´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Cumhuriyet Gazetesi Sal─▒ Kitaplar─▒ ┬╗ Tours Papaz─▒ : 56


TOURS PAPAZI

HONORÉ DE BALZAC

D├ťNYA KLAS─░KLER─░ D─░Z─░S─░: 48


Yeni piskopos, Matmazel Gamard'─▒n evini pullu m├╝h├╝rl├╝ bir senetle katedral dinsel meclisine geri verdi. Chapeloud'nun kitapl─▒─č─▒yla kitaplar─▒n─▒ rahip okuluna ba─č─▒┼člad─▒; ├žeki┼čme konusu olmu┼č iki tabloyu Meryem Ana mihrab─▒na arma─čan etti; ama Chapeloud'nun portresini al─▒koydu. Matmazel Gamard'dan yedi─či miras─▒, b├Âyle hemen t├╝m├╝yle denecek bi├žimde elden ├ž─▒karmas─▒na kimseler ak─▒l erdiremedi. M├Âsy├ de Bourbonne, kurnaz piskoposun, ulusal meclisteki piskoposlar toplulu─čuna al─▒n─▒rsa, Paris gibi bir yerde kendi durumuna yak─▒┼č─▒r bi├žimde ya┼čayabilmek i├žin bu miras─▒n nakit b├Âl├╝m├╝n├╝ gizlice elinde tutmakta oldu─čunu tahmin ediyordu. Sonunda Monseny├Âr Troubert hazretlerinin hareketine bir g├╝n kala, ÔÇťyaman ya┼čl─▒ adamÔÇŁ bu ba─č─▒┼člama dalaveresinin gizledi─či son amac─▒, ac─▒ ├žekenlerin en umars─▒z─▒na, ├Â├žlerin en inat├ž─▒s─▒n─▒n indirdi─či son ├Âl├╝m vuru┼čunu ke┼čfetmek iste─čine erebildi.
Madam de Listom├Ęre'in Birotteau'ya b─▒rakt─▒─č─▒ miras konusu, ÔÇťhileyle ele ge├žirilmi┼čtirÔÇŁ bahanesiyle Baron de Listom├Ęre taraf─▒ndan mahkemeye verildi! Dava ba┼člang─▒c─▒n─▒ olu┼čturan dilek├ženin sunulmas─▒ndan birka├ž g├╝n sonra, baron cenaplar─▒ yarbayl─▒─ča y├╝kseldi.
Saint-Symphorien papaz─▒, g├╝venlik ├Ânlemi olarak aforoz edilmi┼č, ÔÇť├óyin y├Ânetme g├Ârevinden ├ž─▒kar─▒lmaÔÇŁ yarg─▒s─▒ giymi┼čti. Kilise ulular─▒, b├Âylece, davan─▒n son yarg─▒s─▒n─▒ pe┼čin pe┼čin vermi┼č oluyorlard─▒. Merhume Sophie Gamard'─▒n ├Âl├╝m├╝ne yol a├žan papaz, demek bir hileciydi! Monseny├Âr Troubert hazretleri, k─▒z kurusunun miras─▒n─▒ elinde tutsayd─▒, Birotteau'yu b├Âyle bir cezaya u─čratmas─▒ elbette zor olurdu.
Troyes piskoposu Monseny├Âr Hyacinthe hazretleri Paris'e gitmek ├╝zere posta arabas─▒yla Saint-Symphorien r─▒ht─▒m─▒ boyundan ge├žerken, zavall─▒ Birotteaucuk da, bir koltukta, tara├žaya, g├╝ne┼če ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č bulunuyordu. Ba┼čpiskoposun h─▒┼čm─▒na u─čram─▒┼č olan bu papazca─č─▒z solgun ve zay─▒ft─▒. Y├╝z ├žizgilerinde yer eden ├╝z├╝nt├╝, bir zamanlar nas─▒l da g├╝le├ž olan y├╝zce─čizini t├╝m├╝yle bozup de─či┼čtirmi┼čti. Bir zamanlar iyi yiyip i├žmek keyfi i├žinde, ├╝stelik kafaca─č─▒z─▒na derin, a─č─▒r d├╝┼č├╝nceleri u─čratmamak sayesinde ├žocuksu bir dirilik ta┼č─▒yan g├Âzlerine, ┼čimdi hastal─▒kla yalanc─▒ bir d├╝┼č├╝nce perdesi ├ž├Âkm├╝┼čt├╝.
Bu, bir y─▒l ├Ânce Clo├«tre alan─▒nda nas─▒l da bombo┼č, ama nas─▒l da ho┼čnut bir durumda, yuvar yuvar y├╝r├╝y├╝┼č├╝yle giden Birotteau'nun art─▒k iskeletinden ba┼čka bir ┼čey de─čildi.
Piskopos efendi, ona a┼ča─č─▒lay─▒c─▒ bir ac─▒mayla ┼č├Âyle bir bakt─▒, sonra da zavall─▒y─▒ unutmak l├╗tfunda bulunup, ge├žti gitti.
Hi├ž ku┼čku yok ki, Troubert efendi ba┼čka zamanlarda olsayd─▒ ya Hildebrandt ya da VI. Alexandre olurdu. Bug├╝nk├╝ g├╝nde art─▒k kilise, siyasi bir g├╝├ž ta┼č─▒m─▒yor; bu sayede de yaln─▒zl─▒k k├Âsesine ├žekilenler alay─▒ndaki g├╝c├╝ ve yetene─či b├╝t├╝n b├╝t├╝ne kendisine ├žekip alm─▒yor. B├Âyle olunca da, bek├órl─▒k niteli─či, erkekteki ├Âzellikleri tek bir tutkunun, bencillik duygusunun ├╝zerine toplamak gibi ├Ânemli bir ahlak ├Âzr├╝ne yol a├žarak, bek├órlar─▒ ya zararl─▒ ya da yarars─▒z insanlar durumuna getiriyor. ├ľyle bir zamanda ya┼č─▒yoruz ki, devletlerin yan─▒lg─▒s─▒; toplumu insano─člu i├žin haz─▒rlam─▒┼č olmaktan ├žok, insano─člunu toplum i├žin haz─▒rlam─▒┼č olmas─▒ndan ileri geliyor. Ki┼čili─čini k├Ât├╝ye kullanmak isteyen, beri yandan onun da kendi ├ž─▒kar─▒na geldi─čince k├Ât├╝ye kullanmaya ├žabalad─▒─č─▒ kurulu d├╝zenle birey aras─▒nda durmadan s├╝r├╝p giden bir sava┼č─▒m; oysa, bir zamanlar, ger├žekten daha serbest olan erkek, kamuyla ilgili konularda daha da mert davran─▒yordu. Orta yerinde insan o─čullar─▒n─▒n bocalay─▒p durduklar─▒ ├žember, belli belirsiz geni┼čleyip a├ž─▒ld─▒; bunu i├žine sindirebilecek vicdan, her zaman y├╝ce bir kurald─▒┼č─▒ olarak kalmaya yarg─▒l─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ fizikte oldu─ču gibi, genellikle ahlak biliminde de, davran─▒┼č; geni┼člik bak─▒m─▒ndan kazand─▒─č─▒n─▒, g├╝├žten yana yitiriyor demektir. Toplum, kurald─▒┼č─▒ durumlar ├╝zerine kurulmamal─▒d─▒r. ─░lk ├Ânceleri, erkek yaln─▒zca baba oldu; y├╝re─či, aile denen dairenin merkez noktas─▒nda durarak, sevecenlik ve s─▒cakl─▒kla ├žarpt─▒. Sonralar─▒, bir boy ya da k├╝├ž├╝k bir topluluk i├žin ├Âm├╝r t├╝ketti; oradan Yunanistan'─▒n ya da Roma'n─▒n b├╝y├╝k, tarihsel ├Âzverilerine ge├žildi.
«   01   ...    46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   »   


´╗┐