´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ─░nan├ž Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Varidat : 04


VARİDÂT

S─░MAVNA KADISIO─×LU ┼×EYH BEDREDD─░N


Bir toplumun ba┼člar─▒ olan hatip, imam ve di─čerlerinin ama├žlar─▒, Hakk'a y├Ânelik olmayabilir. Bu durum, onlardan uzakla┼čman i├žin yeterlidir. ┼×ayet ama├ž onlar─▒ do─čru yola y├Ânlendirmek ise, ibadetin temeli, hedeflerinin Allah oldu─ču y├Ân├╝ndedir. Bu temel yok olursa, ibadetleri de yok olur ve topluluklar─▒ k├Ât├╝l├╝kler i├žinde kal─▒r. K├Ât├╝ topluluklardan uzakla┼čmak ye─čdir.
Var olan─▒n Allah oldu─čunu O'ndan ba┼čkas─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ bil; ama├ž da, yine Allah't─▒r; O'ndan ba┼čkas─▒ de─čildir. Ya MAKS├ŤD, ya da MEVC├ŤD demeleri, bunu g├Âsterir. Birbirileriyle ters d├╝┼čseler bile, Allah b├╝t├╝n nesnelerde vard─▒r. ├ç├╝nk├╝ a┼čamalar bak─▒m─▒ndan hepsi varl─▒ k ve tezat i├žine girmektedir. Allah, onlardan m├╝nezzehtir. Bat─▒l da bir varl─▒k olarak, Hak't─▒r ve bat─▒l olu┼ču nisbidir. B├╝t├╝n varl─▒k a┼čamalar─▒, cisimler ├óleminin i├žindedir. Bu cisimler yok olunca, ruhlar ve di─čer m├╝cerred├óttan ba┼čka her ┼čey yok olur. ÔÇťMirs├ód├╝'l─░b├ódÔÇŁ adl─▒ eserin yazar─▒ bir ├Ârnekle cisimleri katar ve ruhlar─▒ da a┼čamalar─▒na g├Âre ┼čeker kam─▒┼č─▒, beyaz ┼čeker, bitki ve k├╝p ┼čekerlere benzetmi┼č; bu arada ruhlar─▒ cisimlerden ay─▒rma yan─▒lg─▒s─▒na d├╝┼čm├╝┼čt├╝r. H├ólbuki ger├žek ├Âyle de─čildir insan─▒n bedeni ruhtur, Hak't─▒r; suretlerin birikmesiyle yo─čunla┼čm─▒┼čt─▒r. Suretler ortadan kalksa da, orta─č─▒ olmayan, bir olan Allah kal─▒r.
Hak etki y├Ân├╝nden Allah't─▒r. Etkilenme y├Ân├╝nden ise, kul ve mahl├╗ktur, mahk├╗m ve yeniktir. Bundan dolay─▒ b├╝t├╝n i┼čler Allah'a aittir; suretler ise, ara├žlar─▒d─▒r. Kulun suretinde g├Âr├╝n├╝m├╝nde Hak'tan ba┼čka bir ┼čey yoktur. Fakat kul yan─▒lg─▒ya d├╝┼č├╝p, kendisinde Hak'tan ba┼čka ├Âzg├╝n bir varl─▒─č─▒n i┼či ve se├žimi bulundu─čunu sanm─▒┼č t─▒r. Bu yan─▒lg─▒, onun gafletinden ileri gelmektedir. T─▒pk─▒ i┼č yapan sanatk├ór─▒n, i┼č yaparken kendisinin ve ├óletinin ayr─▒ birer varl─▒k oldu─čunu sand─▒─č─▒ yan─▒lg─▒s─▒ gibi. O ├óletin esas i┼či yapt─▒─č─▒m san─▒rsa, bu d├╝┼č├╝ncesi be─čenilmez; ├ž├╝nk├╝ gafletinden ger├žekle┼čmektedir. Ger├že─či bilip, i┼či ve se├žimi kendisine ba─člay─▒p ve bunlar─▒n Allah'tan geldi─čini anlarsa, bunda yerilecek bir husus yoktur. Zira mahsus i┼č mahsus suretten ├ž─▒km─▒┼čt─▒r ve b├Âylece o fiilin faili odur. Bu a┼čamadaki i┼č, g├Âr├╝n├╝┼čte insan─▒n fakat ger├žekte Allah'─▒nd─▒r. Do─čru olan─▒ da, bu ┼čekilde olan─▒d─▒r. Bilgin ki┼či, d├╝┼č├╝n├╝p, yapt─▒m derse, ger├že─či s├Âylemi┼č olur. Cahil bunu s├Âylerse inand─▒r─▒c─▒ olmaz. Ara┼čt─▒r─▒p, ger├že─či ortaya ├ž─▒karmak i├žin, i┼či yapan─▒n i┼čini hissetmesi ve se├žmesi gerekir. Zira istedi─čini yapar, istemedi─čini b─▒rak─▒r; ├ž├╝nk├╝ i┼čler, Allah'─▒n iste─čiyle tahakkuk eder; i├ž ve d─▒┼č sebeplerden dolay─▒, a┼čamalar ve ├Ârneklerin gereklerindendir. Bunlar birle┼čip ortaya ├ž─▒k─▒nca, istek de zorunlu olarak ortaya ├ž─▒kar ve sonu├žta i┼čler de ger├žekle┼čir. ─░nsan, i┼čleri b─▒rakmaya muktedir oldu─čunu san─▒r; h├ólbuki durum ├Âyle de─čildir. ─░┼čleri yapmamak da, ayn─▒ ┼čekildedir. B├Âylece yapan─▒n ger├žekle┼čme s─▒ras─▒nda elinde hissinden ba┼čka bir ┼čey yoktur. Hayvanlar─▒n yapt─▒klar─▒ ├želi┼čkili i┼čler, onlar─▒ se├žim yapma yan─▒lg─▒s─▒na d├╝┼č├╝rebilir; h├ólbuki ger├žek, duyduklar─▒nd─▒r. Kargalar─▒n ├ž├Âpl├╝kleri e┼čmesi, horozlar─▒n gece yar─▒lar─▒nda ├Âtmesi ve di─čerleri, basit halk tabakas─▒na bilinen anlamda se├žim yapma hakk─▒ d├╝┼č├╝ncesini uyand─▒r─▒r. Bu sadece s├Âzlerin yanl─▒┼č olan─▒d─▒r. Akl─▒ yetmeyen kar┼č─▒ gelse bile, ke┼čfin verdi─či budur.
K├óinat cinsi t├╝r├╝ ve ├Âz├╝ y├Ân├╝nden kesin olarak kadimdir ve onun ortaya ├ž─▒k─▒┼č─▒ zamanla ilgili de─čil, zatidir. Kar┼č─▒tl─▒klar Hak'tan do─čar. Hak bunlar─▒n bir k─▒sm─▒ndan ho┼član─▒r, bir k─▒sm─▒ndan ho┼članmaz. Do─ču┼č, ├Âz ve a┼čamalar gere─čidir. Buna kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒lmaz. Eylemlerin d├╝zene, kendisine yak─▒nla┼čmaya, olgunluklar edinmeye yarayanlar─▒na raz─▒ olur; aksine raz─▒ olmaz. Bu durum, bir adam─▒n, sakin iken yapmay─▒ istemedi─či bir i┼či, k─▒z─▒nca yapmas─▒na benzer. Allah'─▒n iradesi zat─▒n ve a┼čamalar─▒n gere─či anlam─▒ndad─▒r. Zahirde d├╝┼č├╝nen ki┼čilerin sand─▒─č─▒ gibi su├žlar ve fev├óhi┼čler ahl├óks─▒zl─▒klar, Allah'─▒n emriyle ortaya ├ž─▒kmaz.
Ulu Tanr─▒ zalimlerin s├Âylediklerinden m├╝nezzehtir. Allah'─▒ arayan, hastaya benzer; aranan olgunluklar, sa─čl─▒─ča; cahillik ile Hak'tan uzak kalma da hastal─▒─ča benzer. Nas─▒l ki, bir hasta kendini doktora teslim edip, bir g├╝n yeniden sa─čl─▒─č─▒na kavu┼čmak ├╝midiyle, istedi─čini yapmas─▒na izin verir, emirlerini yerine getirir, ila├žlar─▒n ac─▒lar─▒na kar┼č─▒ sab─▒r g├Âsterir ve tedavideki t├╝rl├╝ ac─▒lara dayan─▒kl─▒ olmaya ├žal─▒┼č─▒p, gayret harc─▒yorsa ki bu ger├žekle┼čmeyebilir de, i┼čte arayan ki┼či de b├Âyledir.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   ...    24   »   


´╗┐