´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Totem ve Tabu - II : 19


TOTEM VE TABU - II

SIGMUND FREUD

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 24


ÔÇťEkzogami de i├žinde olmak ├╝zere, b├╝t├╝n totemik kurallar─▒n ve davran─▒┼člar─▒n k├Âkeninin nedeni ancak ┼ču ├╝├ž ┼čey olabilir: K├Âkeni bilinmeyen bir ├Âbek hayvan ad─▒; insan ya da hayvan olsun ayn─▒ ad─▒ ta┼č─▒yanlar aras─▒nda a┼čk─▒n bir ba─čl─▒l─▒k ve kan bo┼č inan├žlar─▒ inan─▒┼č─▒.ÔÇŁ (The Secret of the Totem, s. 126.)
Demek oluyor ki Lang'─▒n a├ž─▒klamas─▒ iki d├Ânemi kapsamaktad─▒r. Lang, totemik sistemi psikolojik zorunlulukla totem adlar─▒ndan ├ž─▒karmakta ve adland─▒rman─▒n k├Âkeninin unutulmu┼č oldu─čunu kabul etmektedir. Kuram─▒n─▒n di─čer b├Âl├╝m├╝ bu adlar─▒n k├Âkenini ayd─▒nlatmaya ├žal─▒┼č─▒r. Bunun t├╝m├╝yle farkl─▒ bir damga ta┼č─▒d─▒─č─▒n─▒ g├Ârece─čiz.
Lang'in kuram─▒n─▒n bu di─čer b├Âl├╝m├╝ ÔÇťnominalistÔÇŁ ad─▒n─▒ verdi─čim g├Âr├╝┼člerden pek farkl─▒ de─čildir. Ona g├Âre, ay─▒rt etme gereksinimi, boylar─▒ ad almaya y├Ânlendirmi┼čtir ve bu yolla her boy kendisine di─čer boy taraf─▒ndan verilen ad─▒ benimsemi┼čtir. ─░┼čte bu ÔÇťd─▒┼čar─▒dan adlanmaÔÇŁ Lang'─▒n kuram─▒n─▒n ├Âzelli─čidir. Bu yolla kabul edilen adlar─▒n hayvanlardan al─▒nm─▒┼č olmas─▒nda ┼ča┼č─▒lacak bir ┼čey yoktur ve hi├ž ku┼čkusuz ilkel insanlar bunlar─▒ a┼ča─č─▒lama ya da alay olarak d├╝┼č├╝nm├╝yorlard─▒. Bundan ba┼čka Lang, tarihin daha sonraki d├Ânemlerinden ├Ârnekler alarak d─▒┼čar─▒dan verilen baz─▒ adlar─▒n ├Ânceleri alayc─▒ anlamlar─▒ oldu─ču halde, bu lakaplar─▒n zamanla verildi─či kimseler taraf─▒ndan kabul edildi─čini ve istenerek ta┼č─▒nd─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir. (Guise'ler, Whig'ler, Tor'ler gibi.) Lang'in g├Âr├╝┼č├╝n├╝n bu b├Âl├╝m├╝n├╝, bu adlar─▒n zaman─▒n ge├žmesiyle unutulmu┼č olmas─▒ varsay─▒m─▒ az ├Ânce and─▒─č─▒m birinci b├Âl├╝m├╝yle birle┼čtiriyor.
(b) Sosyolojik G├Âr├╝┼čler
Totemik sistemin art─▒klar─▒n─▒n izlerini daha sonraki d├Ânemlerin ├ódetlerinde ve k├╝ltlerinde bulmay─▒ ba┼čaran S. Reinach, daha ba┼člang─▒├žtan totem hayvan─▒n soyundan gelme etmenine ├žok az de─čer vermekle birlikte, totemizmin ÔÇťune hypertrophie de l'instinct socialÔÇŁden ba┼čka bir ┼čey olmad─▒─č─▒n─▒ vurgular (25).
Ayn─▒ yorum E. Durkheim'─▒n 1912'de ├ž─▒kan Din Ya┼čam─▒n─▒n ─░lkel Bi├žimleri adl─▒ yap─▒t─▒nda g├Âr├╝l├╝r. Durkheim'a g├Âre, totem bu budunlar─▒n toplumsal dininin bir simgesinden ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Totem ger├žek sayg─▒ hedefi olan toplumu g├Âsterir.
Di─čer yazarlar, totemik kurumlar─▒n ortaya ├ž─▒k─▒┼č─▒nda toplumsal zorlamalar─▒n rol├╝n├╝ daha g├╝├žl├╝ nedenlerle g├Âstermeye ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r. ├ľrne─čin A.C. Haddon her ilkel boyun k├Âkensel olarak ├Âzel bir bitki ya da hayvan t├╝r├╝yle ya┼čad─▒─č─▒n─▒ ve belki de bu maddeyle ticaret yapt─▒─č─▒n─▒ ve onu di─čer boylarla de─či┼čtirdi─čini kabul etmektedir. Bu durumda bir boyun, di─čer boylar─▒ bu kadar ├Ânemli bir rol oynam─▒┼č olan hayvan─▒n ad─▒yla tan─▒mas─▒ gerekiyordu. Ayn─▒ zamanda oyma─č─▒n hayvana kar┼č─▒ bir t├╝r al─▒┼čkanl─▒k kazanm─▒┼č olmas─▒, ona kar┼č─▒ ├Âzel bir ilgi duymas─▒n─▒ gerektiriyordu ve bu da insan─▒n en ilkel ve zorunlu gereksinimi olan a├žl─▒k gibi ruhsal bir kayna─ča dayanmaktayd─▒ (26).
Totem ├╝zerine ileri s├╝r├╝len g├Âr├╝┼člerin en ak─▒lc─▒s─▒ olan bu g├Âr├╝┼če yap─▒lacak itirazlar bu bi├žimde bir besin sa─članmas─▒ sorununun ilkel insanlar aras─▒nda asla g├Âr├╝lmedi─či ve belki de hi├ž bulunmad─▒─č─▒d─▒r. Vah┼čiler ilkellikleri oran─▒nda hem et, hem ot yiyicidirler. Bundan ba┼čka, b├Âyle bir ├Âzel beslenme bi├žiminin toteme kar┼č─▒ t├╝m├╝yle dinsel bir tavr─▒ nas─▒l ortaya ├ž─▒kard─▒─č─▒ ve bu besinlerden kesinlikle neden sak─▒n─▒lmas─▒ gerekti─či anla┼č─▒lamaz.
Frazer'in, totemizmin k├Âkeni ├╝zerine ileri s├╝rd├╝─č├╝ ├╝├ž g├Âr├╝┼č├╝n birincisi psikolojiktir. Onu ba┼čka yerde anlataca─č─▒z.
Frazer'in burada tart─▒┼čaca─č─▒m─▒z ikinci g├Âr├╝┼č├╝, Orta Avustralyal─▒ iki ara┼čt─▒rmac─▒n─▒n ├Ânemli bir yap─▒t─▒n─▒n (27) etkisi alt─▒nda ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.
«   01   ...    09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   ...    43   »   


´╗┐