´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ De─či┼čen Kafalar : 03


DE─×─░┼×EN KAFALAR (Bir Hint Efsanesi)

THOMAS MANN

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 25


Bunlardan daha gen├ž olan─▒n─▒n ad─▒ Nanda, biraz b├╝y├╝k├že olan─▒n─▒n da ┼×ridaman'd─▒. Biri on sekiz ya┼č─▒ndayd─▒, ├Âteki ise yirmi birini bulmu┼čtu. Her ikisi de gerekli zamanda kutsal kemeri ku┼čanm─▒┼č ve iki kez do─čanlar birli─čine kabul edilmi┼člerdi. Her ikisi de tanr─▒lar─▒n i┼čareti ├╝zerine atalar─▒n─▒n nice zaman ├Ânce gelip yerle┼čtikleri Kosala y├Âresindeki ÔÇť─░neklerin Mutlulu─čuÔÇŁ adl─▒, i├žinde tap─▒naklar bulunan k├Ây├╝n yerlisiydiler. K├Ây├╝n ├ževresi bir kakt├╝s ├žiti ve tahtadan bir surla ├ževrilmi┼č, surun d├Ârt y├Âne a├ž─▒lan kap─▒lar─▒ da, k├Âyde yedirilip i├žirilen, a─čz─▒ndan asla yanl─▒┼č bir s├Âzc├╝k ├ž─▒kmayan ve s├Âz tanr─▒├žas─▒ndan esin alan gezgin bir yarg─▒├ž taraf─▒ndan direkleri ve desteklerinden ya─č ve bal s─▒zmas─▒ dile─čiyle kutsanm─▒┼čt─▒.
─░ki gen├ž aras─▒ndaki dostluk, her birinin ├Âtekine g├Âz koymas─▒na neden olan benlik ve m├╝lkiyet duygular─▒n─▒n fark─▒na dayan─▒yordu. ├ç├╝nk├╝ ruhun v├╝cuda girmesi tekle┼čmeyi, tekle┼čme farkl─▒la┼čmay─▒, farkl─▒l─▒k k─▒yaslamay─▒, k─▒yaslama tedirginli─či, tedirginlik ┼ča┼čk─▒nl─▒─č─▒, ┼ča┼čk─▒nl─▒k hayranl─▒─č─▒ do─čurur; hayranl─▒k da de─či┼č toku┼č etme ve birle┼čme iste─čini yarat─▒r. ─░┼čte ÔÇťEtat vai tatÔÇŁ dedikleri budur. Bu kurallar, hayat ├žamurunun hen├╝z yumu┼čak oldu─ču, benlik ve m├╝lkiyet duygular─▒n─▒n kat─▒la┼čmam─▒┼č bulundu─ču gen├žlik ├ža─č─▒ i├žin ├žok yerindedir.
Delikanl─▒lardan bir tecimenin o─člu olan ┼×ridaman da tecimendi. Oysa Nanda hem demircilik, hem de s─▒─č─▒rtma├žl─▒k yap─▒yordu. ├ç├╝nk├╝ Babas─▒ Garga da ├žeki├žle ├žal─▒┼čmakta ve ate┼či alevlendiren ku┼č kanad─▒n─▒ kullanmakta oldu─ču kadar s─▒─č─▒rlar─▒ otlak ve a─č─▒llarda beslemekte de ustayd─▒. ┼×ridaman'─▒n Bhavabhuti adl─▒ babas─▒na gelince ata soyu taraf─▒ndan Veda bilgini bir Brahman ailesindendi. Oysa Garga ile o─člu Nanda b├Âyle bir ┼čeyi ileri s├╝rmekten ├žok uzakt─▒lar. Ama yine de ┼×udra s─▒n─▒f─▒ndan de─čil, biraz ke├ži burunlu olmalar─▒na kar┼č─▒n pek├ól├ó insan toplulu─čundan say─▒l─▒yorlard─▒. Hem, ┼×ridaman i├žin oldu─ču kadar, babas─▒ Bhavabhuti i├žin de Brahmanl─▒k bir an─▒dan ba┼čka bir ┼čey de─čildi. ├ç├╝nk├╝ babas─▒ ├ž─▒rakl─▒k d├Âneminden sonra gelen aile babal─▒─č─▒ basama─č─▒nda kendi iste─čiyle durmu┼č ve b├╝t├╝n ya┼čam─▒ boyunca ├žilecili─če ula┼čmay─▒ denememi┼čti. Ya Veda hakk─▒ndaki bilgisinden ├Ât├╝r├╝ kendisine verilen ba─č─▒┼člarla ya┼čamay─▒ k├╝├ž├╝k g├Ârm├╝┼č ya da bunlarla karn─▒ doymad─▒─č─▒ i├žin m├╝slin, kafiru, sandal a─čac─▒, ipek, dokuma ticareti yapmak gibi onurlu bir i┼če girmi┼čti. B├Âylece Tanr─▒ hizmetine adad─▒─č─▒ o─člu da ÔÇť─░neklerin Mutlulu─čuÔÇŁnda bir Vanidja, yani tecimen olmu┼č ve onun o─člu olan ┼×ridaman da ├žocukluk y─▒llar─▒ndan birka├ž─▒n─▒ ├╝stat bir din adam─▒, bir Guru'nun (2) g├Âzetimi alt─▒nda dilbilgisi, g├Âkbilim ve varl─▒k bilgisinin temel ├Â─čelerini ├Â─črenmeye ay─▒rd─▒ktan sonra ayn─▒ yolu izlemi┼čti.
Garga'n─▒n o─člu Nanda bunlar─▒ yapmam─▒┼čt─▒. Onun karmas─▒ (3) ba┼čka t├╝rl├╝yd├╝. O, hi├žbir zaman kan kar─▒┼čmalar─▒ ya da kal─▒t─▒m yoluyla din adamlar─▒na yakla┼čmam─▒┼čt─▒, oldu─ču gibi, ┼čen, safdil bir halk ├žocu─ču, tam bir Kri┼čna tipi olarak kalm─▒┼čt─▒. O esmerdi. Demirci oldu─ču i├žin kollar─▒ g├╝├žl├╝yd├╝, ├žoban oldu─ču i├žin de, g├Âsteri┼čliydi. Hardal ya─č─▒ndan yap─▒lm─▒┼č merhem s├╝rd├╝─č├╝ v├╝cudu bi├žimliydi, takmay─▒ ├žok sevdi─či k─▒r ├ži├žeklerinden yap─▒lm─▒┼č ├želenklerle, alt─▒n s├╝s e┼čyas─▒ temiz ve sakals─▒z y├╝z├╝ne ├žok yak─▒┼č─▒yordu. Ama yukar─▒da s├Âyledi─čimiz gibi biraz ke├ži burunluydu, dudaklar─▒ da biraz kal─▒nd─▒. Ama ikisi de ho┼čtu. Kara g├Âzleri hep g├╝l├╝mserdi. Teni Nanda'n─▒nkinden ├žok daha a├ž─▒k, v├╝cudunun ve y├╝z├╝n├╝n bi├žimi onunkinden hayli ba┼čka olan ┼×ridaman, b├╝t├╝n bunlar─▒ kendisiyle k─▒yaslayarak ho┼član─▒yordu. Kendi burnunun ├╝st├╝ bir b─▒├žak s─▒rt─▒ kadar keskindi. G├Âz bebekleri ve g├Âz kapaklar─▒ yumu┼čakt─▒. Yanaklar─▒n─▒n ├╝zerinde yelpaze gibi yumu┼čak bir sakal vard─▒. Ne demircili─čin, ne de ├žobanl─▒─č─▒n izi g├Âr├╝len v├╝cudu daha ├žok Brahmanl─▒─č─▒n ve tecimenli─čin etkisinden olacak, kasl─▒ de─čildi. G├Â─čs├╝ biraz s├╝ngerimsi, g├Âbe─či de ya─čl─▒cayd─▒, ├Âte yanlar─▒ do─črusu eksiksizdi. Hele ayaklar─▒ ve diz kapaklar─▒ zarifti. Bu, tam anlam─▒yla soylu ve bilgin bir ba┼č─▒n ana ├Â─če, geri kalan yanlar─▒n da ayr─▒nt─▒dan ibaret oldu─ču bir v├╝cuttu, buna kar┼č─▒l─▒k Nanda'da v├╝cut ana ├Â─če, kafaysa sevimli bir ayr─▒nt─▒dan ibaretti. ├ľzetle ikisi, ├žifte ki┼čili─če girerek, k├óh sakall─▒ ├žileke┼č k─▒l─▒─č─▒nda tanr─▒├žan─▒n ayaklar─▒na kapanan, k├óh taptaze bir delikanl─▒ k─▒l─▒─č─▒nda ├Ân├╝nde dimdik duran ┼×iva'ya benziyorlard─▒. Ama bunlar, ana karn─▒ndaki d├╝nya ve ├Âb├╝rd├╝nya, ya┼čam ve ├Âl├╝m demek olan ┼×iva gibi bir tek varl─▒k olmay─▒p yery├╝z├╝nde iki ayr─▒ varl─▒kt─▒lar. ─░kisinin de ki┼čilik ve varl─▒k duygular─▒ yetersizdi, birinin ├Âtekine gereksinimi vard─▒, yarat─▒l─▒┼člar─▒ndaki bu eksiklikleri birbirleri tamaml─▒yordu. Sakal─▒ nazl─▒ bir a─čz─▒ ├ževreleyen ┼×ridaman kal─▒n dudakl─▒ Nanda'n─▒n iri yar─▒ Kri┼čna yarat─▒l─▒┼č─▒ndan ho┼član─▒yor; ├Âteki de k─▒smen bundan ho┼čnut kal─▒yor, ama ├Âzellikle ┼×ridaman'─▒n a├ž─▒k rengi, soylu ba┼č─▒, daha ba┼člang─▒├žtan itibaren bilgi ve felsefeyle el ele ilerledi─či ve onunla kayna┼čt─▒─č─▒ bilinen do─čru konu┼čmas─▒ onun ├╝zerinde b├╝y├╝k bir etki yarat─▒yordu.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   ...    38   »   


´╗┐