Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

cumhuriyet_gazetesi_cuma_kitaplari:avrupa_ile_asya_arasindaki_adam_1_11 [2015/07/28 15:51] (current)
Line 1: Line 1:
 +´╗┐´╗┐~~NOCACHE~~┬á
 +<​php>​tpl_youarehere();</​php>​┬á
 +----┬á
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​┬á
 +[<​2>​]┬á
 +~~Title: Avrupa ile Asya Aras─▒ndaki Adam: Gazi Mustafa Kemal ÔÇô I : 11~~ ┬á
 +=== AVRUPA ─░LE ASYA ARASINDAK─░ ADAM: GAZ─░ MUSTAFA KEMAL ÔÇô I ===┬á
 +=== DAGOBERT VON MIKUSCH ===┬á
 +----┬á
 +Bug├╝n yoksul k├Â┼česinde pinekleyen, yar─▒n l├╝tuflar g├╝ne┼činin parlak ─▒┼č─▒klar─▒yla ayd─▒nlanabiliyordu. ├ľn├╝ s─▒ra atl─▒lar giden gala arabas─▒ i├žinde, debdebeyle sokaklardan ge├žen, y─▒ld─▒zl─▒ makam sahipleri birka├ž saat sonra kendilerini zindanda bulabiliyor,​ ya da Arabistan'​─▒n bilmem hangi uzak k├Â┼česine do─čru s├╝rg├╝n yolunu tutuyordu. \\┬á
 +Avrupa kurnazl─▒k Do─ču'​nun zevkleriyle birle┼čmi┼čti:​ Afyon, esrar, bunalt─▒c─▒ mehtapl─▒ gecelerde h├╝lyalara dald─▒rtan uyuklamalar ve ├že┼čit ├že┼čit, farkl─▒ farkl─▒ kad─▒nlar. Ancak burada ba┼č─▒ ├Ârt├╝l├╝ M├╝sl├╝man kad─▒n─▒ndan elden geldi─čince uzak durmak gerekiyordu,​ en az─▒ndan gayrim├╝slim kimse i├žin bir zorunluluktu bu. B├Âyle bir g├Ân├╝l oyununun tehlikesi, ger├ži onu daha da ├žekici k─▒labilir, ama bu ├žekicilik insan─▒n s─▒rt─▒na kolayca bir b─▒├žak yemesiyle de sona erebilir, ├Âte yandan kutsal yasay─▒ ├ži─čnemi┼č say─▒lan kad─▒n da bir daha ├ž─▒kmamacas─▒na Bo─čaz'​─▒n sular─▒nda kaybolup gidecektir. \\┬á
 +Mustafa Kemal, yirmi ya┼č─▒nda subay aday─▒d─▒r; bir ta┼čra yat─▒l─▒ okulunun k─▒s─▒r ├ževresinden bir b├╝y├╝k kentin hareketli hayat─▒na ge├žti─čini anlatm─▒┼čt─▒. Kitaplar bir s├╝re i├žin kenara itildi, hayat─▒nda ilk kez d├╝nya nimetlerine diledi─čince el atman─▒n tad─▒n─▒ ├ž─▒karacakt─▒. Bir zamanlar pek g─▒pta etmi┼č oldu─ču o g├Âsteri┼čli ├╝niformas─▒ i├žinde, endam─▒ yerinde bir delikanl─▒yd─▒ ┼čimdi; pek uzun boylu de─čildi, fakat geni┼č omuzlu, ince belli bir dar kal├žal─▒yd─▒;​ erkek├že terlemi┼č b─▒y─▒klar─▒n─▒n uyar─▒lar─▒n─▒ hi├žbir ┼čekilde engellemiyordu art─▒k. Sofra kurulmu┼čtu,​ i┼č sadece lokmalar─▒ at─▒┼čt─▒rmaya kalm─▒┼čt─▒. \\┬á
 +O da bunu yapt─▒, hem de her i┼činde her zaman g├Âr├╝ld├╝─č├╝ tarzda, kusursuz, esasl─▒, etkili bi├žimde yapt─▒. Kad─▒n denilen varl─▒─č─▒n esrar─▒n─▒ ke┼čfetmeye u─čra┼čt─▒; b├Âylece delikanl─▒l─▒k y─▒llar─▒nda ac─▒ ├žektiren, rahat ka├ž─▒rtan, kafas─▒n─▒ kurcalayan s─▒r ortadan kayboldu. Bu s─▒rr─▒ anlama hevesi ne var ki daha ├žok nesnel, hatta y├╝zeysel pl├ónda kald─▒; ├žar├žabuk giderilen ka├žamak arzular, ne┼čeyle ta├žlanan saatler, ayak ba─č─▒ olmayan tad─▒ ├ž─▒kar─▒l─▒p sonra da unutulan ili┼čkilerdi bunlar. \\┬á
 +Hepsi de dengesinde bir sars─▒nt─▒ meydana getirmeden cereyan etmi┼čti. Hi├žbirinde insan─▒ hayat─▒n ger├žeklerinden uzakla┼čt─▒ran romantik tasar─▒mlar yoktu; giderek daha ├žok isteklerde bulunmaya s├╝r├╝kleyen arzu galeyanlar─▒ yoktu; "​acabalarla,​ fakatlarla t├Âkezleyen tutuklular, duraksamalar yoktu. ─░├ž d├╝nyas─▒ sa─čl─▒kl─▒,​ g├╝├žl├╝ bir b├╝nyenin, ac─▒lardan ar─▒narak erkek olmak ├╝zere deri de─či┼čtirmesi s├╝reciydi bu.┬á
 +;#;┬á
 +* * *┬á
 +;#;┬á
 +G├╝ndelik hayat alan─▒nda bilgisini, g├Ârg├╝s├╝n├╝ b├Âyle geli┼čtirirken,​ kendisini daha ciddi, daha s├╝rekli u─čra┼čt─▒racak baz─▒ ┼čeyler de g├Âz├╝ne ├žarpm─▒┼čt─▒. ─░nceden inceye ak─▒l y├╝r├╝tme yetisine sahip bu ├žapta bir insan─▒n, ├╝lkedeki durumun gittik├že k├Ât├╝ye gitti─čini, imparatorluk binas─▒nda her k├Â┼če buca─č─▒n ├žat─▒rdad─▒─č─▒n─▒ fark etmemesi olanaks─▒zd─▒. "​Bosforun Hasta Adam─▒"​ deyimi her bak─▒mdan ge├žerli bir slogand─▒ art─▒k; ger├žekli─či s├Âz g├Ât├╝rmez bu durum Avrupa h├╝k├╝metlerince bir oldubitti say─▒l─▒yordu. Hastan─▒n ├Âlece─či kesindi, fakat bunun daha ne kadar s├╝r├╝ncemede kalaca─č─▒ yaln─▒zca bir zaman sorunuydu. \\┬á
 +Bu arada harbiye ├Â─črencisi -ilk zamanlar derslerinde g├Âsterdi─či ihmali, s├Âmestr sonunda ├žar├žabuk telafi ederek- iki y─▒l─▒n─▒ geride b─▒rakm─▒┼č ve kurmay s─▒n─▒f─▒ i├žin se├žilenler aras─▒na girmi┼č bulunuyordu. B├Âylece daha ├Ânce k─▒ta hizmeti g├Ârmeden, do─črudan do─čruya y├╝zba┼č─▒ r├╝tbesiyle orduya girmeye aday olmu┼čtu. \\┬á
 +Harbiyenin ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒n─▒f─▒ndayken,​ yurda ili┼čkin konularla ilgilenmeye ba┼člad─▒. ├ça─č─▒n─▒n bunal─▒mlar─▒ onu kendili─činden f─▒rt─▒nalarla ├žalkalanan bu alana itmi┼čti. Uzun zamandan beri bir gen├ž ┼čairler ku┼ča─č─▒ yeni bir ideali y├╝celmi┼č bulunuyordu. Kendi milliyetini d├╝┼č├╝nmek,​ ─░slamiyetin skolasti─činden s─▒yr─▒lmak,​ kendi ─▒rk─▒na ayk─▒r─▒ d├╝┼čen Arap ve Fars kl├ósisizmini a┼čmak, k─▒sacas─▒ Avrupa'​dan son dalga olarak Do─ču'​ya ula┼čm─▒┼č bulunan milli bireyle┼čtirmeyi benimsemekti bu ideal. Siyasal a├ž─▒dan ifadesini J├Ân T├╝rkler hareketinin reform isteklerinde bulmaktayd─▒. ┬á
 +<​php>​sayfa_numaralama(39);</​php>​┬á
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​

´╗┐