´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Totem ve Tabu - II : 13


TOTEM VE TABU - II

SIGMUND FREUD

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 24


┼×imdiye kadar a├ž─▒klanmam─▒┼č olan bir iki tabu kural─▒n─▒ daha anmak isterim; ├ž├╝nk├╝ bunlar da psikanalizin yorumlar─▒ alt─▒na girebilir. Bir├žok ilkel budun aras─▒nda baz─▒ durumlarda evde keskin silahlar─▒n ve kesici aletlerin bulundurulmas─▒ yasakt─▒r (41). Frazer, b─▒├ža─č─▒n keskin yan─▒ yukar─▒ya d├Ân├╝k olarak bir yere b─▒rak─▒lmamas─▒n─▒, ├ž├╝nk├╝ tanr─▒n─▒n ve meleklerin bundan zarar g├Ârece─čini buyuran bir Alman bo┼činanc─▒n─▒ anar. Bu tabuda, keskin silah─▒n bilin├žd─▒┼č─▒ k├Ât├╝ i├žtepilerce kullan─▒lmas─▒n─▒ m├╝mk├╝n k─▒lan baz─▒ ÔÇťbelirti niteli─čindeki edimlerÔÇŁe (42) kar┼č─▒ bir uyar─▒n─▒n sakl─▒ oldu─čunu g├Ârmemek m├╝mk├╝n m├╝?
B├ľL├ťM IV
TOTEMİZMİN ÇOCUKLUKTAKİ YİNELENMELERİ
Ruhsal etkinliklerin ve olu┼čumlar─▒n ├žok derin belirlenimcili─čini ilk kez ortaya ├ž─▒karan psikanalizin din gibi karma┼č─▒k bir olguyu tek bir kaynaktan ├ž─▒karmaya kalk─▒┼čaca─č─▒ndan okurlar─▒m─▒z korkmamal─▒d─▒r. E─čer psikanaliz bu kurumun kaynaklar─▒ndan yaln─▒zca birini ister istemez ara┼čt─▒r─▒yorsa, bu tek kayna─č─▒n her ┼čeyi a├ž─▒klamaya yetece─čini asla savlamad─▒─č─▒ gibi dinin etmenleri aras─▒nda ona birinci dereceyi de vermez. Ancak ├že┼čitli ara┼čt─▒rma alanlar─▒ndan al─▒nacak sonu├žlar─▒n bile┼čimi, bize dinin do─ču┼čunda ┼čimdi tart─▒┼čaca─č─▒m─▒z mekanizman─▒n g├Ârece ├Ânemini belirleyebilir; ancak b├Âyle bir g├Ârev, psikanalizcinin hem ara├žlar─▒n─▒n, hem de ama├žlar─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda kal─▒r.
1
Bu kitab─▒n birinci b├Âl├╝m├╝ bize totemizm kavram─▒n─▒ tan─▒tm─▒┼čt─▒. Totemizmin Avustralya, Amerika ve Afrika'n─▒n baz─▒ ilkel insanlar─▒ aras─▒nda dinin yerini alan ve toplumsal ├Ârg├╝tlenmenin temelini olu┼čturan bir sistem oldu─čunu ├Â─črenmi┼čtik. Biliyoruz ki 1869'da ─░sko├žyal─▒ Mac Lennan eski ve hatt├ó yeni bir├žok toplumda bir├žok ├ódet ve gelene─čin totemizm d├Âneminin art─▒─č─▒ oldu─čunu ortaya atarak o zamana kadar ancak merak konusu say─▒lan totemizm olaylar─▒na herkesin ilgisini ├žekmi┼čti.
O zamandan beri bilim, totemizmin bu ├Ânemli konumunu anlam─▒┼čt─▒r. Bu sorun ├╝zerine en son s├Âz olarak Wundt'un Elemente der V├Âlkerpsyhologie (1912) adl─▒ yap─▒t─▒ndan (1) bir par├ža al─▒yorum: ÔÇťB├╝t├╝n bu olaylar─▒ bir araya getirince, totemizm ekininin daha sonraki evrim a┼čamalar─▒ndan ├Ânce gelen ilk a┼čama oldu─čunu ve ilkellik a┼čamas─▒yla tanr─▒lar ve kahramanlar d├Ânemi aras─▒nda, ge├ži┼č evresi oldu─čunu duraksamadan kabul edebiliriz.ÔÇŁ
Bu b├Âl├╝m├╝ anlamak i├žin totemizmin ne oldu─čunu daha derinden kavramak gerekir. Daha sonra anla┼č─▒lacak baz─▒ nedenlerden ├Ât├╝r├╝ burada 1900 y─▒l─▒nda Code du totemisme adl─▒ bir yaz─▒s─▒nda totem dininin on iki maddelik bir t├╝r kate┼čizminin ana hatlar─▒n─▒ ├žizen S. Reinach'─▒n tasla─č─▒n─▒ al─▒yorum: (2)
1- Belirli baz─▒ hayvanlar ├Âld├╝r├╝lmeyecek ya da yenmeyecek, bu hayvan t├╝rlerinden birer hayvan al─▒narak onlara bak─▒lacakt─▒r.
2- Bunlardan kazayla ├Âlen olursa onun i├žin yas tutulur ve oyma─č─▒n bir bireyine kar┼č─▒ g├Âsterilen sayg─▒ hayvana da g├Âsterilerek g├Âm├╝l├╝r.
3- Yeme yasa─č─▒ bazen hayvan─▒n yaln─▒zca belirli bir par├žas─▒yla s─▒n─▒rl─▒ olur.
4- ├ľld├╝r├╝lmeyen bir hayvan─▒ bir zorunluluk nedeniyle ├Âld├╝rmek gerekirse, hayvandan af dilenir ve ├že┼čitli hile ve oyunlarla tabunun ├ži─čneni┼čini hafifletme yoluyla hayvan─▒ ├Âld├╝rmeye giri┼čilir.
5- E─čer hayvan ritlerle kurban edilmi┼čse ona t├Ârenle yas tutulur.
«   01   ...    03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   ...    43   »   


´╗┐