´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Totem ve Tabu - II : 23


TOTEM VE TABU - II

SIGMUND FREUD

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 24


konunun daha geni┼č olarak incelenmesi i├žin s─▒k s─▒k al─▒nt─▒lar yapt─▒─č─▒m uzmanlar─▒ g├Âstermekle yetinmeme uygundur.
Bir yazar─▒n ekzogami sorunlar─▒na kar┼č─▒ ald─▒─č─▒ tav─▒r, totem g├Âr├╝┼člerinden birine kar┼č─▒ ald─▒─č─▒ durumdan hi├ž ku┼čkusuz ba─č─▒ms─▒z de─čildir. Totemizmin bu a├ž─▒klamalar─▒ndan baz─▒lar─▒n─▒n ekzogamiyle hi├žbir ba─čl─▒l─▒─č─▒ yoktur, bunlar iki kurumu birbirinden ay─▒rmaktad─▒r. Demek ki birbirine kar┼č─▒t iki g├Âr├╝┼č buluyoruz; birisi, ekzogaminin totemik sistemin temel bir par├žas─▒ oldu─čunu kabul etti─či halde, di─čeri b├Âyle bir ba─čl─▒l─▒ktan ku┼čku duymakta ve en eski ekinlerdeki bu iki niteli─čin raslant─▒ sonucu bir arada bulundu─čuna inanmaktad─▒r. Son yap─▒tlar─▒nda Frazer ┼čiddetle bu ikinci g├Âr├╝┼čten yanad─▒r.
Frazer, ÔÇťtotemizm ve ekzogami kurumlar─▒n─▒n bir├žok boyda raslant─▒sal olarak ├žat─▒┼čt─▒─č─▒n─▒ ve kayna┼čt─▒─č─▒n─▒ g├Ârmekle birlikte k├Âken ve i├žerik a├ž─▒s─▒ndan ayr─▒ olduklar─▒n─▒ hep akl─▒nda tutmas─▒n─▒ okurdan rica ederimÔÇŁ demektedir. (Totemism and Exogamy, I, ├Âns├Âz, XII)
Frazer, ├Âteki g├Âr├╝┼č├╝n bir├žok g├╝├žl├╝k ve yan─▒lmaya yol a├žaca─č─▒ndan ├žekinmektedir. B├Âyle oldu─ču halde, bir├žok yazar ekzogamiyi totemizmin zorunlu bir sonucu olarak g├Ârmenin yolunu bulmu┼čtur. Durkheim (40) yaz─▒lar─▒nda, toteme y├╝klenen tabunun, ayn─▒ oymaktan bir kad─▒n─▒ cinsel alanda kullanmaya kar┼č─▒ nas─▒l birtak─▒m yasaklar koymu┼č olmas─▒ gerekti─čini g├Âstermektedir. Totem, insanla ayn─▒ kana sahiptir ve bu nedenden ├Ât├╝r├╝ kan ba─č─▒ (bekaretin bozulmas─▒ ve ayba┼č─▒ arac─▒l─▒─č─▒yla) ayn─▒ totemden bir kad─▒nla cinsel birle┼čmeyi yasaklamaktad─▒r (41). Burada Durkheimle ayn─▒ kan─▒da olan Andrew Lang, ayn─▒ boydan olan kad─▒n─▒n tabu olmas─▒ i├žin kan tabusunun ko┼čul olmad─▒─č─▒na inanmaya kadar varmaktad─▒r (42), ├Ârne─čin totem olan a─čac─▒n g├Âlgesinde oturmay─▒ yasaklayan yayg─▒n totem tabusu yeterliydi.
Andrew Lang ekzogaminin bir k├Âkeni daha oldu─čuna inanmakta (a┼ča─č─▒ya bak─▒n) ve bu iki a├ž─▒klaman─▒n birbiriyle ne dereceye kadar ilgili oldu─čunu ku┼čkulu b─▒rakmaktad─▒r.
Totemizmle ekzogami aras─▒ndaki zaman ili┼čkilerine gelince, yazarlar─▒n ├žo─ču totemizmin, daha eski bir kurum oldu─ču ve ekzogaminin daha sonra geldi─či d├╝┼č├╝ncesinde birle┼čmektedir (43).
Ekzogamiyi totemizmden ba─č─▒ms─▒z olarak a├ž─▒klamaya ├žal─▒┼čan g├Âr├╝┼čler aras─▒nda, yazarlar─▒n ensest sorununa kar┼č─▒ ald─▒─č─▒ ├že┼čitli tav─▒rlar─▒ g├Âstermek a├ž─▒s─▒ndan, yaln─▒zca birka├ž tanesini anmaya gerek vard─▒r.
MacLannan (44), ekzogaminin, kad─▒na zorla sahip olman─▒n daha eski bi├žimlerine i┼čaret eden birtak─▒m ├ódetlerin art─▒klar─▒ndan ├ž─▒km─▒┼č oldu─čunu kestirmektedir. Ona g├Âre, eski zamanlarda kad─▒nlar─▒ yabanc─▒ boylardan sa─člama yoluyla evlenmek ├ódet oldu─čundan, ayn─▒ boydan bir kad─▒nla evlenme yava┼č yava┼č ÔÇť├ódet olmad─▒─č─▒ i├žin uygunÔÇŁ olmamaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. B├Âylece MacLennan, ekzogami ├ódetinin kayna─č─▒n─▒ bu boylar aras─▒nda kad─▒n k─▒tl─▒─č─▒nda aram─▒┼čt─▒r, bu da bir├žok k─▒z ├žocu─čunun do─čarken ├Âld├╝r├╝lmesi ├ódetinden geliyordu. Biz burada, ger├žekteki olaylar─▒n MacLannan'─▒n varsay─▒mlar─▒yla uyu┼čup uyu┼čmad─▒─č─▒n─▒ ara┼čt─▒rmakla ilgilenmemekteyiz. Ensest sorununun burada t├╝m├╝yle savsaklanmas─▒ndan ba┼čka, bu varsay─▒m ┼ču sava da yan─▒t vermemektedir: Boyun erkekleri ni├žin kendi kanlar─▒ndan olan bu az say─▒daki kad─▒nlarla evlenmiyor? (45)
Aksine, di─čer yazarlar, ekzogaminin ensestin ├Ân├╝ne ge├žen bir kurum say─▒lmas─▒ gerekti─čini ku┼čkusuz hakl─▒ olarak kabul etmektedir (46).
Avustralya'daki evlenme kurallar─▒n─▒n gittik├že karma┼č─▒kla┼čmas─▒n─▒ incelersek, Morgan, Frazer, Howitt ve Baldwin Spencer'─▒n sand─▒klar─▒ gibi (47), bu kurumlar─▒n Frazer'in deyi┼čiyle bilin├žli bir plan damgas─▒n─▒
«   01   ...    13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   ...    43   »   


´╗┐