´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Cumhuriyet Gazetesi Sal─▒ Kitaplar─▒ ┬╗ Apartman - II : 29


APARTMAN - II

ÉMILE FRANÇOIS ZOLA

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 81


- Hay─▒r, ac─▒ ├žekmiyorsunuz; ├žekseniz bile kolay iyile┼čirsiniz. Bak─▒n, kap─▒ vuruluyor; a├žsan─▒z iyi olur.
O zaman Octave pes edip s├╝rg├╝y├╝ a├žt─▒. Gelen Gasparine'di ve g├Âmlek sipari┼člerini sormak istiyordu. ┼×eytan k─▒z s├╝rg├╝n├╝n ├žekili olu┼čuna ┼ča┼čm─▒┼čt─▒; ama Madam Hedouin'i iyi tan─▒yordu ve so─čukkanl─▒ patronun yan─▒nda k─▒pk─▒rm─▒z─▒ duran Octave'─▒ g├Âr├╝nce alayc─▒ bir bi├žimde g├╝l├╝msedi. O gittikten sonra Octave patronuna d├Ând├╝:
- Madam bu ak┼čam i┼čimden ayr─▒l─▒yorum.
Kad─▒n ┼ča┼čk─▒n bir y├╝zle ona bakt─▒:
- Ni├žin? Sizi kovmad─▒m ki. Ah! O konuyu d├╝┼č├╝n├╝yorsan─▒z benim i├žin ├Ânemli de─čil; sizden korkum yok.
Bu s├Âzler onu ├žileden ├ž─▒karmaya yetti. O zaman hemen ┼čimdi ayr─▒lacakt─▒. Bu ac─▒ya bir dakika bile katlanamazd─▒.
- Peki, M├Âsy├ Octave. Muhasebeye u─čray─▒p hesab─▒n─▒z─▒ ├ž─▒kar─▒n. Ma─čazam─▒z sizi ├Âzleyecektir, ├ž├╝nk├╝ iyi bir tezg├óhtard─▒n─▒z.
Octave caddeye ├ž─▒kt─▒─č─▒nda aptal gibi davrand─▒─č─▒n─▒ anlad─▒. Saat d├Ârt sular─▒yd─▒, bir ilkyaz g├╝ne┼či Gallion Alan─▒'n─▒n bir k├Â┼česini ayd─▒nlat─▒yordu. Y├╝r├╝rken neyi yanl─▒┼č yapt─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yordu. Sen kim, patronun dostu olmak kim? ─░┼činde ekme─čin yan─▒nda bir de yatak m─▒ vereceklerdi? Bir an ma─čazaya geri d├Ân├╝p ├Âz├╝r dilemeyi akl─▒ndan ge├žirdi. Ama Madam Hedouin'in o g├Ârkemli so─čuk g├Âr├╝nt├╝s├╝ gururunu yeniden azd─▒rd─▒ ve Saint-Roch'a do─čru y├╝r├╝meyi s├╝rd├╝rd├╝. Ne yapal─▒m, oldu bir kez! Kiliseye bak─▒p Campardon'u bulursa onu kahveye ├ža─č─▒racakt─▒. Bir i├žki onu yat─▒┼čt─▒rabilirdi. Kutsal emanetlerin bulundu─ču salonun kap─▒s─▒ndan girdi.
Lo┼č kilisede g├Âzleriyle aran─▒rken bir ses:
- Bay Campardon'u ar─▒yorsunuz herhalde? diye seslendi.
Gelen Rahip Mauduit'di. Mimar yerinde olmad─▒─č─▒ i├žin rahip ona kiliseyi gezdirmek istedi. ├ľzellikle ├žarm─▒htaki ─░sa yontusunu g├Âstermek istiyordu. Beyaz duvarl─▒ Meryem Ana Tap─▒na─č─▒'na ge├žtiler. Mihrapta Aziz Joseph ile Meryem Ana aras─▒ndaki bebek ─░sa'dan olu┼čan bir kre┼č sahnesi vard─▒. Yedi alt─▒n kandille ayd─▒nlat─▒lan bu b├Âl├╝mde tahta perdeler ├žekilmi┼č, titretici so─ču─čun aras─▒nda kara g├Âlgeler geziniyor ve ├žeki├ž sesleri duyuluyordu.
- Gelin, dedi Rahip Mauduit, size yenilikleri g├Âstereyim.
Tahta perdelerin arkas─▒na ge├žtiler, yerlerde su birikintileri aras─▒nda al├ž─▒ ve ├žimento molozlar─▒ da─č─▒lm─▒┼čt─▒. Sa─č tarafta ─░sa'n─▒n onuncu dura─č─▒ ├žarm─▒ha gerili┼č, daha sonra on ikinci durakta azizeler aras─▒nda ─░sa g├Âr├╝n├╝yordu. Bu ikisinin aras─▒ndaki on birinci durakta ├žarm─▒ha as─▒l─▒ ─░sa yontusu yoktu; yerinden al─▒nm─▒┼č ve bir duvara yaslanm─▒┼čt─▒. ─░┼č├žiler burada ├žal─▒┼č─▒yorlard─▒. Kilisenin bir duvar─▒ a├ž─▒lm─▒┼č, g├╝n ─▒┼č─▒─č─▒ i├žeri dolmu┼čtu.
- ─░┼čte, dedi rahip. Bir g├╝n yukardan bakarken bu sahneyi g├╝n ─▒┼č─▒─č─▒yla ayd─▒nlatman─▒n iyi olaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nd├╝m. Nas─▒l bir etki yapaca─č─▒n─▒ g├Ârebiliyor musunuz?
- Evet, evet, dedi Octave dalg─▒n bir y├╝zle.
Rahip y├╝ksek sesle, dekor d├╝zenleyen bir tiyatro y├Ânetmeni gibi konu┼čuyordu:
- Tabii hi├žbir s├╝s, yald─▒z veya resim olmadan, yaln─▒zca ├ž─▒plak duvarlar olsun istiyorum. Bir mezarda gibi hu┼ču i├žinde olmal─▒. En ├Ânemli sahne ─░sa'n─▒n ├žarm─▒hta Meryem'le Magdelena'n─▒n ├Ân├╝nde oldu─ču b├Âl├╝m.
«   01   ...    19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   ...    64   »   


´╗┐