´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ─░nan├ž Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Varidat : 10


VARİDÂT

S─░MAVNA KADISIO─×LU ┼×EYH BEDREDD─░N


Zaman─▒ da bir b├╝t├╝n olarak g├Âr├╝r; ba┼člang─▒├ž ile sonu ve ebedle ezeli de g├Âremez. Bu ├édem zaman─▒d─▒r ve bu da Hazreti Muhammed sallall├óh├╝ aleyhi ve sellemin zaman─▒d─▒r demekten de tuhafl─▒k hissediyor. Zira ba┼člang─▒├žta sonun bir oldu─čunu ve sanki zaman─▒n de─či┼čmedi─čini g├Ârd├╝─č├╝n├╝ zannetmi┼čtir. Daha sonra bu g├Âr├╝n├╝┼č ve ├žokluktan da uzakla┼č─▒p, yeni bir ruh haletine b├╝r├╝n├╝r. Bazen d├╝nyan─▒n varl─▒─č─▒na, bazen da yoklu─čuna inan─▒r ve bu yoklu─čun i├žinden b├╝t├╝n nesneleri g├Âr├╝r ve ┼ča┼ča kal─▒r. Daha sonra b├╝t├╝n nesnelerin yok oldu─čunu g├Âr├╝r ve bunu anlatmaya g├╝c├╝ yetmez. Bundan soma ├žokluk alemini i├ž i├že g├Âr├╝r ve burada bir saat durur ve ard─▒ndan kendine gelir. Bu s├Âylediklerim baz─▒ arkada┼člar─▒m─▒n ba┼č─▒ndan ge├žen olaylard─▒r. Nesneler i├žin s├Âylenenler, birli─čin belirtisidir. G├Ânl├╝n bazen varl─▒─ča bazen yoklu─ča y├Ânelmesine dair s├Âzler de, esas─▒nda birlik a┼čamas─▒n─▒n g├Âstergesidir. ├çokluk i├žin s├Âylenenler ise, a├ž─▒k├ža ortaya ├ž─▒kan olaylar─▒n i┼čaretidir. Her g├Ârd├╝─č├╝ nesne i├žin bu benim demesiyle ilgili s├Âzler ise birli─čin belirtisidir. B├╝t├╝n bunlar Hak'tan gelen uyar─▒lard─▒r. Ama├žlanan birlik, hali haz─▒rdaki tatl─▒ g├Âr├╝nen birlik de─čildir. Ger├žek ama├žlanan birlik bunun ├žok ├╝st├╝ndedir. Allah yoluna kendini adayan ki┼či, bu birlikle b├╝t├╝n nesnelerin kendine ba─čl─▒ oldu─čunu ve bu nesnelerin kendi ki┼čili─činde bulundu─čunu hisseder. Bu a┼čamay─▒ izah etmek m├╝mk├╝n de─čildir ve bunu tatmayan tad─▒n─▒ bilmez. Bundan dolay─▒d─▒r ki, birlik ├╝├ž k─▒s─▒mdan meydana gelmi┼čtir:
─░lmi Birlik: Bu birlik, a─č─▒zdan a─č─▒za dola┼čarak ve kitaplardan okuyarak elde edilir.
Uyar─▒c─▒ Birlik: Bu birlik Allah Te├ól├ó taraf─▒ndan verilen birliktir. Uyurken r├╝yalarla, ger├žek olaylarla veya ilham yolu ile sunulan birliktir. Bu birlik birincisinden ├╝st├╝nd├╝r.
E─členme ve Co┼čkulu Birlik: Bu birlik hepsinden ├╝st├╝n olup, ama├žlanand─▒r.
Tasavvuf ger├žekle┼čince m├╝naf─▒kl─▒k ba┼člar. Ger├žek sofi, g├Âzlerin g├Ârmedi─či, kulaklar─▒n duymad─▒─č─▒ ve hi├žbir insan g├Ânl├╝n├╝n hat─▒rlamad─▒─č─▒ olaylar─▒ g├Âr├╝r. ─░nsanlara ak─▒llar─▒n─▒n alabildi─či ve onlara uygun olanlar─▒ anlat─▒p, s├Âyledi─či halde ├Âld├╝r├╝lmesine neden olabilecekleri ise, g├Ânl├╝nde sakl─▒ tutar. Bu durumda nas─▒l m├╝naf─▒k say─▒lmaz?
Seriyyis Sakat├«'nin s├Âzlerinde de buna i┼čaret edilmektedir: Allah rahmet etsin Seriyy, bu hususta ┼č├Âyle der:
Tasavvuf ├╝├ž anlam─▒n ad─▒d─▒r. Mutasavv─▒f bilgi ve h├╝nerinin ayd─▒nl─▒─č─▒ hi├ž s├Ânmeyen, kitapta a├ž─▒k├ža izah edilen ilme dair ├želi┼čkili ├╝st├╝ kapal─▒ bilgi vermeyen ve Allah'─▒n bilinmesini istemedi─či hususlar─▒ kerametleriyle if┼ča etmeyen kimsedir.
Burada s├Âylenebilir ki, ger├že─če varan ki┼či bildiklerini izah etmelidir. Bunda m├╝naf─▒kl─▒k yoktur. ┼×a┼č─▒lacak husus ise ┼čudur, inan├žta iki kar┼č─▒t olan d├╝┼č├╝nceyi bir araya getirdi. H├ólbuki bunda da ┼ča┼č─▒lacak bir husus olmamas─▒ gerekir. Zira her biri yerine g├Âre ger├žektir.
Allah'─▒ bilen ki┼čilerin, ilme'lyakin, ayne'lyakin ve hakka'lyakin anlamlar─▒na dair de─či┼čik g├Âr├╝┼čleri vard─▒r; bunu bil!
Bunlar─▒ buraya aktarmama bir faydas─▒ olaca─č─▒n─▒ sanm─▒yorum. Bu fakirin akl─▒na gelen ve yaln─▒z birlikte de─čil, ayn─▒ zamanda yi─čitlik ve c├Âmertlikle de ilgisi bulunan baz─▒ s├Âylenenleri zikredelim.
Buna ├Ârnek olarak sadece kulaktan kula─ča duyulan ve g├Âr├╝lmeyene ilme'l yakin denir.
G├Ârerek ├Â─črendi─či ise, ayne'l yakindir. Kendi yapt─▒─č─▒ bir i┼č ise de, hakka'l yakindir.
B├Âylece ilme'l yakin ┼č├╝phe g├Ât├╝rmeyen bilgidir. Fakat g├Âr├╝lmemi┼čtir. Ayne'l yakin ise, g├Ârerek bilmektir. Hakka'l yakin ise de, kendisidir. Birlikte ger├žekle┼čmesi i├žin ┼čunlar s├Âylenir:
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   ...    24   »   


´╗┐