu─čunu biliyor ya da sezinliyordu. ├ç├╝nk├╝ annesi ya┼čad─▒─č─▒ s├╝rece ona, T├╝rkiye gibi analara a┼č─▒r─▒ de─čer vermenin gelenek oldu─ču bir ├╝lkede bile her zaman g├Âr├╝lmeyecek derecede derin bir sayg─▒ ve sevgiyle ba─čl─▒ kalm─▒┼čt─▒r. Bu da onun ba┼čkaca duygulara, genellikle duygusall─▒─ča pek yer vermeyen karakterinin insanc─▒l a├ž─▒dan en sempatik ├Âzelliklerinden biriydi. \\┬á
 +<​php>​sayfa_numaralama(39);</​php>​┬á
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​

´╗┐