´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Cumhuriyet Gazetesi Sal─▒ Kitaplar─▒ ┬╗ Oyunculuk ├ťzerine Ayk─▒r─▒ D├╝┼č├╝nceler : 10


OYUNCULUK ├ťZER─░NE AYKIRI D├ť┼×├ťNCELER

DENIS DIDEROT

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 92


alevinden ba┼čka bir ┼čey de─čildir; Seneca ise asma k├╝t├╝─č├╝n├╝n ate┼čine benzer ve g├Âzlerimi yakar; koca Plutarkhos'a gelince, k├╝llerini e┼čelersem, onda beni tatl─▒ tatl─▒ ─▒s─▒tacak b├╝y├╝k korlar bulurum.
Baron (7) altm─▒┼č─▒ndayken, Le Comte d'Essex, Xiphar├Ęs ve Britannicus'u oynar, hem de pek iyi oynard─▒. Gaussin (8), elli ya┼č─▒nda, L'Oracle et la Pupille'de herkesi kendine hayran b─▒rak─▒rd─▒.
─░K─░NC─░ - ─░yi ama hi├ž de rol├╝ne yak─▒┼čacak denli gen├ž g├Âr├╝nmezdi.
B─░R─░NC─░ - Do─čru. Belki bu, bir oyunun oynan─▒┼č yetkinli─čine zarar verecek, ba┼ča ├ž─▒k─▒lmaz engellerden biridir. Y─▒llarca sahnede ├Âm├╝r t├╝ketmek gerek; ama rol vard─▒r, gen├žlik ister. Monime, Didon, Pulch├ęrie ve Hermione rollerini oynayabilecek on yedi ya┼č─▒nda bir oyuncuyu (9) her zaman nerede bulmal─▒? Bu ├Âyle bir z├╝mr├╝d├╝ ankad─▒r ki pek ele ge├žmez. Bununla birlikte, ya┼čl─▒ bir oyuncu, ancak t├╝m├╝yle elden ayaktan d├╝┼čt├╝─č├╝ ya da oyununun ├╝st├╝nl├╝─č├╝, ya┼čl─▒l─▒─č─▒yla rol├╝ aras─▒ndaki ayk─▒r─▒l─▒─č─▒ silemedi─či zaman g├╝l├╝n├ž olur. Toplum da bu bak─▒mdan tiyatroya benzer; orada da bir kad─▒n─▒n hafifme┼črepli─či, bu kusurunu ├Ârtecek kadar becerisi ve ba┼čka erdemleri olmad─▒─č─▒ zaman y├╝z├╝ne vurulur.
Zaman─▒m─▒zda Clairon ile Mol├ę (10), bu sanata ilk ba┼člad─▒klar─▒ s─▒rada, hemen hemen kurgulu bebek gibi oynuyorlard─▒; ancak sonralar─▒ ger├žek oyuncu olduklar─▒n─▒ g├Âsterdiler. Bu nas─▒l oldu? Acaba ya┼čland─▒k├ža m─▒ kendilerinde ruh ve duyarl─▒l─▒k olu┼čtu?
Clarion, bir s├╝re ├Ânce, on y─▒l tiyatrodan uzak ya┼čad─▒ktan sonra, yeniden sahneye ├ž─▒kmak istemi┼čti. K├Ât├╝ oynad─▒ysa, bunun nedeni ruhunu ve duyarl─▒l─▒─č─▒n─▒ yitirmi┼č olmas─▒ m─▒d─▒r acaba? Kesinlikle de─čil; as─▒l neden, rollerini unutmu┼č olmas─▒yd─▒. ─░leride bu dedi─čimin ne denli do─čru oldu─čunu yine g├Âr├╝rs├╝n├╝z.
─░K─░NC─░ - Nas─▒l, yeniden tiyatroya d├Ânecek mi san─▒yorsunuz?
B─░R─░NC─░ - Ya d├Ânecek ya da can s─▒k─▒nt─▒s─▒ndan ├Âlecek. Seyircilerin alk─▒┼člar─▒n─▒ ve b├╝y├╝k bir tutkunun yerini ne doldurabilir ki? Sorar─▒m size, ┼ču erkek oyuncuyla bu bayan oyuncu, san─▒ld─▒─č─▒ gibi kendilerini t├╝m├╝yle oyunlar─▒na vermi┼č olsalard─▒, biri localara ┼č├Âyle bir g├Âz atmay─▒, ├Âb├╝r├╝ kulise ┼č├Âyle bir g├╝l├╝mseme g├Ândermeyi, hemen hemen hepsi halka laf yeti┼čtirmeyi, oyuncular─▒n topland─▒─č─▒ salona gidip bir ├╝├ž├╝nc├╝n├╝n a┼č─▒r─▒ kahkahalar─▒n─▒ kesmeyi ve ona sahneye gelip g├Â─čs├╝ne han├žer saplaman─▒n zaman─▒ geldi─čini haber vermeyi ak─▒llar─▒na getirirler miydi?
Ama size, birbirlerinden nefret eden bir oyuncuyla kar─▒s─▒ aras─▒nda ge├žen bir sahneyi anlatmay─▒ ├Âyle istiyorum ki. Bu, birbirini ├ž─▒lg─▒nca seven sevgililer aras─▒nda ge├žen bir sahnede ve tiyatroda, herkesin g├Âz├╝ ├Ân├╝nde oynanm─▒┼čt─▒r. Ben de size oldu─ču gibi, hatta biraz daha iyi anlataca─č─▒m. Bu ├Âyle bir sahne olmu┼čtur ki, sanat├ž─▒lar─▒n rollerine bu denli canla ba┼čla girdikleri o zamana dek hi├ž g├Âr├╝lmemi┼čti. Gerek salondan, gerek localardan bir alk─▒┼č tufan─▒ kopmu┼č ve oyun, el ├ž─▒rpmalar─▒m─▒zla, hayranl─▒─č─▒m─▒z─▒ belirten hayk─▒r─▒┼člarla belki on kez kesilmi┼čtir. Oyuncular─▒ i├žin tam anlam─▒yla bir utku olan bu sahne, Moli├Ęre'in Le Depit Amoureux'├╝n├╝n (11) d├Ârd├╝nc├╝ perdesinin ├╝├ž├╝nc├╝ b├Âl├╝m├╝d├╝r:
OYUNCU ERASTE, Lucille'in ├ó┼č─▒─č─▒.
LUCILE, Eraste'─▒n sevgilisi ve oyuncunun kar─▒s─▒.

ERKEK OYUNCU - ÔÇŽ Hay─▒r, hay─▒r sanmay─▒n ki, madam, yine size a┼čk─▒mdan s├Âz etmeye geldim.
KADIN OYUNCU - Benim de size sal─▒k verdi─čim bu.
ERKEK - Anla┼č─▒ld─▒;
KADIN - Umar─▒m.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   ...    34   »   


´╗┐