´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ De─či┼čen Kafalar : 02


DE─×─░┼×EN KAFALAR (Bir Hint Efsanesi)

THOMAS MANN

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 25


Thomas Mann, 1929 y─▒l─▒nda Nobel ├ľd├╝l├╝'n├╝ kazanm─▒┼čt─▒r. Mann bir yandan Nietzsche, Schopenhauer ve Wagner felsefelerinin etkisi alt─▒nda kalm─▒┼č, di─čer yandan da Lotte in Weimar (Lotte Weimar'da) adl─▒ roman─▒, Doktor Faust ve Die Entstehung von Dr. Faustus (ÔÇťDoktor Faust'un Do─ču┼čuÔÇŁ) adl─▒ yap─▒tlar─▒nda Goethe bi├žeminde bir insansal olgunluk d├╝┼č├╝ncesini hedef alm─▒┼čt─▒r.
1933-1949 y─▒llar─▒nda yazd─▒─č─▒ ├╝├ž ciltlik Joseph und seine Br├╝der (ÔÇťYusuf ve Karde┼čleriÔÇŁ) adl─▒ yap─▒t─▒ mitolojik bir dekor i├žinde insan ruhunun ├ža─čda┼č psikolojisini ele alm─▒┼čt─▒r. ├ť├ž ciltlik olan bu yap─▒t─▒n birinci b├Âl├╝m├╝ Der junge Joseph (ÔÇťGen├ž YusufÔÇŁ), ikincisi Joseph in Agypten (Yusuf M─▒s─▒r'da), ├╝├ž├╝nc├╝s├╝ de Joseph der Ernahrer'dir (ÔÇťVelinimet YusufÔÇŁ). 1944'te yazd─▒─č─▒ Das Gesetz (ÔÇťYasaÔÇŁ) veya Moses Legende (ÔÇťMusa EfsanesiÔÇŁ) adl─▒ roman─▒ da ayn─▒ bi├žemde bir yap─▒tt─▒r. 1930'da yazd─▒─č─▒ Die vertauschten K├Âpfe (ÔÇťDe─či┼čen KafalarÔÇŁ) ise bir Hint efsanesidir. Mann, yine bu efsane havas─▒ i├žinde insan ruhunu, eksiklik ve artamlar─▒n─▒ ele almakta ve bunlar─▒ kendisine ├Âzg├╝ yans─▒z ve kesin g├Âr├╝┼č├╝, amans─▒z ├ž├Âz├╝mleme yetene─či ve alayc─▒ edas─▒yla bi├žimlendirmektedir. Bu yap─▒t─▒n kahramanlar─▒ndan ┼×ridaman, ruh├ža incelmi┼č, v├╝cut├ža da hantalla┼čm─▒┼č Brahmanlar s─▒n─▒f─▒ndand─▒r. Nanda ise daha a┼ča─č─▒ bir s─▒n─▒ftan, k├╝lt├╝rce daha zay─▒f, ama v├╝cut├ža ├žok ├ževik ve g├╝├žl├╝ bir gen├žtir. Her ikisi de kendilerinde eksik olan huylar─▒ di─čerinde buldu─ču i├žin, aralar─▒nda biraz g─▒pta, biraz alay ve biraz da hayranl─▒ktan do─čma g├╝├žl├╝ bir dostluk vard─▒r. Bir g├╝n aralar─▒na bir de kad─▒n kar─▒┼č─▒r: Sita. Sita, ┼×ridaman'─▒n kar─▒s─▒ olur. Zeki ve bilgili kocas─▒na sayg─▒ g├Âstermekle birlikte bir t├╝rl├╝ onun zay─▒f ve ya─čl─▒ v├╝cudunu sevemez. D├╝┼člerine ve hayallerine egemen olan, Nanda'n─▒n esmer renkli ├ževik v├╝cududur. Nanda da Sita'ya kar┼č─▒ b├╝y├╝k bir tutku besledi─či i├žin, ├žok ge├žmeden her ├╝├ž├╝ i├žin de dayan─▒lmas─▒ zor bir ya┼čam ba┼člar. Hep birlikte yapt─▒klar─▒ bir yolculuk s─▒ras─▒nda, ─▒ss─▒z bir da─č tap─▒na─č─▒na yakar─▒ etmek i├žin giren ┼×ridaman, tanr─▒├žan─▒n yontusu kar┼č─▒s─▒nda kendini kurban ederek bu ac─▒ ya┼čama bir son vermek ister. Ama Nanda da arkada┼č─▒n─▒n ard─▒ndan ayn─▒ ┼čeyi yapmakta gecikmez. Tek ba┼č─▒na kalan Sita'ya tanr─▒├ža ac─▒r ve gen├žlerin her ikisini de yeniden ya┼čama d├Ând├╝rece─čini ve Sita'n─▒n kopan kafalar─▒ yordam─▒ gere─čince yap─▒┼čt─▒rmas─▒n─▒ buyurur. Sita bu buyru─ču yerine getirir; ama tela┼čtan Nanda'n─▒n ba┼č─▒n─▒ kocas─▒n─▒n v├╝cuduna, kocas─▒n─▒n ba┼č─▒n─▒ da Nanda'n─▒n v├╝cuduna eklemi┼čtir. ┼×imdi gen├žlerin her ikisi de koca oldu─čunu ileri s├╝rmektedir. Bu g├╝├žl├╝─č├╝ ak─▒ll─▒ bir fakir ├ž├Âzer ve Sita kocas─▒n─▒n kafas─▒na ve dostunun ├ževik v├╝cuduna sahip olan gen├žle evine d├Âner. Nanda ba┼čl─▒ olan da ormanlara ├žekilir. ─░lk zamanlarda bir cennet ya┼čam─▒n─▒ and─▒ran evlilikleri, sonralar─▒ hi├ž beklemeyen bir sonu├ž verir. ┼×ridaman yine bir Brahman gibi giyinmeyi ve ya┼čamay─▒ s├╝rd├╝rd├╝─č├╝ i├žin, k─▒sa bir s├╝re sonra v├╝cudu ├ževikli─čini yitirir, zarif ├žizgileri olan y├╝z├╝ de kaba v├╝cudun etkisiyle kabala┼čm─▒┼čt─▒r. Bu de─či┼čikli─či g├Âren Sita, ormanlardaki Nanda'n─▒n ├Âzlemini ├žekmeye ba┼člar ve g├╝n├╝n birinde k├╝├ž├╝k o─člunu da alarak Nanda'y─▒ aramaya ├ž─▒kar. ─░ki gen├ž k─▒sa bir mutluluk d├Ânemi ya┼čarlar. ├ç├╝nk├╝ ┼×ridaman kar─▒s─▒n─▒ nerede bulaca─č─▒n─▒ kestirmi┼čtir. ─░ki eski dost birlikte ├Âlmeye karar verirler. ├ç├╝nk├╝ Sita, ancak ikisiyle birlikte mutlu olabilir, bu da olanaks─▒z bir ┼čeydir. Bu durumda ikisi de ├Âlecek ve ├žocu─čuna onurlu bir gelecek b─▒rakmak isteyen Sita da onlarla birlikte diri diri yak─▒lmaya raz─▒ olacakt─▒r.
Mann'─▒n di─čer yap─▒tlar─▒ndan Friedrich der Grosse und die Koolisation (1918), Leiden der grossen Meister (ÔÇťB├╝y├╝k ├ťstatlar─▒n ├çileleriÔÇŁ, 1945), Adel des Geistes (Ruhun Soylulu─ču, 1945), Mass und Wert (├ľl├ž├╝ ve De─čer, 1934-1940), Die Stellung des Dichters in der neuen Dichtung (Yeni ┼×iirde ┼×airin Konumu, 1922) ├Ânemlidir. Bunlardan ba┼čka Ausgew├Ąhlte Erz├Ąhlungen (Se├žme ├ľyk├╝ler), Deutschland und die Deutschen (Almanya ve Almanlar), Schopenhauer, Neue Studien (Yeni ├çal─▒┼čmalar), Bekennt nisse des Hochstoplers Felix (Doland─▒r─▒c─▒ Felix'in ─░tiraflar─▒) gibi baz─▒ se├žme yap─▒tlar─▒ daha vard─▒r.

I

Sava┼č├ž─▒ soyundan gelen s─▒─č─▒r yeti┼čtiricisi Sumantra'n─▒n k─▒z─▒ g├╝zel kal├žal─▒ Sita ile (deyim yerindeyse) iki kocas─▒n─▒n ├Âyk├╝s├╝, dinleyenden en ├╝st├╝n ruh g├╝c├╝ bekleyecek ve Maya'n─▒n (1) ac─▒mas─▒z g├Âz boyac─▒l─▒─č─▒na kar┼č─▒ b├╝t├╝n zek├ós─▒n─▒ kullanmas─▒n─▒ gerektirecek kadar kanl─▒ ve ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒d─▒r. Dinleyenlerin, ├Âyk├╝y├╝ anlatan─▒n dayan─▒kl─▒l─▒─č─▒n─▒ kendilerine ├Ârnek tutmalar─▒ dilenir; ├ž├╝nk├╝ b├Âyle bir ├Âyk├╝y├╝ anlatmak, dinlemekten ├žok daha fazla g├Âz├╝pekli─či gerektirir. ├ľyk├╝ ba┼č─▒ndan sonuna kadar a┼ča─č─▒daki bi├žimde olagelmi┼čtir.
Kurban k├óselerinin, diplerinden yukar─▒ya do─čru yava┼č yava┼č sarho┼č edici bir i├žki ya da kanla dolu┼ču gibi, insan ruhlar─▒ndan da an─▒lar─▒n y├╝kseldi─či; en sofu Tanr─▒ inanc─▒n─▒n ezeli varl─▒k tohumuna kuca─č─▒n─▒ a├žt─▒─č─▒, ana ├Âzleminin, eski simgeleri, taze ├╝rperi┼člerle sard─▒─č─▒, ilkyazda hac─▒ kafilelerinin seller gibi kabararak d├╝nyay─▒ do─čuran Ana'n─▒n tap─▒naklar─▒na ko┼čtuklar─▒ bir ├ža─čda, ya┼člar─▒ ve kastlar─▒ az farkl─▒, ama yarad─▒l─▒┼člar─▒ birbirinden ├žok ayr─▒ iki gen├ž, candan dost olmu┼čtu.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   ...    38   »   


´╗┐