´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ─░nan├ž Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Varidat : 06


VARİDÂT

S─░MAVNA KADISIO─×LU ┼×EYH BEDREDD─░N


Bilginler ruhun soyut varl─▒klarla ba─člant─▒l─▒ oldu─čunu ve onda olaylar─▒n yans─▒d─▒─č─▒n─▒ s├Âylerler. Bu durum ├Âyle olabilir. Belki de g├Ârd├╝─č├╝ onun d─▒┼č─▒nda de─čildir; fakat uyan─▒k iken d├╝┼č├╝nd├╝kleri r├╝ya olabilir. Halk tabakas─▒n─▒n iddia etti─či gibi r├╝yada g├Âr├╝lenler ayr─▒ ┼čeyler de─čildir. Ki┼či uyan─▒kken tasavvur etti─čini uykudayken de g├Ârebilir. Dile─čim onlar─▒n s├Âyledikleri de─čil, benim s├Âylediklerimin do─čru olmas─▒d─▒r. Uyuyan ki┼či uyan─▒kken g├Ârd├╝─č├╝, i┼čitti─či ve tasavvur etti─činin d─▒┼č─▒nda bir nesneyi g├Ârmez. Kendisine uygun d├╝┼čeni g├Âr├╝r. ┼×ayet g├Ârd├╝kleri kar┼č─▒la┼čt─▒rma ve soyutlarla ba─člant─▒ sonucunda tahakkuk etseydi, ki┼či o halde, daha ├Ânce hi├ž g├Ârmedi─či, duymad─▒─č─▒ ve gerek kendisi, gerekse de kendi soyundan olanlar─▒n g├Ânl├╝nden, hat─▒r─▒ndan ge├žirmedi─či ├žok g├╝zel ┼čeyler g├Ârebilirdi Fakat ger├žek b├Âyle de─čildir. Zira g├Ârd├╝kleri, d├╝┼č├╝ncesi sonucunda olu┼čturdu─ču nesnelerdi. G├Ân├╝l tasavvur yapmaktan hi├ž bir zaman bo┼č kalmaz. D├╝┼č├╝nceler daima uyan─▒kken ve uyurken insan─▒n akl─▒ndan ge├žer. D├╝┼č├╝ncelerin ar─▒nma ve hallerine g├Âre r├╝yaya da do─čru aktar─▒lmas─▒ ve hat─▒rlanmas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r. S├Âz├╝n k─▒sas─▒ r├╝ya, uyuyan ki┼činin d├╝┼č├╝nd├╝klerinden ibaret olup, g├Âr├╝nt├╝lere d├Ân├╝┼č├╝r. S├Âylendi─čine g├Âre ÔÇťUlu Tanr─▒, ilk ├Ânce bir cevher yaratt─▒ ve daha sonra k├óinat─▒ o cevherden var etti.ÔÇŁ Buradaki cevherden maksat, ilk varl─▒─č─▒n Hak suretiyle ortaya ├ž─▒kmas─▒d─▒r. Y├╝ce Tanr─▒ s├Âylediklerinden daha y├╝cedir ve her ┼čeyi daha iyi bilir.
┼×unu bil ki, zikirler ve dualar g├Ânl├╝ matluba Allah'a y├Ânlendirmek i├žindir ve bir ba─člant─▒dan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Etki yapan y├Âneli┼čtir. Y├Âneli┼čten bir├žok nesne ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒ gibi, gaflet ehline sakl─▒ kalan hususlar da ayd─▒nlan─▒r. Amelsiz iklim, t─▒pk─▒ imans─▒z bir amel i┼č ve bedensiz ruh gibidir.
M├╝tekellimler kelamc─▒lar, Allah her ┼čeye muktedirdir ve istedi─čini yapabilir derler. Bu da, Allah'─▒n k├ófire k├╝fr├╝ ve zalime zulm├╝ istedi─či anlam─▒na gelir ve bir anlamda da, k├╝f├╝r ile zulm├╝n onun iradesi ve se├žimi ile ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒ demektir.
Ebu Ali ─░bni S├«n├ó ve benzerleri Allah'─▒n varl─▒─č─▒n─▒n kendini gerektirdi─čini zat─▒ vacibdir s├Âylerler. Yani onun varl─▒─č─▒ k├óinat─▒n varl─▒─č─▒ndan de─či┼čiktir; fakat k├óinata etki yapm─▒┼čt─▒r demektedirler. H├ólbuki ikisi birbirinden ayr─▒ ve farkl─▒d─▒r; t─▒pta ate┼čle su gibi aras─▒nda ters etki vard─▒r.
Bu inan├žlar─▒n ikisi de yanl─▒┼čt─▒r ve s─▒rf cehalet ile bilgisizlikten ileri gelmi┼čtir. Allah zalimlerin s├Âylediklerinden m├╝nezzehtir. Allah'─▒n iste─či ve se├žimi k├óinat─▒n isti'd├ód─▒na g├Âredir. Ulu Tanr─▒'n─▒n buyurdu─ču ÔÇťAllah istedi─čini yapar ve diledi─čini h├╝kmederÔÇŁ s├Âzleri, bir ┼čey i├žin ne dilerse, onu yapar anlam─▒na gelmez. Yani tasavvur ve tahayy├╝l edilen, birbirine z─▒t olan ─░sl├óm, k├╝f├╝r, zul├╝m, adalet, ta┼č, a─ča├ž ve di─čerlerinde istedi─čini ger├žekle┼čtirir anlam─▒n─▒ ta┼č─▒maz. Buradan ├ž─▒kar─▒lan anlam ┼čudur:
Allah'─▒n iste─či ve dile─či, o nesnenin isti'dad─▒ do─črultusundad─▒r. ─░sti'd├ód─▒nda bulunmayan─▒ istemez ve dilek isti'dada ba─čl─▒d─▒r. K├óinat─▒n t├╝m├╝ isti'd├ód─▒na g├Âre ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. ─░rade bu ┼čekilde olup, bunun kar┼č─▒t─▒ ile ili┼čkisi yoktur. Allah istedi─činden ba┼čka bir ┼čey yapmaz ve istedi─či de isti'd├ód─▒n d─▒┼č─▒na ├ž─▒kmaz. ─░stedi─čini yaparken, nas─▒l olur da ├Âzde ortaya ├ž─▒kan─▒ yapmas─▒n?
─░nsan bazen ├╝z├╝nt├╝ye kap─▒labilir ve bu ├╝z├╝nt├╝n├╝n sebebini de bilmeyebilir. H├ólbuki bunun bir sebebi olmal─▒d─▒r, onu bilse ├╝z├╝lmezdi. Fakat onu i├žinde duyar ve ├╝z├╝l├╝r. Allah daha iyi bilir.
ÔÇťAllah'tan ba┼čka il├óh yokturÔÇŁ s├Âz├╝, k├óinatta ondan ba┼čka tap─▒lacak yoktur anlam─▒ndad─▒r.
ÔÇťMelek, k├Âpe─či bulunan eve girmezÔÇŁ hadisi, sahibinin g├Ânl├╝nde k├Âpek niteli─či bulunan ki┼činin meleklik a┼čamalar─▒ndan hi├ž birinde ┼čans─▒ bulunmad─▒─č─▒ anlam─▒ndad─▒r.
Allah bilir.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   ...    24   »   


´╗┐