嚜選遛 Ana SayfaCumhuriyet Gazetesi Sal覺 Kitaplar覺Konumalar : 01


KONUMALAR

KONFYS

DNYA KLAS襤KLER襤 D襤Z襤S襤: 102


Bu kitab覺n haz覺rlanmas覺nda M.E.B. in Klasikleri dizisinde yay覺nlanan birinci bask覺s覺 temel al覺nm覺 ve 癟eviri dili g羹n羹m羹z T羹rk癟esine uyarlanm覺t覺r.
eviren: Muhaddere Nabi zerdim
Yay覺na haz覺rlayan: Egemen Berk繹z
Dizgi: Yeni G羹n Haber Ajans覺 Bas覺n ve Yay覺nc覺l覺k A..
Bask覺: ada Matbaac覺l覺k Yay覺nc覺l覺k Ltd. ti.
Haziran 2000


G襤R襤

Lun-y羹 (Konf羹癟y羹s'羹n Konumalar覺), Konf羹癟y羹s'羹n 繹rencileriyle yapt覺覺 konumalar覺 toplayan, Konf羹癟y羹s癟羹lerin kulland覺覺 en 繹nemli el kitab覺 ve in'in en 繹nemli felsefe yap覺tlar覺ndan biridir. (*)
Burada, devletin y繹netimi, ahlak ilkeleri, toplumsal d羹zen, dinsel t繹renler ve sonra 羹lk羹sel [ideal] bir insan覺n ve toplumun nas覺l olmas覺 gerektii, belirli terimlerle anlat覺lm覺t覺r.
Konf羹癟y羹s bir bilgin, bir devlet adam覺, bir d羹zeltimci (reformcu) olduu gibi b羹y羹k bir 繹retmendi de. O, kendine 繹zg羹 y繹ntemleriyle 繹retimi halka yayan ve 繹retmenlii bir ura haline getiren ilk kiidir. in'de Konf羹癟y羹s'ten 繹nce de 繹retim vard覺; ama bunun nas覺l olduu konusunda kesin bir bilgimiz yoktur. H羹k羹mdarlar覺n 癟ocuklar覺n覺n 繹zel 繹retmenleri vard覺. Devlet memurlar覺 da, kendi b羹y羹klerince, o d繹nemdeki y繹ntemlere g繹re yetitiriliyordu. Konf羹癟y羹s ise t羹m羹yle baka y繹ntemle 癟al覺m覺, her toplumsal s覺n覺ftan gelen, yoksul ya da zengin b羹t羹n 繹rencileri kabul etmi ve onlar覺 k覺lg覺sal bir bi癟imde yetitirmitir.
Y繹ntemleri bireyseldi. Her 繹renci i癟in ayr覺 konular se癟iyordu. S覺nav yoktu. Dersler resmi bir nitelik ta覺m覺yordu. rencilerini d羹羹ncelerinde 繹zg羹r b覺rak覺yordu ve onlara kar覺 癟ok yumuak davran覺yordu.
Konf羹癟y羹s, 繹retiminde, 繹zellikle Liye 癟ok 繹nem vermitir. (*) Bu terim, uygun davran覺lar, terbiye gerekleri, toplum kurallar覺 ve sonra dinsel t繹renleri i癟ine almaktad覺r. Konf羹癟y羹s, in soylu s覺n覺f覺n覺n gelenek癟i sanat覺 olan Liyi daha 癟ok, 繹zyap覺y覺 ileyen bir kural olarak ele alm覺; onu kendi anlay覺覺na g繹re gelitirmi ve eitim i癟in bunun 癟ok 繹nemli olduu 羹zerinde durmutur.
Ona g繹re Li, yaln覺zca dinsel t繹renleri yerine getirmek deildi. Devlet ilerinde g繹rev alacak olan aa覺 s覺n覺flardan kimselere nezaket kurallar覺n覺 繹retmek gerekiyordu. 襤te bu, Liydi. Ama yaln覺zca bir yald覺zdan baka bir ey olmayan bu Linin tehlikelerini d羹羹nm羹 olan filozof, Linin 繹zyap覺y覺 ileyen, davran覺lar覺 y繹neten bir ara癟 olduunu da a癟覺klam覺t覺r. Ona g繹re nezaket, Li ile kaynaamazsa, ad覺 Jest olur. Cesaret, Li ile uyuamazsa, devrimci ruh doar. 襤癟tenlik, Li ile badaamazsa k羹stahl覺k ortaya 癟覺kar. Erdemi olmayan kimsenin Li ile ilgisi yoktur. B繹ylece Li uygar bir insan覺, duygular覺n覺 denetleyemeyen kaba bir insandan kolayca ay覺rt etmektedir.
Hsiao terimi: En eski 癟alarda ve sonra Konf羹癟y羹s zaman覺nda, aileye 癟ok 繹nem veriliyordu. Aile balar覺na sayg覺 g繹stermeyenlerin G繹k taraf覺ndan cezaland覺r覺lacaklar覺 d羹羹ncesi vard覺. Anaya babaya bal覺l覺k ve sayg覺 konusuna 癟ok 繹nem veriliyordu. 襤te Konf羹癟y羹s bunu ele alarak Hsiao inanc覺n覺 oluturmutur.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   ...    57   »