´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Top Oynayan Kedi Ma─čazas─▒ : 03


TOP OYNAYAN KED─░ MA─×AZASI

HONORÉ DE BALZAC

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 5


├ľrne─čin; y├╝n e─čiren domuz, k├╝├ž├╝k ┼čebek, vb. kafes i├žinde g├Âsterilen ve becerileriyle gelip ge├ženleri ┼ča┼čk─▒nl─▒klar i├žinde b─▒rakan hayvanlard─▒. Bunlar─▒n b├Âyle yeti┼čtirilmesi on be┼činci y├╝zy─▒ldaki sanayicilerin ne kadar sab─▒rl─▒ oldu─čunu kan─▒tlard─▒. B├Âyle merakl─▒ ┼čeyler, talihli sahiplerini, Saint-Denis caddesinde h├ól├ó g├Âr├╝lmekte olan Providence'lardan, Bonne-Foi'lardan, Gr├óce-de-Dieu'lerden ve ÔÇťJean-Baptiste'in Boynunun Vurulmas─▒ÔÇŁn─▒ 1) g├Âsteren resimlerden daha ├žabuk zengin ediyordu. Tan─▒mad─▒─č─▒m─▒z bu adam, orada, kedinin ├žabucak belle─če yerle┼čecek olan resmini seyretmek i├žin durmuyordu herhalde. Bu delikanl─▒n─▒n kendisine ├Âzg├╝ tuhaf yanlar─▒ vard─▒. Eski zaman giysileri gibi k─▒rmal─▒ paltosunun alt─▒ndan g├Âr├╝nen zarif ayakkab─▒lar─▒, Paris'in bu ├žamur deryas─▒ i├žinde giydi─či beyaz ipek ├žoraplar─▒yla dikkati bir kat daha kendisine ├žekiyordu; beyaz ipek ├žoraplar─▒n─▒n ├╝st├╝ndeki ├žamur serpintileri de kendisinin ne kadar sab─▒rs─▒z bir insan oldu─čunu g├Âsteriyordu. Bir d├╝─č├╝nden ya da balodan ├ž─▒km─▒┼č olmal─▒; ├ž├╝nk├╝ sabah─▒n bu saatinde beyaz eldivenleri h├ól├ó elindeydi. K─▒vr─▒mlar─▒ a├ž─▒larak omuzlar─▒na sarkan siyah sa├žlar─▒n bukleleri, sa├ž─▒n─▒n Caracalla 2) bi├žiminde kesildi─čini g├Âsteriyordu. David 3) okulu kadar, y├╝zy─▒l─▒n ilk y─▒llar─▒na damgas─▒n─▒ vuran Yunan ve Roma fig├╝rlerine duyulan hayranl─▒k da, bu g├Âr├╝n├╝m├╝n moda olmas─▒na yol a├žm─▒┼čt─▒r. Ge├ž kalm─▒┼č birka├ž zerzevat├ž─▒n─▒n b├╝y├╝k hale ├žabucak varmak i├žin d├Ârtnala giderken ├ž─▒kard─▒klar─▒ g├╝r├╝lt├╝ye kar┼č─▒n, her zaman pek hareketli olan bu caddede o s─▒rada bir sessizlik vard─▒; bunun g├╝zelli─čini ancak, ┼ču saatlerde g├╝r├╝lt├╝ pat─▒rt─▒s─▒ bir an i├žin susan ─▒ss─▒z Paris'te dola┼čanlar bilir; bu g├╝r├╝lt├╝ sonra yine ba┼člar ve uzaktan insana denizin co┼čkun sesini hat─▒rlat─▒r. Top Oynayan Kedi bu acayip delikanl─▒da ne kadar merak uyand─▒r─▒yorsa, kendisi de Top Oynayan kedi Ma─čazas─▒'n─▒n sahiplerinde o kadar merak uyand─▒r─▒yordu. G├Âz kama┼čt─▒racak derecede beyaz bir kravat, ac─▒ ├žekmi┼č insanlara ├Âzg├╝ y├╝z├╝n├╝ asl─▒nda oldu─čundan da solgun g├Âsteriyordu. Kara g├Âzlerinin kimi zaman g├Âlgelenen, kimi zaman da ate┼č sa├žan par─▒lt─▒s─▒, y├╝z├╝n├╝n acayip kenar ├žizgilerine ve g├╝l├╝mserken b├╝z├╝len k─▒vr─▒ml─▒ geni┼č a─čz─▒na pek yak─▒┼č─▒yordu. Ye─čin bir s─▒k─▒nt─▒n─▒n buru┼čturdu─ču aln─▒nda tehlikeli bir ┼čeyler okunuyordu. Birinin nas─▒l bir insan oldu─čunu anlamam─▒z konusunda en uygun yan─▒, aln─▒ de─čil midir? Tan─▒mad─▒─č─▒m─▒z bu delikanl─▒n─▒n aln─▒ tutku belirtti─činde olu┼čan k─▒r─▒┼č─▒klar ├Âylesine g├Âzle g├Âr├╝lebilir bir durum al─▒yordu ki, insana sanki ├╝rk├╝nt├╝ geliyordu; ama bir kez de, o kolayca bozuluveren dingin durumunu ald─▒ m─▒, g├Âze ├žarpacak bir g├╝zellik ortaya ├ž─▒k─▒yor; sevincin, ac─▒n─▒n, sevginin, ├Âfkenin, gururun en so─čuk insan─▒ bile etkileyecek kadar g├╝├žl├╝ bir bi├žimde kendisini g├Âsterdi─či bu y├╝ze, al─▒ml─▒ bir g├Âr├╝n├╝┼č veriyordu. Bu yabanc─▒, pek k├╝sk├╝n bir tav─▒r tak─▒nm─▒┼čt─▒; tam bu s─▒rada tavan aras─▒ penceresinin ├žabucak a├ž─▒l─▒p yusyuvarlak, pembe beyaz, ne┼čeli, hani baz─▒ an─▒tlara konan ve ticareti simgeleyen y├╝zler kadar her yerde g├Âr├╝len t├╝rden, ├╝├ž tane y├╝z├╝n ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ g├Âremedi. K├╝├ž├╝k pencerenin ├ževreledi─či bu ├╝├ž ba┼č, ─░sa'n─▒n yan─▒ndan hi├ž ayr─▒lmayan, bulutlar aras─▒na serpi┼čtirilmi┼č tombalak meleklerin kafalar─▒n─▒ an─▒msat─▒yordu. ├ç─▒raklar sokaktan y├╝kselen s─▒cak ve buharl─▒ havay─▒, yatt─▒klar─▒ tavan aras─▒ndaki havan─▒n ne kadar s─▒cak ve pis oldu─čunu anlatmak istiyormu┼č gibi bol bol soludular. Aralar─▒nda en ne┼čeli g├Âr├╝neni, bu tuhaf n├Âbet├žiyi ├Âtekilere g├Âsterdikten sonra kayboldu; elinde bir gere├žle yeniden g├Âr├╝nd├╝; bu gerecin e─čilip b├╝k├╝lmeyen madeni k─▒sm─▒ ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č, yerine yumu┼čak bir me┼čin konmu┼čtu. Biraz sonra y├╝zlerinde ┼čeytanca bir anlat─▒mla, a┼ča─č─▒da ├ževreyi seyre dalan adama bakarak ba┼č─▒ndan a┼ča─č─▒ya beyaz─▒ms─▒ bir su bo┼čaltt─▒lar. Suyun kokusu, ├╝├ž├╝n├╝n de sakallar─▒n─▒ biraz ├Ânce t─▒ra┼č ettiklerini g├Âsteriyordu. Tavan aras─▒n─▒n en kuytu yerine gizlenerek i┼čkencelerine u─črayan zavall─▒n─▒n ├Âfkelenmesini seyredip keyiflenmek i├žin ayaklar─▒n─▒n ucunda dikilmeye u─čra┼č─▒rlarken, delikanl─▒n─▒n ├Âfkelenmeye g├Ân├╝l indirmemekten gelen bir kayg─▒s─▒zl─▒kla paltosunu silki┼čini ve bo┼č ├žat─▒ penceresine g├Âzlerini kald─▒rd─▒─č─▒ zaman y├╝z├╝nde okunan derin a┼ča─č─▒lamay─▒ g├Âr├╝nce g├╝lmeyi kestiler. Tam bu s─▒rada beyaz, ince bir el ├╝├ž├╝nc├╝ kattaki kaba pencerelerden birinin ├žer├ževesini alt─▒ndan tutarak, gev┼ček mandal─▒, ├žok kez a─č─▒r camlar─▒ birdenbire koyuveren oluktan kald─▒r─▒p yukar─▒ ├žekmi┼čti. ─░┼čte o zaman yolcu, bu uzun s├╝ren bekleyi┼činin ├Âd├╝l├╝n├╝ g├Ârd├╝. Sular─▒n g├Â─čs├╝nde a├žan beyaz ├ži├žekler gibi taptaze bir gen├ž k─▒z, ba┼č─▒nda m├╝slinden yap─▒lm─▒┼č k─▒rmal─▒ bir ba┼čl─▒k; bu ona insan─▒ hayran eden saf bir g├Âr├╝n├╝┼č veriyor. Koyu renkli bir kuma┼čla ├Ârt├╝lm├╝┼č olmakla birlikte, uyurken yap─▒lan hareketlerle a├ž─▒lm─▒┼č k├╝├ž├╝k aral─▒klardan boynu ve omuzlar─▒ g├Âr├╝n├╝yor. Hi├žbir s─▒k─▒nt─▒ anlat─▒m─▒, ne bu y├╝z├╝─č├╝n safl─▒─č─▒n─▒, ne de y─▒llarca ├Ânce Raffaello'nun 4) y├╝ce kompozisyonlar─▒nda ├Âl├╝ms├╝zle┼čtirdi─či o g├Âzlerin dingin bak─▒┼č─▒n─▒ de─či┼čtirmemi┼čti. O gen├ž k─▒zlar─▒n dillere destan olan g├╝zelli─či, dinginli─či, bunda da aynen vard─▒. Yanaklar─▒na uykunun sanki bir kabartma gibi g├Âze g├Âr├╝n├╝r bir ya┼čam ta┼čk─▒nl─▒─č─▒ verdi─či bu y├╝z├╝n tazeli─čiyle, yanlar─▒ kabasaba, pervaz─▒ kararm─▒┼č kocaman pencerenin eskili─či ho┼č bir kar┼č─▒tl─▒k olu┼čturuyordu.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   ...    27   »   

1) Sokaklarda g├Âsterilen ve halk─▒n ilgisini ├žeken dinsel resimler.
2) Roma ─░mparatoru.
3) ├ťnl├╝ Frans─▒z ressam─▒ (1748 - 1825). B├╝y├╝k Devrim'de g├╝zel sanatlar─▒n y├Ânetimi kendisine verilmi┼čti. ─░mparatorluk zaman─▒nda Napolyon'un ressam─▒ oldu. Tablolar─▒n ├Âzelli─čini, daha ├žok antik yap─▒tlar─▒n yal─▒nl─▒─č─▒n─▒ yans─▒tmas─▒ndan do─čuyor. "Les Serment des Horaces" (Horecalar─▒n Yemini) adl─▒ tablosu ├╝nl├╝d├╝r.
4) ├ťnl├╝ ressam, mimar, heykelt─▒ra┼č (1483 - 1520). Gen├ž ya┼č─▒nda b├╝t├╝n d├╝nyaya ├╝n sald─▒. Yaratt─▒─č─▒ tablolar o kadar yetkindi ki resim ele┼čtirmenleri onun yap─▒tlar─▒nda k├Ât├╝leyecek bir y├Ân bulam─▒yorlard─▒. ├ľzellikle kad─▒n portrelerinde sanat─▒n─▒n en y├╝ksek noktas─▒na y├╝kselmi┼čti. ÔÇťViergeÔÇŁ (Erden), ÔÇťPortrait de Jeanne d'ArcÔÇŁ (Jan Dark'─▒n Portresi) gibi tablolar─▒ Louvre m├╝zesindedir.

´╗┐