Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

mesnevi:birinci_cilt_031 [2016/07/17 15:26] (current)
Line 1: Line 1:
 +´╗┐~~NOCACHE~~
 +<​php>​tpl_youarehere();</​php>​
 +----
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​
 +[<2>]
 +~~Title: Mesnevi 1. Cilt : 31~~
 +=== MESNEVI 1. CILT ===
 +=== MEVLANA CELALEDD─░N-─░ RUM─░ ===
 +===  ===
 +----
 +B. 518. Mor renk eski ─░ran'​da yas rengidir. Bu renge " Duhan├« ÔÇö duman rengi" de denir Mevl├óna Cel├óleddin'​in de ┼×ems'​in son defa olarak kaybolmas─▒ndan,​ yahut ┼čehidedilmesinden sonra bu renkte h─▒rka giydi─či ve bu renk sar─▒k sar─▒nd─▒─č─▒ en eski kaynaklarda yaz─▒l─▒d─▒r. \\
 +B. 528. Calinus, Bukrat'​tan sonra en b├╝y├╝k hekimdir. Mil├ód─▒n 131 inci y─▒l─▒nda Bergamada ├Âlm├╝┼čt├╝r. Bu hekimin bir├žok eserleri Arap├žaya ├ževrilmi┼čtir. \\
 +B. 529. Kur'​an'​─▒n 7 nci suresi olan A'raf suresinin 157 ve 158 inci ayetleriyle 62 nci suresi olan Cumua suresinin 2 nci ├óyetinde H. Muhammed'​in " ├╝mmi" yan├« anadan do─čdu─ču gibi kalm─▒┼č, okuma yazma ├Â─črenmemi┼č oldu─ču bildirilmektedir. B├Âyle oldu─ču halde Kur'an gibi bir├žok yerleri hakikaten fevkal├óde bir kitab─▒ tebli─č etmesi, zaman─▒ndaki ┼čairleri ┼ča┼č─▒rtm─▒┼č;​ kendisine " k├óhin. ┼čair.."​ demi┼člerdi. 6 nc─▒ sure olan En'├óm suresinin 92 nci ├óyetinde Mekke'​ye " ├ťmm-├╝l Kura ÔÇö K├Âylerin, ┼čehirlerin anas─▒, asl─▒" dendi─čine nazaran " ├╝mmi" nin " Mekkeli"​ m├ónas─▒na geldi─čini de Peygamberin bir hocadan okumam─▒┼č olmakla beraber okuma yazma bildi─čini s├Âyliyenler de vard─▒r. \\
 +B. 535. H├órut, M├órut adl─▒ iki melek, insan o─čullar─▒n─▒n k├Ât├╝l├╝klerini g├Âr├╝p Tanr─▒'​ya ┼čik├óyette bulunmu┼člar. Tanr─▒, onlara " Onlardaki ┼čehvet sizde de olsa daha beter olursunuz"​ demi┼č. Fakat bu melekler, isyan etmeyeceklerini s├Âylemi┼čler. Bunun ├╝zerine Tanr─▒, bunlara ┼čehvet verip B├óbil'​e inmelerini buyurmu┼č. B├óbil'​de h├ókimlik ederlerken gayet g├╝zel bir kad─▒n bir i┼č i├žin geliyor. Melekler kad─▒na meftun oluyorlar. Fakat kad─▒n, ya kocas─▒n─▒ ├Âld├╝rmelerini,​ yahut puta tapmalar─▒n─▒,​ yahut da ┼čarap i├žmelerini,​ aksi takdirde onlara ram olm─▒yaca─č─▒n─▒ s├Âyl├╝yor. ┼×arap i├žmeyi ehven bulup i├žiyorlar, bunun ├╝zerine kad─▒n " Her gece ism-i ├ózam okuyup g├Âke ├ž─▒k─▒yorsunuz. o ismi bana da ├Â─čretin"​ diyor, ├Â─čretiyorlar. Kad─▒n, g├Âke ├ž─▒k─▒nca Tanr─▒ onu bir y─▒ld─▒z ┼čekline sokuyor. Z├╝hre y─▒ld─▒z─▒ bu kad─▒nm─▒┼č. Meleklere de d├╝nya azabiyle ahret azab─▒ndan birini kabul etmelerini s├Âyl├╝yor. D├╝nya azab─▒n─▒ kabul ediyorlar. Tanr─▒, bunlar─▒ B├óbil kuyusuna ba┼č a┼ča─č─▒ ast─▒r─▒yor,​ orada k─▒yamete kadar azap ├žekmekteler. Kur'​-an'​da 2 nci surenin (Bakara) 12 nci ├óyetinde bu iki mele─čin B├óbil'​e indikleri, halka sihir ├Â─črettikleri,​ kendilerine m├╝racaat edenlere sihir ├Â─čretmeden " Biz Tanr─▒ taraf─▒ndan size bir imtihan olarak geldik. Sihir ├Â─črenip k├ófir olmay─▒n"​ dedikleri hik├óye edilmekte, yukardaki vak'a an─▒lmamaktad─▒r. H├órut, M├órut, esas itibariyle Ermenilerin iki mabudundan bozmad─▒r. Mevl├óna birinci ciltte 3320 nci beyitten 3359 uncu beyte kadar yine bu hik├óyeden bahseder. \\
 +B. 547. ─░brahim, putlar─▒ k─▒rd─▒─č─▒,​ onlar─▒ tahkir etti─či i├žin Nemrut taraf─▒ndan ate┼če at─▒lm─▒┼č, fakat ate┼č ─░brahim'​i yakmam─▒┼čt─▒r. (Sure: 21 ÔÇö Enbiy├ó, ├óyet: 51-70, Kur'​an'​da ba┼čka yerlerde de bu hik├óye vard─▒r). Bu ciltte S. 76, B. 790 ve S. 83, B. 861 de de yine bu vakaya i┼čaret edilmektedir. \\
 +B. 548. Sofist'​ler,​ eski yunan filozoflar─▒n─▒n bi─▒ .k─▒sm─▒d─▒r. Eski kitaplar bunlar─▒ " ─░ndiye, ─░nadiye, L├óedriye"​ diye ├╝├že ay─▒r─▒rlar. Bunlar─▒n birle┼čtikleri nokta ve felsefelerinin esas─▒, duygular─▒m─▒za inanmakt─▒r. ─░ndiye, duygular─▒m─▒zla idr├ók etti─čimiz k├óinat, idrakimize t├óbidir; var dersek vard─▒r, yok dersek yoktur der. ─░nadiye, k├óinat─▒ da hayallerden,​ vehimlerden ibaret olarak kabul eder. L├óedriye ise her hususta ┼č├╝pheyi esas tutarak, k├óinat─▒n ve bizim varl─▒─č─▒m─▒z─▒ ne biliyoruz, ne bilmiyoruz; hatt├ó ┼č├╝phe etti─čimize de ┼č├╝phemiz var der. As─▒l sofistler de bunlard─▒r. Sofistler, eski septiklerdir. \\
 +B. 568. " Ey tamamiyle inanm─▒┼č, emin olmu┼č nefis, Tanr─▒'​dan raz─▒ olarak ve Tanr─▒'​n─▒n raz─▒l─▒─č─▒na nail olmu┼č bulunarak Rabbine d├Ân, sonra da kullar─▒m─▒n aras─▒na kat─▒larak cennetime gir!" (sure: 89 ÔÇö Fecr. ├óyet: 27-30). \\
 +B. 574. Ab─▒hayat, T├╝rk├žede Bengisu denen muhayyel bir sudur. Karanl─▒klar diyar─▒nda olan bu suyu, ─░lyas Peygamber'​le H─▒z─▒r Peygamber bulmu┼člar, i├žmi┼čler ve ebed├« hayata nail olmu┼člar. \\
 +
 +\\
 +<​php>​sayfa_numaralama(171);</​php>​
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​
 +
  

´╗┐