´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Sad─▒k & Safdil : 09


SADIK & SAFD─░L

VOLTAIRE

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 44


TARTI┼×MA VE OTURUMLAR

B├Âylece her g├╝n akl─▒n─▒n par─▒lt─▒s─▒ ve ruhunun g├╝zelli─čini sergiliyordu Sad─▒k; halk ona hayrand─▒ ve ├╝stelik onu seviyordu. ─░nsanlar─▒n en mutlusu oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yordu herkes. T├╝m ├╝lkede ├╝n├╝ yay─▒lm─▒┼čt─▒; kad─▒nlar onu be─čenerek s├╝z├╝yordu; yurtta┼člar adaletini be─čeniyor, bilim adamlar─▒ onu yol g├Âsterici olarak g├Âr├╝yorlard─▒. Rahipler bile onun ya┼čl─▒ Yebor'dan daha ├žok ┼čey bildi─čini itiraf ediyorlard─▒. Anka ku┼ču i├žin onu dava ettikleri g├╝nler geride kalm─▒┼čt─▒; ona inan─▒l─▒r gelen her ┼čeye insanlar da inan─▒yordu.
Babil'de bin be┼č y├╝z y─▒ld─▒r s├╝regelen ve ├╝lkeyi iki inat├ž─▒ mezhebe b├Âlen bir tart─▒┼čma vard─▒: Bir mezheptekiler Mitra tap─▒na─č─▒na sol ad─▒mla girilmesi gerekti─čine inan─▒yor, ├Âteki mezhepse buna kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒p sa─č ad─▒mlar─▒yla girmekte direniyorlard─▒. Kutsal ate┼č bayram─▒ yakla┼čt─▒─č─▒nda halk Sad─▒k'─▒n hangi mezhebi ye─čleyece─čini merak eder oldu. T├╝m d├╝nya sanki onun iki aya─č─▒ndan ba┼čka ┼čey g├Ârmez olmu┼čtu. T├Âren g├╝n├╝, halk─▒n merakl─▒ bak─▒┼člar─▒ aras─▒nda Sad─▒k iki aya─č─▒n─▒ birle┼čtirdi ve e┼čikten z─▒playarak tap─▒na─ča girdi. Sonra yapt─▒─č─▒ konu┼čmada, yeri ve g├Â─č├╝ yaratan Tanr─▒'n─▒n insanlar─▒n sa─č veya sol aya─č─▒ndan birini ye─člemeyece─čini anlatt─▒.
K─▒skan├ž ve kar─▒s─▒ Sad─▒k'─▒n konu┼čmas─▒n─▒n iyi olmad─▒─č─▒n─▒, yeterince ├Ârnek vermedi─čini ve ak─▒c─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rd├╝ler. ÔÇťOnu dinlerken denizlerin dalgaland─▒─č─▒n─▒, y─▒ld─▒zlar─▒n kayd─▒─č─▒n─▒ veya g├╝ne┼čin mum gibi eridi─čini duyumsam─▒yoruz; onda saf do─ču deyi┼či yok.ÔÇŁ diyorlard─▒. Sad─▒k akl─▒n deyi┼čiyle konu┼čuyordu. Herkes ondan yana oldu; d├╝r├╝st oldu─ču, ak─▒lc─▒ konu┼čtu─ču veya iyiliksever oldu─ču i├žin de─čil, ba┼čvezir oldu─ču i├žin.
Yine ak─▒lc─▒ adaleti sayesinde, beyaz ve siyah rahipler aras─▒ndaki tart─▒┼čmay─▒ da ├ž├Âz├╝mledi. Beyazlar do─čuya d├Ân├╝k olarak, siyahlar da bat─▒ya d├Ân├╝k olarak yakarman─▒n g├╝nah oldu─čunu ileri s├╝r├╝yorlard─▒. Sad─▒k herkesin istedi─či y├Ânde yakarabilece─čini karara ba─člad─▒.
B├Âylece t├╝m ├Âzel ve kamu davalar─▒n─▒ ├žabukla┼čt─▒rarak ├Â─čleye kadar i┼čini bitiriyordu. G├╝n├╝n kalan b├Âl├╝m├╝ndeyse Babil'i g├╝zelle┼čtirmek i├žin u─čra┼č─▒yordu. Tiyatrolarda herkesin a─člad─▒─č─▒ trajediler ve g├╝ld├╝─č├╝ komediler oynat─▒yordu. Modas─▒ ge├žmi┼č fakat be─čeniye de─čer her ┼čeyi yeniden canland─▒r─▒yordu. Sanat├ž─▒lardan daha ├žok bildi─čini ileri s├╝rm├╝yordu; onlar─▒ ├Âd├╝llendiriyor ve yeteneklerinden gizli bir k─▒skan├žl─▒k duymuyordu. Ak┼čamlar─▒ melik ve ├Âzellikle melikeyi e─člendiriyordu. Melik ÔÇťB├╝y├╝k vezir!ÔÇŁ ve melike ÔÇťSevimli vezir!ÔÇŁ diyor ve ikisi birden ekliyordu: ÔÇťAs─▒lmas─▒ ├žok b├╝y├╝k kay─▒p olur!ÔÇŁ
Hi├žbir saray g├Ârevlisi onun kadar bayanlardan g├Âr├╝┼čme iste─či almad─▒. Hi├ž tan─▒mad─▒─č─▒ pek ├žok kad─▒n onunla g├Ân├╝l ili┼čkisine girmek istiyordu. K─▒skanc─▒n kar─▒s─▒ ilk gelenler aras─▒ndayd─▒; ona kocas─▒n─▒n davran─▒┼člar─▒n─▒ ba┼č─▒ndan beri onaylamad─▒─č─▒n─▒, Tanr─▒' Mithra, Zend-Avesta ve kutsal ate┼č ├╝zerine ant i├žerek belirtti. Sonra kocas─▒n─▒n ├žok k─▒skan├ž ve kaba oldu─čunu s├Âyledi; Tanr─▒lar─▒n onu cezaland─▒rmak i├žin, insan─▒ ├Âl├╝ms├╝zl├╝─če yakla┼čt─▒ran o yetenekten yoksun b─▒rakt─▒─č─▒n─▒ itiraf etti. Bu arada dizba─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝rd├╝. Sad─▒k her zamanki kibarl─▒─č─▒yla onu yerden ald─▒ ama bayan─▒n dizine yeniden ba─člamad─▒. Bu k├╝├ž├╝k yanl─▒┼č daha sonraki b├╝y├╝k y─▒k─▒mlar─▒n kayna─č─▒ oldu. Sad─▒k bunu hemen unuttu, k─▒skanc─▒n kar─▒s─▒ hi├ž unutmad─▒.
Her g├╝n bir├žok bayan geliyordu. Babil'in gizli kay─▒tlar─▒ onun bir kez bedeninin iste─čine yenik d├╝┼čt├╝─č├╝n├╝, bayan─▒ dalg─▒n bir bi├žimde kucaklarken zevk almaktan ┼ča┼č─▒rd─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rerler. Fark─▒nda olmadan sevgi belirtileri g├Âsterdi─či bu kad─▒n Melike Astarte'nin oda hizmet├žisiydi. Bu sevimli kad─▒n kendisini ┼č├Âyle avutuyordu: ÔÇťBabil'in i┼čleri ├žok yo─čun olmal─▒, bu adam a┼čk yaparken de onlar─▒ d├╝┼č├╝n├╝yor.ÔÇŁ Bir├žok erke─čin hi├žbir ┼čey demedi─či veya kutsal s├Âzc├╝kler hayk─▒rd─▒─č─▒ bir anda Sad─▒k ÔÇťMelike!ÔÇŁ diye hayk─▒rm─▒┼čt─▒. Hizmet├ži ├Ânce onun devlet sorunlar─▒ndan ba┼č─▒n─▒ ay─▒r─▒p kendisine ÔÇťmelikem!ÔÇŁ dedi─čini sand─▒. Fakat Sad─▒k yine dalg─▒n bir bi├žimde Astarte'nin ad─▒n─▒ m─▒r─▒ldand─▒. B├Âyle mutlu anlarda her ┼čeyi iyimser yorumlayan kad─▒n bunun ÔÇťMelike Astarte'den daha g├╝zelsiniz!ÔÇŁ anlam─▒nda s├Âylendi─čini d├╝┼č├╝nd├╝. Sonra Sad─▒k'─▒n yan─▒ndan g├╝zel arma─čanlarla ayr─▒ld─▒. Gidip i├žten arkada┼č─▒ olan k─▒skanc─▒n kar─▒s─▒na ba┼č─▒ndan ge├žen ser├╝veni anlatt─▒. K─▒skanc─▒n kar─▒s─▒ Sad─▒k'─▒n hizmet├žiyi ye─člemi┼č olmas─▒ndan b├╝y├╝k ├Âfkeye kap─▒ld─▒: ÔÇťBak bu g├Ârd├╝─č├╝n dizba─č─▒n─▒ ba─člamaya g├Ân├╝l indirmedi, ┼čimdi onu takmak bile istemiyorumÔÇŁ deyince hizmet├ži k─▒z ÔÇťAa, siz de melikenin dizba─č─▒ndan kullan─▒yorsunuz! Yoksa ayn─▒ terziden mi al─▒yorsunuz?ÔÇŁ diye sordu.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   ...    50   »   


´╗┐