´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Dr. Jekyll ve Mr. Hyde : 41


DR. JEKYLL VE MR. HYDE

ROBERT LOUIS STEVENSON

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 17


ama ben y├╝ksek ama├žlar pe┼činde oldu─čum i├žin, bunlar─▒ hastal─▒k diyebilece─čim bir utan├žla ay─▒p sayd─▒m ve ba┼čkalar─▒ndan gizledim. ─░┼čte b├Âylece, kusurlar─▒m─▒n gittik├že artmas─▒ndan ├žok, i├žimdeki isteklerin egemenli─či beni bu duruma d├╝┼č├╝rd├╝: ─░nsan─▒n ikiy├╝zl├╝ do─čas─▒n─▒ hem ay─▒ran, hem de birle┼čtiren o iyilik ve k├Ât├╝l├╝k d├╝nyalar─▒n─▒, bende, bir├žoklar─▒nda oldu─čundan daha derin bir u├žurumla birbirinden uzakla┼čt─▒rd─▒. Bundan dolay─▒, dinin ├Âz├╝nde yer alan ve ac─▒lar─▒n en b├╝y├╝k kayna─č─▒ olan o ├žetin ya┼čam yasas─▒n─▒ derin ve s├╝rekli olarak d├╝┼č├╝nmeye ba┼člad─▒m. B├Âylesine geni┼č bir ikilik d├╝nyas─▒ i├žinde bulundu─čum halde, hi├žbir bak─▒mdan ikiy├╝zl├╝ de─čildim. Ki┼čili─čimin her iki y├╝z├╝ndeki davran─▒┼člar─▒m da i├žtendi. Toplum kar┼č─▒s─▒nda bilimin derinli─čine dald─▒─č─▒m ya da bir ac─▒y─▒ dindirmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒mda nas─▒l benli─čime egemen idiysem, her t├╝rl├╝ toplumsal kural─▒ ve yasay─▒ bir yana b─▒rak─▒p kendimi rezaletin kuca─č─▒na att─▒─č─▒mda da benli─čime ayn─▒ derecede egemendim. T├╝m├╝yle gizemcilik ve ruh sorunlar─▒ ├╝zerine olan bilimsel ara┼čt─▒rmalar─▒m─▒n y├Ân├╝ de, benli─čimdeki bu ne zaman ba┼člad─▒─č─▒ bilinmeyen sava┼č─▒ b├╝sb├╝t├╝n ┼čiddetlendirecek nitelikteydi. Her g├╝n, zek├óm─▒n gerek ahlaksal, gerek ak─▒lsal y├Ânlerinden, bir ger├že─če biraz daha yakla┼č─▒yordum. (Bu ger├že─či k─▒smen bulmakla da korkun├ž bir sona mahk├╗m oldum). ─░nsan─▒n ger├žekten bir de─čil, iki ki┼čili─či oldu─ču kan─▒s─▒na varm─▒┼čt─▒m. Ben iki diyorum, ├ž├╝nk├╝ bu konudaki bilgim, bu noktadan ileri gitmeye yeterli de─čil. ─░lerde ba┼čkalar─▒ benim y├╝r├╝d├╝─č├╝m yolda y├╝r├╝yecek, daha ba┼čkalar─▒ ayn─▒ dava ├╝zerinde beni geride bile b─▒rakacaklar. Tahminime g├Âre, sonunda insan─▒n birbirine benzemez, birbirini tutmaz, birbiriyle ilgisiz ┼čeylerin bir bile┼čiminden ba┼čka bir ┼čey olmad─▒─č─▒ g├Âr├╝lecek. Kendi hesab─▒ma, ya┼čay─▒┼č bi├žimime g├Âre ben, bir y├Âne, yaln─▒zca tek bir y├Âne do─čru, ┼ča┼čmadan ilerledim. ─░nsan─▒n ahlak d├╝nyas─▒nda, do─ču┼čtan tam bir ikilik g├Âsterdi─čini kendime bakarak ├Â─črendim. ┼×una inan─▒yorum ki, vicdan meydan sava┼č─▒nda ├žarp─▒┼čan bu iki yarat─▒l─▒┼čtan biri i├žin, yan─▒lmadan, benimdir diyebilmek bile ancak asl─▒nda her ikisine sahip olmakla m├╝mk├╝nd├╝r. Daha ba┼člang─▒├žtan, bilimsel ara┼čt─▒rmalar─▒m b├Âyle bir mucizenin en ufak bir olana─č─▒n─▒ m├╝jdelemeden ├Ânce, bu iki yarat─▒l─▒┼č─▒ birbirinden ay─▒rmay─▒, g├╝zel bir d├╝┼č gibi tatl─▒ tatl─▒ d├╝┼č├╝n├╝rd├╝m. Kendi kendime, e─čer her iki yarat─▒l─▒┼č da ayr─▒ ayr─▒ ki┼čiliklere ba─članabilseydi, d├╝nya b├╝t├╝n o dayan─▒lmaz dertlerinden kurtulurdu, diyordum. O zaman d├╝r├╝st olmayan yarat─▒l─▒┼č, kendisinden daha d├╝r├╝st olan e┼činin isteklerinden ve vicdan ac─▒s─▒ndan uzak, kendi bildi─čini i┼čler; d├╝r├╝st olan da g├╝venle, hi├ž ┼ča┼čmadan kendi y├╝ksek amac─▒ pe┼činde gider, zevk duydu─ču iyiliklerde bulunur ve art─▒k yabanc─▒s─▒ oldu─ču o k├Ât├╝l├╝k y├╝z├╝nden rezil olmaz, pi┼čmanl─▒─ča u─čramazd─▒. Birbiriyle uyu┼čmayan bu iki yarat─▒l─▒┼č─▒n b├Âylece bir araya getirilmesi, birbirine t├╝m├╝yle kar┼č─▒t olan bu ikizlerin rahat y├╝z├╝ g├Ârmeyen vicdanda durmadan ├žarp─▒┼čmas─▒, insano─člunun baht─▒n─▒ kara etmi┼čti. ├ľyleyse bunlar birbirlerinden nas─▒l ayr─▒labilirdi?
─░┼čte s├Âyledi─čim gibi, d├╝┼č├╝ncelerimde tam bu noktaya vard─▒─č─▒m s─▒rada laboratuvar deneylerim bu konuyu ayd─▒nlat─▒r gibi oldu. ─░├žinde dola┼čt─▒─č─▒m─▒z ve ├Âylesine sa─člam g├Âr├╝nen bedenin, bu─ču gibi ge├žici oldu─čunu, cisim olmaktan uzak bulundu─čunu, o zamana dek s├Âylendi─činden ├žok daha derinden duymaya ba┼člad─▒m. Bu etten ├Ârt├╝y├╝, bir ├žad─▒r─▒n bezlerini savuran r├╝zg├ór gibi sarsacak ve koparacak g├╝├žte birtak─▒m etkenler bulundu─čunu anlad─▒m. Ancak, iki ├Ânemli nedenle, a├ž─▒klamam─▒n bu bilimsel y├Ân├╝ne pek derinden girmeyece─čim: birinci neden; ya┼čam─▒n ve yazg─▒n─▒n, omuzlar─▒m─▒za sonsuza dek y├╝klenmi┼č oldu─čuna ve bu y├╝k├╝ atmaya yeltendi─čimiz zaman, hem daha de─či┼čik, hem daha korkun├ž bir a─č─▒rl─▒kla yeniden bize d├Ând├╝─č├╝ne inanm─▒┼č bulunuyorum. ─░kincisi; anlatt─▒klar─▒m─▒n da a├ž─▒k├ža g├Âsterece─či gibi, bulu┼člar─▒m─▒n yar─▒m kalm─▒┼č olmas─▒d─▒r. Yaln─▒zca ┼ču kadar─▒n─▒ s├Âyleyeyim ki, yaln─▒zca do─čal ve maddesel varl─▒─č─▒m─▒n, birtak─▒m g├╝├žlerin hava ve par─▒lt─▒s─▒ndan olu┼čmu┼č ruhsal varl─▒─č─▒mdan ayr─▒ oldu─čunu anlamakla kalmad─▒m; ├Âyle bir ila├ž da buldum ki, bununla ruhsal varl─▒─č─▒m─▒n egemenli─či kalm─▒yor, onun yerine bir ikinci kimlik ve beden yap─▒s─▒ ge├žiyordu.
«   01   ...    31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   »   


´╗┐