´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ─░nan├ž Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Varidat : 08


VARİDÂT

S─░MAVNA KADISIO─×LU ┼×EYH BEDREDD─░N


Ger├že─če g├Âre olu┼čun var olmas─▒ Hak't─▒r. Varl─▒─č─▒n da g├Âr├╝n├╝┼č itibariyle olmas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r ve somadan tahakkuk etmi┼čtir. Y├╝ce Allah ÔÇťAc─▒ ve tatl─▒ sulu iki denizi birbirine kavu┼čmamak ├╝zere sal─▒vermi┼čtir. Aralar─▒nda bir engel vard─▒r; birbirinin s─▒n─▒r─▒n─▒ a┼čamazlar.ÔÇŁ diye buyurmu┼čtur. M├╝mk├╝n Hakk olmayaca─č─▒ gibi, Hakk'─▒n da m├╝mk├╝n olmas─▒ imk├óns─▒zd─▒r. Fakat g├Âr├╝n├╝┼č itibariyle her ikisi birdir ve ger├žekte Allah't─▒r. Ger├že─čin d─▒┼č─▒nda bir varl─▒k s├Âz konusu olamaz. Ba┼čka nesne ancak itibari say─▒l─▒r. Di─čer bir deyi┼čle b├╝t├╝nle y├╝r├╝y├╝p damgas─▒yla damgalanm─▒┼čt─▒r. Fakat o b├╝t├╝nden m├╝nezzehtir. ┼×eref zulmet ve keder g├Âr├╝n├╝┼člerle ortaya ├ž─▒kar ve onlara g├Âre orant─▒l─▒ ayk─▒r─▒l─▒k g├Âsterir. Allah a g├Âre b├╝t├╝n nesneler ayn─▒d─▒r. Hakikatte ondan ba┼čka varl─▒k yoktur. Bin suretle ortaya ├ž─▒ksa da, yine o birdir. Ulu Tanr─▒ b├╝t├╝nde, b├╝t├╝n de onda ortaya ├ž─▒kar. Ger├že─čine bak─▒l─▒rsa g├Âr├╝n├╝┼č ve g├Âr├╝len ayn─▒d─▒r ve aradaki farklar itibar├«dir. Allah yerine g├Âre b├╝t├╝n varl─▒klarda ortaya ├ž─▒kar ve bu ├ž─▒k─▒┼č varl─▒klar─▒n iste─čine g├Âre de─čildir. Allah'─▒n iste─či ve iradesi, zat─▒n─▒n gere─čidir. Bu husus cahillerin ve medrese ├ólimlerinin iddia etti─či gibi de─čildir.
Allah Te├ól├ó'n─▒n ÔÇťOnu yap─▒p, ruhumdan ├╝fledimÔÇŁ buyurmas─▒, O a┼čamaya getirilmesi anlam─▒ndad─▒r. Bu a┼čamada beden istenilen ┼čekle g├Âre d├╝zeltilir ve bu durum sebepler do─črultusundaki maddenin istid├ód─▒yla h├ós─▒l olur. Kabiliyeti yerine getirilirse, ├╝f├╝rmekle dile getirilen ruh ikisinin ilgisiyle ortaya ├ž─▒kar. ├ťf├╝rmek s├Âz├╝, bedenin ya┼čant─▒s─▒yla izah edilirse, bu do─čru olmaz. Sadece terkip olarak s├Âylenebilir. S├Âz, g├╝l├╝┼č ve insanlarla hayvanlar aras─▒ndaki farklar da b├Âyledir. Fakat bu farklar ├Âzde de─čil, bile┼čimdedir ve her a┼čamada ├Âzel bir g├Âr├╝n├╝┼čle ortaya ├ž─▒kar. Hayvan a┼čamas─▒nda ruh olarak g├Âr├╝len bu ├Âz, insan a┼čamas─▒nda konu┼čan nefis olarak g├Âr├╝l├╝r ve d─▒┼čar─▒dan hi├ž bir ┼čey de─čildir. Hayvanda hayvan olan ├Âz, insanda insan olmu┼čtur. Farklar ise, istidada g├Âredir. Bedenden ayr─▒lan ├Âz, bu ┼čekilde, surette ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. Bu ├Âz suretin bozulmas─▒ ile bozulmaz. ├ľz bakidir; de─či┼čmez ve ortaya ├ž─▒kmas─▒ i├žin bir ┼čekle ihtiyac─▒ vard─▒r.
Bizim g├Ârevimiz yol g├Âstermektir; dostlar─▒n g├Ârevi ise, ├žal─▒┼č─▒p ├žabalamakt─▒r. Sonsuz olan g├Ân├╝l evreni, zamanla de─či┼čir. Acele etmeye gerek yoktur. Her yemi┼čin bir mevsimi vard─▒r. Fakat bo┼č oturmamak, ├žal─▒┼čmak gerekir.
┼×unu bil ki, g├Âklerdeki g├╝├žlerle, ├Â─čeler ve benzerlerinin g├╝├žleri meleklerdir. Peygamberlerin bu husustaki s├Âzleri de, benim s├Âzlerim anlam─▒na gelmektedir ve cahillerin iddia etti─či gibi de─čildir.
Allah Te├ól├ó'n─▒n zat─▒n─▒n asl─▒yla bilinmez demenin anlam─▒, bu ├ólemdeki b├╝t├╝n ┼čekillerde vard─▒r; bunu bil!
Allah, bu ┼čekillerle ortaya ├ž─▒kar ve sonsuza kadar devam eder. Allah'─▒n zat─▒n─▒n asl─▒na varan bir kimse ortaya ├ž─▒kar ve hakikate varm─▒┼č olur.
Anlamal─▒s─▒n ki, mutlak varl─▒k, zat─▒n─▒n varl─▒─č─▒ i├žin gereklidir. Zira birbiriyle ters d├╝┼čen varl─▒kla yoklu─čun gere─či yoktur denilirse, do─čru de─čildir. Biri di─čeriyle nitelendirilemez. Varl─▒─č─▒n yok olmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir ve yoklu─čun da var olmas─▒ m├╝mk├╝n olamaz, ikisi de birbirinden vazge├žemez. ├ľzel bir imk├ónla var olmas─▒ imk├óns─▒z olan mutlak varl─▒─č─▒n ba┼čka bir varl─▒ktan olu┼čunu kazanmas─▒ gerekir. B├Âylece de kendi varl─▒─č─▒nda yokluk olur ve varl─▒─č─▒ndan kati nazar edilir. Zat─▒na dayanarak yoklukla vas─▒fland─▒r─▒labilir ve yukar─▒ da ge├žti─či gibi bu imk├óns─▒zd─▒r. Keza ayn─▒ ┼čekilde ba┼čka say─▒lan varl─▒─č─▒n da mevcudiyeti imk├óns─▒zd─▒r. Zira tahakkuk olmadan ├Ânce varl─▒─č─▒n tahakkuk etmesi gerekir. Buradaki ama├ž, mutlak varl─▒ktad─▒r ve bu da imk├óns─▒zd─▒r. Mutlak yokluk diye bir ┼čey yoktur. Mutlak varl─▒─č─▒n var olmas─▒ gere─či tespit edildi. B├╝t├╝n varl─▒klar onda var olur. O da y├╝ce Allah't─▒r. Yine b├╝t├╝n varl─▒klar onun g├Âr├╝n├╝┼č├╝d├╝r ve g├Âr├╝nen odur. Ayr─▒ca g├Âr├╝n├╝┼č de ondad─▒r.
┼×unu bil ki mutlak varl─▒k olan y├╝ce Allah'─▒n her a┼čamada iki ├Âzelli─či vard─▒r.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   ...    24   »   


´╗┐