´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Yolculamak ┬╗ Totem ve Tabu - II : 41


TOTEM VE TABU - II

SIGMUND FREUD

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 24


Bu yolla trajik kahraman, kendi istencine kar┼č─▒n, koronun kurtar─▒c─▒s─▒ durumuna getirilmektedir.
Grek trajedisinin oynan─▒┼č─▒nda kutsal ke├ži Dionisos'un ac─▒lar─▒n─▒, onun yan─▒nda bulunan ve kendilerini onunla ├Âzde┼čle┼čtiren di─čer ke├žilerin yaslar─▒n─▒ an─▒msarsak, hemen hemen s├Ânm├╝┼č olan dram─▒n orta zamanlarda ni├žin ─░sa tutkusunda yeniden canland─▒─č─▒n─▒ kolayca anlar─▒z.
Buraya kadar ├žok k─▒sa bir bi├žimde yapt─▒─č─▒m─▒z bu incelemeyi bitirirken, din, ahl├ók, toplum ve sanat─▒n ba┼člang─▒├žlar─▒n─▒n Oidipus karma┼č─▒─č─▒nda birle┼čtikleri sonucunun ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ s├Âylemek isterdim. Bu d├╝┼č├╝nce, psikanalizin vard─▒─č─▒ sonu├žlara, yani bug├╝nk├╝ bilgimizin bize bildirebildi─čine g├Âre, b├╝t├╝n nevrozlar─▒n ├žekirde─činin Oidipus karma┼č─▒─č─▒ oldu─ču sonucuna t├╝m├╝yle uygundur. Budunlar psikolojisinin bu sorunlar─▒n─▒n da, ├Ârne─čin babayla olan ili┼čki gibi, tek bir ki┼čile┼čtirilmi┼č ├Ârnekle ├ž├Âz├╝mlenmesine ├žok ┼ča┼č─▒yorum. Belki de bunda ba┼čka bir psikolojik sorun vard─▒r. Co┼čkular─▒n ├žiftelili─čini ger├žek anlam─▒nda ├žok kez g├Âsterme f─▒rsat─▒n─▒ bulmu┼čtuk, yani ├Ânemli ekinsel olu┼čumlar─▒n k├Âk├╝nde ayn─▒ nesneye kar┼č─▒ a┼čk ve kinin birlikteli─činden s├Âz etmi┼čtik.
Bu ├žiftelili─čin k├Âkeni ├╝zerine hi├žbir ┼čey bilmiyoruz. Onu yaln─▒zca co┼čku ya┼čam─▒m─▒z─▒n temel olaylar─▒ndan biri olarak kabul edebiliriz. Fakat bana, di─čer bir olana─č─▒n da ├╝st├╝nde d├╝┼č├╝n├╝lmeye de─čer gibi g├Âr├╝n├╝yor:
K├Âkensel olarak co┼čku ya┼čam─▒m─▒za yabanc─▒ olan bu duygu ├žiftli─čini insanl─▒k baba karma┼č─▒─č─▒ndan (93) kazanm─▒┼čt─▒r. Bireylerin ├╝zerinde yap─▒lan bug├╝nk├╝ psikanaliz incelemeleri bunun en g├╝├žl├╝ anlat─▒m─▒n─▒ g├Âsterir (94).
S├Âzlerime son vermeden ├Ânce b├╝t├╝n bu ├Ârneklerden elde etti─čimiz sonu├žlar─▒n birbirine uymas─▒ ve hepsinin tek bir nokta ├ževresinde bulu┼čmas─▒, varsay─▒mlar─▒m─▒z─▒n kesin olmay─▒┼č─▒na ve sonu├žlar─▒m─▒z─▒n kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒ g├╝├žl├╝klere kar┼č─▒ bizi k├Ârle┼čtirmemelidir. Okurlar─▒n da herhalde fark─▒na varm─▒┼č oldu─ču bu g├╝├žl├╝klerin ikisini g├Âsterece─čim.
Birincisi, her ┼čeyi toplulu─ča ili┼čkin ruh varsay─▒m─▒ ├╝zerine kurdu─čumuz, toplulu─ča ili┼čkin bu ruhtaki psi┼čik s├╝re├žlerin bireyin ruhunda oldu─ču gibi ger├žekle┼čti─čini kabul etmekte oldu─čumuz herhalde kimsenin g├Âz├╝nden ka├žmam─▒┼čt─▒r. ├ťstelik bir olay─▒n g├╝nah duygusunu binlerce y─▒l arta kalm─▒┼č olarak, bu olaydan hi├ž haberi olmayan ku┼čaklarda bile izler b─▒rakt─▒─č─▒n─▒ da kabul etmekteyiz. Babalar─▒n─▒n k├Ât├╝ davran─▒┼člar─▒yla kar┼č─▒la┼čan o─čullar─▒n aras─▒nda ├ž─▒kabilecek ├╝z├╝c├╝ olaylar─▒, babay─▒ ortadan kald─▒rma yoluyla bu davran─▒┼čtan kurtulan o─čullar─▒n ku┼ča─č─▒na kadar uzatmaktay─▒z. Bunlar ger├žekten a─č─▒r itirazlar gibi duruyor ve buna benzer varsay─▒mlardan sak─▒nacak ba┼čka bir a├ž─▒klama ye─členebilir gibi g├Âr├╝n├╝yor.
Fakat daha fazla d├╝┼č├╝n├╝rsek, bizim kendimizin, b├Âyle bir c├╝retin b├╝t├╝n sorumlulu─čunu ta┼č─▒mak zorunda olmad─▒─č─▒m─▒z─▒ g├Âr├╝r├╝z. Toplulu─ča ili┼čkin bir ruhu kabul etmeden ya da bireylerin ortadan kalkmas─▒n─▒n sonucu olarak ruhsal edimlerin kesintilerini dikkate almamam─▒z─▒ m├╝mk├╝n k─▒lan bir s├╝reklili─či insanl─▒─č─▒n co┼čku ya┼čam─▒nda kabul etmeden, toplumsal psikoloji asla m├╝mk├╝n olamaz. E─čer bir ku┼ča─č─▒n ruhsal s├╝re├žleri ondan sonra gelen ku┼čakta s├╝rmeseydi, e─čer her ku┼čak ya┼čama kar┼č─▒ tavr─▒n─▒ yeniden d├╝zenleseydi, bu alanda hi├žbir ilerleme ve hi├žbir geli┼čme olamazd─▒. O zaman iki yeni soruyla kar┼č─▒la┼č─▒yoruz: Ku┼čaklar─▒n birbiri ard─▒nca geli┼činde bu ruhsal s├╝reklili─če ne dereceye kadar ├Ânem verilebilir ve bir ku┼čak kendi ruhsal durumlar─▒n─▒ gelecek ku┼ča─ča ge├žirmek i├žin ne gibi y├Ântem ve ara├žlar kullan─▒r?
«   01   ...    31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   »   


´╗┐