´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ─░nan├ž Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Varidat : 09


VARİDÂT

S─░MAVNA KADISIO─×LU ┼×EYH BEDREDD─░N


Biri etki ve fiildir; di─čeri ise etkilenmektir.
─░lkinde varl─▒k Allah't─▒r ikincisinde de ├ólemdir, yarat─▒lm─▒┼čt─▒r ve meydana gelen olayd─▒r; bunu anla!
Mutlak varl─▒k olan Allah Te├ól├ó her ikisinin aras─▒ndaki mutlak olu┼č ve birle┼čimle ba─č─▒ml─▒l─▒ktan dolay─▒ mutlak varl─▒kt─▒r. Allah Te├ól├ó ne b├╝t├╝nd├╝r, ne de par├žad─▒r. Zira b├╝t├╝n ve par├žan─▒n ba┼čka bir anlam─▒ vard─▒r. Ger├žek var olma ve yok olmadan ├Ânce gelmektedir. Ger├že─če ba┼čka varl─▒klardan soyutlanm─▒┼č olarak bak─▒ld─▒─č─▒nda par├ža g├Âr├╝l├╝yorsa da, her iki y├Ân├╝ i├žine almaktad─▒r. Ad─▒ ge├žen mutlak varl─▒k b├╝t├╝nden bir niteliktir, ondan daha ├╝st├╝n bir a┼čama yoktur, o her ┼čeyin ├╝st├╝ndedir ve b├╝t├╝n ondad─▒r; o da b├╝t├╝nd├╝r ve b├╝t├╝n odur. Bu a┼čamada varl─▒─č─▒n ne ba┼člang─▒c─▒, ne sonu, ne g├Âr├╝n├╝┼č├╝ ve ne de g├Âr├╝nmeyi┼či a┼čamalar─▒ yoktur. Di─čer a┼čamalar─▒ da buna g├Âre de─čerlendir!
Zira O b├╝t├╝nden ar─▒nm─▒┼č mutlak bir varl─▒k say─▒l─▒p, b├╝t├╝n onda tahakkuk etmi┼čtir. Di─čer bir deyi┼čle, ├Âzel ve ebed diye bir olay yok, her ikisi birdir.
Y├╝ce Allah'a dair iki de─čerlendirme vard─▒r:
Biri belirtilmemi┼č olan de─čerlendirmedir ve buna g├Âre ona birdir ve uludur denir.
Di─čeri ise, belirtilmi┼č olan─▒d─▒r; buna g├Âre de, ona bir ve g├╝zel denilir. Bu iki de─čer ÔÇťiki elÔÇŁ ile izah edilir. Ayn─▒ zamanda iki elle, Allah'─▒n kar┼č─▒l─▒kl─▒ her iki niteli─či g├Âr├╝nmeyen g├Âr├╝nen, alan veren ve bunun benzeri olan b├╝t├╝n kar┼č─▒t nitelikler de a├ž─▒klan─▒r. Allah Te├ól├ó'n─▒n Adem'i iki eliyle yaratt─▒─č─▒n─▒ Hz. Peygamber hadisi ┼čerifte belirterek buna i┼čaret etti. Allah ve k├óinat─▒n g├Âr├╝nt├╝s├╝ de b├Âyledir. Peygamber sallallah├╝ aleyhi ve sellem ÔÇťAllah Te├ól├ó'n─▒n Adem'i kendi suretinde yaratt─▒─č─▒n─▒ÔÇŁ s├Âylemi┼čtir. Kur'├ón'da da b├Âyledir. Bunun anlam─▒ ┼čudur ki:
Allah Adem'i kendi olgun suretinde yaratt─▒.
Buradaki suret manevidir; hissi de─čildir. Zira Hak te├ólan─▒n Rabb ve ─░lah a┼čamas─▒nda g├Âr├╝n├╝r bir sureti olamaz. Allah bundan m├╝nezzehtir. Onun g├Âr├╝len sureti k├óinat─▒n ger├žeklerinde ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Manevi g├Âr├╝lmeyen sureti ise, Allah Te├ól├ó suretinde tecelli etmektedir. Bu ikisi insanlar─▒ yaratan iki el anlam─▒ndad─▒r. Ayeti kerimede de
ÔÇťElimle yaratt─▒─č─▒ma secde etmeni engelleyen nedir?ÔÇŁ s├Âzleri bunu belirtir. Bundan dolay─▒ da ÔÇťDuyu┼ču ve g├Âr├╝┼č├╝ idin, demi┼č, fakat kula─č─▒ ve g├Âz├╝ idim denmemi┼čtir.ÔÇŁ
Ulu Tanr─▒ ÔÇťBiz emaneti sundukÔÇŁ ayeti kerimesiyle, b├╝t├╝n varl─▒klar─▒ birle┼čtiren il├óh├« g├Âr├╝n├╝┼č├╝, bu g├Âr├╝n├╝┼čte yarat─▒lan ve yery├╝z├╝nde halifelik mertebesine ula┼čan in┼čam i┼čaret etmektedir.
Uykuda g├Âr├╝len r├╝yalarla olaylar ve a├ž─▒k├ža g├Âr├╝len di─čer ┼čekiller, esas─▒nda bilgi ve birlik a┼čamas─▒n─▒n belirtileridir. Bunlar Allah yolunda kendim adayan ki┼čiye birer uyar─▒ olup, y├╝ce amac─▒na ula┼čmas─▒ i├žin sava┼čmas─▒ gerekti─čini g├Âsterir. Bu da i┼čin tad─▒na varma ve birli─čin ger├žekle┼čmesidir. Bunlar r├╝yada g├Ârd├╝kleriyle farkl─▒d─▒r ve bunlar─▒n benzerleri birli─čin belirtileridir ve aralar─▒nda b├╝y├╝k ayk─▒r─▒l─▒k vard─▒r. Bunlar─▒ ancak ermi┼č ki┼či bilir.
Mesela kendini Allah yoluna adayan ki┼či kendinden ge├žmi┼č ve uyumu┼č de─čilken, bedeninin yay─▒l─▒p, b├╝t├╝n d├╝nyay─▒ kapsayacak kadar geni┼čledi─čini g├Âr├╝r. Yine bu ki┼či yery├╝z├╝ndeki da─člar─▒, a─ča├žlar─▒, ─▒rmaklar─▒, bah├želeri ve b├╝t├╝n varl─▒klar─▒ da kendinde g├Âr├╝r. Ayr─▒ca b├╝t├╝n varl─▒klar─▒ kendinde g├Ârd├╝─č├╝n├╝ san─▒r ve g├Ârd├╝─č├╝ her nesneye bu benim der. Kendi nefsinden ba┼čka hi├ž bir nesne g├Ârmez. G├Ârd├╝─č├╝n├╝ kendi nefsiyle kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒r. Yine ├Âz├╝nde zerre ile g├╝ne┼či e┼čit g├Âr├╝r ve aralar─▒ndaki fark─▒ anlayamaz.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   ...    24   »   


´╗┐