´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ─░nan├ž Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ Varidat : 17


VARİDÂT

S─░MAVNA KADISIO─×LU ┼×EYH BEDREDD─░N


H├ólbuki peygamber efendimizin zaman─▒ndan bug├╝ne dek sekiz y├╝z y─▒l gelip ge├žti─či halde, onlar─▒n s├Âyledikleri ve cahil halk tabakas─▒n─▒n tahayy├╝l etti─či gibi herhangi bir olay ger├žekle┼čmedi. Bunlar─▒n s├Âylediklerinden hi├ž biri y─▒llar ge├žse de ger├žekle┼čmeyecek ve iddia ettikleri gibi ├Âl├╝ cesetler dirilmeyecektir. Toz duman ortadan kalk─▒nca, alt─▒ndakinin e┼ček mi yoksa at m─▒ oldu─čunu g├Âreceksin.
Ulu Tanr─▒, ÔÇťOysa Allah onlar─▒ ardlar─▒ndan ├ževirmi┼čtirÔÇŁ buyurmu┼čtur. Benzetmek gibi olmas─▒n, Zeyd nas─▒l b├╝t├╝n y├Ânleriyle g├Âvdesindeki ├╝yeleri kapl─▒yorsa, Allah da b├╝t├╝n d├╝nyay─▒ kaplamaktad─▒r. Zeyd'in g├Âvdesinin her ├╝yesi, onun iste─čiyle k─▒p─▒rdar ve i┼č yapar. Bu ├╝yeler Zeyd'in a├ž─▒k g├Âr├╝n├╝┼č├╝d├╝r, O istedi─či bi├žimde her ├╝ye ortaya ├ž─▒kar. Mesela elde tutmak, ayakta y├╝r├╝mek, dilde konu┼čmak ve kulakta dinlemek gibi i┼čler, bu t├╝rlerdendir. Buna dayanarak konu┼čan duyand─▒r, y├╝r├╝yendir, tutand─▒r ve bu ki┼či Zeyd'dir. Zeyd b├╝t├╝n bu i┼čleri bir b├╝t├╝n olarak yerine getirmekte; ├ž├╝nk├╝ o, b├Âl├╝nmeyi kabul edemez. G├Ârm├╝yor musun?
Zeyd birini d├Âvd├╝─č├╝ zaman, d├Âv├╝len ki┼či, beni Zeyd d├Âvd├╝ der. Fakat Zeyd'in eli d├Âvd├╝ diyemez. Zira Zeyd b├Âl├╝nemez bir b├╝t├╝nd├╝r. Fakat el g├Âvdede g├Âr├╝n├╝┼č alan─▒na ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. Bu bedene Zeyd denmi┼čtir, ├ž├╝nk├╝ duygu y├Ân├╝nden arada fark yoktur. Yoksa ger├žek Zeyd s├Âz├╝n├╝ etti─čimizdir. Zeyd'in b├╝t├╝n ├╝yeleri konu┼čur, d├Âver, duyar veya y├╝r├╝rse, i┼čler b├Âl├╝mlere ait de─čil, b├╝t├╝ne aittir. Mesela her b├Âl├╝m bir b├╝t├╝n olarak ben Zeyd'im dese, bu durum Zeyd'in ├žokluk halinde bulunmas─▒n─▒ gerektirmez. Y├╝ce Allah'─▒n da b├Âyledir. Benzetmek gibi olmas─▒n, beden nas─▒l Zeyd'in g├Âr├╝nt├╝s├╝ ise, d├╝nya da Allah'─▒n g├Âr├╝nt├╝s├╝d├╝r. Bundan dolay─▒d─▒r ki, b├╝t├╝n i┼čler ona isnat edilir. Allah'tan ba┼čka s├Âyleyen, duyan, hareket eden ve i┼č yapan yoktur.
Y├╝ce Allah ÔÇťE─čer kasabalar─▒n halk─▒ inanm─▒┼č ve bize kar┼č─▒ gelmekten sak─▒nm─▒┼č olsalard─▒, onlara g├Â─č├╝n ve yerin bolluklar─▒m verirdik. Ama yalanlad─▒lar, bu y├╝zden onlar─▒, yapt─▒klar─▒na kar┼č─▒l─▒k yakalay─▒verdik,ÔÇŁ buyurmu┼čtur. Bu da ┼ču demektir: Varl─▒─č─▒ duyulanlar yolumuzda u─čra┼č─▒p, ├žaba harcasayd─▒lar onlara m├╝lk ve melek├╗t ├ólemlerinin yollar─▒n─▒ a├žard─▒k; her iki ├ólemin ger├žeklerini ayd─▒nlatan il├óhi ilham ve bilgileri kolayca verirdik. G├Âkler melekut├╝n ve yery├╝z├╝ de m├╝lk├╝n belirtileridir. ─░nsan konu┼čan nefis ve bedenden ibarettir ve her birinin r─▒zk─▒ ve g─▒das─▒ vard─▒r. ─░nsan nasd bedeninin b├Âl├╝mleri i├žin u─čra┼č─▒yorsa, ayn─▒ bi├žimde ruhunun b├Âl├╝mleri i├žin de u─čra┼čmal─▒d─▒r. Ak─▒ll─▒ ki┼či odur ki, ruhunun r─▒zk─▒ i├žin ko┼čar. Bunun aksini yapan h├╝srana u─črar.
Hazreti Peygamber, ÔÇť├ça─č─▒n─▒z─▒n g├╝nlerinde Allah'─▒n soluklar─▒ vard─▒r; ├žal─▒┼č─▒n ve onlar─▒ kazanmaya balanÔÇŁ demi┼čtir. Bunlar─▒n anlamlar─▒yla olgun ki┼čilere dair belirtiler bulundu─čunu anlad─▒m. Hazreti Peygamber, ÔÇťKi┼či sevdi─či toplumdan say─▒l─▒rÔÇŁ, demi┼čtir. Zira nesneye yakla┼čan nesne ile belirlenir.
Buraya kadar yaz─▒lanlar, Allah rahmet etsin ┼×eyh Bedreddin Simavnal─▒'n─▒n ÔÇťVarid├ótÔÇŁ adl─▒ eserinden yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.
Her Peygamber ve veliye ya┼čad─▒─č─▒ ├ža─čda kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒l─▒r, ink├ór edilir ve ona pek az ki┼či inan─▒r. Fakat ├Âl├╝m├╝nden sonra ismi ebedile┼čir, insanlar─▒n ├žo─ču ona inanmaya ba┼člar ve sevmeye y├Ânelirler. Acaba bunun s─▒rr─▒ nedir?
Buna cevap olarak ┼čunlar─▒ s├Âyl├╝yorum: ─░lk olarak onu k─▒skananlar, ona kar┼č─▒ ├ž─▒kar, etrafa hakk─▒nda k├Ât├╝ dedikodular yaymaya ba┼člarlar. Bu dedikodular halk─▒n fikrini kar─▒┼čt─▒r─▒r ve inan├žlar─▒n─▒ azalt─▒r. ├ľl├╝mle birlikte ceset ├Âl├╝r; fakat ger├žek ola─čan├╝st├╝ anlamlar kal─▒r ve b├Âylece sevilir ve ona inananlar artar.
«   01   ...    07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   »   


´╗┐