Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

cumhuriyet_gazetesi_cuma_kitaplari:avrupa_ile_asya_arasindaki_adam_1_15 [2015/07/28 15:51] (current)
Line 1: Line 1:
 +´╗┐´╗┐~~NOCACHE~~┬á
 +<​php>​tpl_youarehere();</​php>​┬á
 +----┬á
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​┬á
 +[<​2>​]┬á
 +~~Title: Avrupa ile Asya Aras─▒ndaki Adam: Gazi Mustafa Kemal ÔÇô I : 15~~ ┬á
 +=== AVRUPA ─░LE ASYA ARASINDAK─░ ADAM: GAZ─░ MUSTAFA KEMAL ÔÇô I ===┬á
 +=== DAGOBERT VON MIKUSCH ===┬á
 +----┬á
 +Bu da el├žinin raporunda yazd─▒─č─▒ gibi "​Padi┼čah─▒n iradesi olmaks─▒z─▒n koca imparatorlu─čun i├žinde bir ta┼č bile yere d├╝┼čemez"​ demekti. \\┬á
 +Bat─▒'​dan gelen milliyet├žilik d├╝┼č├╝ncesi,​ ├že┼čitli halklar─▒ birle┼čtiren bir devlet ba─č─▒ i├žin zehirdi. Bu d├╝┼č├╝nce ilkin imparatorlu─čun temellerini saracak, sonra b├╝y├╝y├╝p ba─člama yerlerini kaplayacak, arkas─▒ndan da -ilerde g├Âr├╝lece─či ├╝zere- b├╝t├╝n yap─▒y─▒ ├ž├Âkertecektir. Bu da Abd├╝lhamit'​in tam bir ba─čnazl─▒kla ni├žin milliyet├žili─če kar┼č─▒ ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒,​ vatan etiketi ta┼č─▒yan her ┼čeyi ni├žin zihinlerden silmek istedi─čini ve ni├žin vatan s├Âz├╝n├╝n a─č─▒za al─▒nmas─▒n─▒ bile yasaklad─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒klar. J├Ân T├╝rklere d├╝┼čmanl─▒─č─▒,​ onlar─▒n e─čilimini ac─▒mas─▒zca kovu┼čturmas─▒ da bu y├╝zdendir. Avrupa k├Âkenli milliyet kavram─▒na kar┼č─▒ Abd├╝lhamit,​ ─░slamiyetÔÇÖin kayna┼čt─▒r─▒c─▒-birle┼čtirici d├╝┼č├╝ncesini ├ž─▒kar─▒yordu. Bu d├╝┼č├╝nceye yeniden canl─▒l─▒k kazand─▒rmak,​ art─▒k iyice h─▒z─▒ kesilmi┼č bu harekete yeni bir at─▒l─▒m ruhu vermek yollar─▒n─▒ ar─▒yordu. B├╝y├╝k Hicaz demiryolu giri┼čimi yaln─▒zca bu amaca y├Ânelikti. Daha kolay ba─člant─▒, daha iyi ta┼č─▒ma olana─č─▒, M├╝sl├╝man d├╝nyas─▒n─▒n d├Ârt bir yan─▒ndan hac─▒ kafilelerini kutsal kentlere -Mekke ile Medine'​ye- g├Ât├╝recek,​ b├Âylece insan y─▒─č─▒nlar─▒n─▒n oraya rahat├ža akmas─▒, onlar─▒n hepsini birle┼čmi┼č bir ─░slamiyetÔÇÖin g├╝c├╝ konusunda bilin├žlendirecekti. \\┬á
 +Bu savunmada, bu art─▒k elde tutulamaz hale gelmi┼č olan─▒n korunmas─▒ i├žin b├╝t├╝n g├╝├žlerin bir noktada yo─čunla┼čt─▒r─▒lmas─▒ gereken durumda, yap─▒lmas─▒ zorunlu ┼čeyler yap─▒lmadan kald─▒. Art─▒k geciktirilmemesi gereken reformlar, i├žinde bulunulan zaman─▒n isterlerine,​ ─▒l─▒ml─▒ nitelikte uygun d├╝┼čece─či d├╝┼č├╝n├╝lm├╝┼č reformlar t├╝m├╝yle durdu. Bu alanda da asl─▒nda iyi olan ┼čey tersine bir duruma d├Ân├╝┼čm├╝┼čt├╝. Yeni bilimleri ├Â─čreten okullar a├ž─▒lm─▒┼č,​ ┼čimdi ise bu okullar─▒n yaratt─▒─č─▒ yeni ruh tehlikeli olmu┼č ve onu bask─▒ alt─▒na almak zorunda kal─▒nm─▒┼čt─▒. Ordunun yeni ba┼čtan d├╝zenlenmesine ba┼članm─▒┼č,​ fakat ├╝lkeye ├ža─čr─▒lan e─čitim uzmanlar─▒ hi├žbir i┼č yapamaz hale sokulmu┼č, bunlar─▒n ├žal─▒┼čmalar─▒ -pek az istisnayla- ├ž─▒kmaz yollara sapt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒. E─čitim amac─▒yla yabanc─▒ ordulara g├Ânderilmi┼č subaylar─▒n ├Â─črendiklerini de─čerlendirmelerine izin verilmiyor ve d├Ân├╝┼člerinden sonra da hepsi imparatorlu─čun ├╝cra b├Âlgelerine s├╝rg├╝n ediliyordu. Bir donanma meydana getirilmi┼č,​ sonra bu donanma limanlarda paslanmaya terk edilmi┼čti; gemilerin denize a├ž─▒lmas─▒,​ Avrupa'​yla yak─▒n temasa ge├žilmesine yol a├žabilirdi. Oysa Bat─▒l─▒ d├╝┼č├╝ncelerin ├╝lkeye girebilece─či b├╝t├╝n kap─▒lar s─▒ms─▒k─▒ kapat─▒lmal─▒,​ b├╝t├╝n delikler t─▒kanmal─▒yd─▒. \\┬á
 +Herhalde padi┼čah da y├╝re─činin derinliklerinde b├╝t├╝n bu ├žabalar─▒n bo┼čuna oldu─čunu, d├╝┼č├╝ncelere kar┼č─▒ sava┼čta her zaman g├╝├žs├╝z kalaca─č─▒n─▒ sezmi┼č olmal─▒d─▒r. Bu g├╝├žs├╝zl├╝k duygusunun giderek b├╝y├╝mesi, mizac─▒ndaki ku┼čkulanma e─čilimini y─▒llar ge├žtik├že patalojik bir evham haline sokmu┼čtu. Bunalan ruhunda bir patlama olmas─▒ndan kayg─▒lanmas─▒,​ pe┼čini bir t├╝rl├╝ b─▒rakmayan bir korkuya d├Ân├╝┼čm├╝┼č,​ y├╝re─čini karartm─▒┼č,​ kendisinde bulunan ├╝st├╝n zek├ó, beceriklilik ve yorulmak bilmez ├žal─▒┼čma g├╝c├╝ gibi y├╝ksek yetilerini sekteye u─čratm─▒┼čt─▒. \\┬á
 +─░ki padi┼čahtan sonra tahta ├ž─▒k─▒┼č─▒ s─▒ras─▒ndaki ko┼čullar, i├žinde silinmez izler b─▒rakm─▒┼čt─▒. G├Âzden d├╝┼čen ya da kamuoyuyla ├žat─▒┼čan h├╝k├╝mdar─▒ bertaraf etmek, Osmanl─▒ ─░mparatorlu─ču'​nda ├Âteden beri yap─▒lagelen bir i┼čti. Niye ona da benzeri bir yazg─▒ haz─▒rlanmas─▒nd─▒?​ Nitekim baz─▒ sabahlar Y─▒ld─▒z K├Â┼čk├╝n├╝n duvarlar─▒na geceden J├Ân T├╝rklerin yap─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒ yaftalar bulunuyordu,​ bunlarda Abd├╝lhamit'​in tahttan indirilmesi isteniyor, e─čer k─▒sa zamanda bu yap─▒lmazsa,​ kendisinin ├Âld├╝r├╝lece─či bildiriliyordu. Bu kadar iyi korunan saray─▒n─▒n ula┼č─▒lmaz inzivas─▒ i├žinde dahi, onun b├Âyle rahat y├╝z├╝ g├Ârmemesine ┼ča┼čmamak gerekir. Her gece yatak odas─▒n─▒ de─či┼čtiriyordu,​ yata─č─▒ da hi├žbir zaman ayn─▒ yerde durmuyordu; ancak birka├ž yak─▒n─▒ saray─▒n karma┼č─▒k labirenti i├žinde padi┼čah─▒n nerede bulundu─čunu bilirdi. Yemekler kendisine mutlaka kapal─▒ ve m├╝h├╝rl├╝ kaplar i├žinde getirilirdi;​ yemeklere de ilkin yan─▒ndakilere tatt─▒rd─▒ktan sonra el s├╝rerdi. Ondaki bir suikasta u─čramak korkusu bazen g├╝l├╝n├ž durumlara da yol a├ž─▒yordu. Bir defas─▒nda, biraz deli┼čmen ve J├Ân T├╝rk yanl─▒s─▒ tan─▒nan Fuat Pa┼ča huzura ├ž─▒km─▒┼čt─▒. T├Âre gere─či ├╝├ž defa e─čilerek padi┼čaha yakla┼č─▒rken,​ aya─č─▒ k─▒l─▒c─▒na tak─▒l─▒p ├Âne do─čru t├Âkezlemi┼č;​ bunu bir sald─▒r─▒ sanan padi┼čah, yan─▒ndan hi├ž eksik etmedi─či tabancas─▒n─▒ ├žekti─či gibi ate┼č etmi┼č, bereket versin pa┼ča ciddi ┼čekilde yaralanmam─▒┼čt─▒. \\┬á
 +<​php>​sayfa_numaralama(39);</​php>​┬á
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​

´╗┐