Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

mesnevi:birinci_cilt_032 [2016/07/17 15:26] (current)
Line 1: Line 1:
 +´╗┐~~NOCACHE~~
 +<​php>​tpl_youarehere();</​php>​
 +----
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​
 +[<2>]
 +~~Title: Mesnevi 1. Cilt : 32~~
 +=== MESNEVI 1. CILT ===
 +=== MEVLANA CELALEDD─░N-─░ RUM─░ ===
 +===  ===
 +----
 +B. 602. Sofilerin b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒na g├Âre Tanr─▒, zatiyle var olan ve hi├žbir ┼čeyle mukayyet bulunmayan " V├╝cud-u Mutlak ÔÇö Mutlak Varl─▒k"​ t─▒r. Her ┼čey, ondan var oldu─ču i├žin as─▒l var odur ve varl─▒k onundur. Tanr─▒'​n─▒n bu mertebede hi├žbir taayy├╝n├╝ yoktur, yani hi├žbir suretle zahir de─čildir. Bilinmesine de imk├ón bulunamaz. ─░lk taayy├╝n├╝ bilgisidir. Bilgisinde b├╝t├╝n e┼čyan─▒n hakikat lar─▒ sabit, olmu┼č, bunlar─▒n zuhuru da k├óinat─▒ meydana getirmi┼čtir. K├óinat─▒n varl─▒─č─▒, onunla, vard─▒r, hakikatta ise yok olan bir varl─▒kt─▒r. Ancak bu s├Âzlerden; Tanr─▒ vard─▒, sonra kendisini bildi, sonra bilgisinde e┼čya sabit oldu, bundan sonra da k├óinat─▒ meydana getirdi gibi bir ┼čey anla┼č─▒lmamal─▒. Burada zaman, bahis mevzuu olamaz. Bunlar, mutlak varl─▒─č─▒n mertebelerinden ibarettir, yani Tanr─▒, zat─▒ itibariyle mutlakt─▒r. Zat─▒n─▒n iktizas─▒, kendisini bilmesidir. Bu bilgide e┼čyan─▒n hakikatleri sabittir. Bu s├╝but k├óinat─▒ izhar eder. Bu, her an b├Âyledir (296 nc─▒ beytin izah─▒na bak─▒n─▒z). \\
 +B. .615, Bedir harbinden bahsedilirken Kur'​an'​da. " Onlar─▒ siz ├Âld├╝rmediniz. Tanr─▒ ├Âld├╝rd├╝. Ok att─▒─č─▒n zaman sen atmad─▒n, Tanr─▒ att─▒" denmektedir (sure: 8 ÔÇö Enf├ól, ├óyet 17). \\
 +B. 617. Cebir, kulda irade ve ihtiyar olmad─▒─č─▒na,​ her ┼čeyin Tanr─▒ taraf─▒ndan yapt─▒r─▒ld─▒─č─▒na inanmakt─▒r ki bu inan─▒┼ča sahip olanlara, bu inan─▒┼č─▒ kendilerine " mezhep - gidilen yol" olarak kabul edenlere " Cebr├«"​ denir.. \\
 +B. 618. ─░htiyar, kulun her ┼čeyi kendi dile─čiyle, kendi iradesiyle yapt─▒─č─▒na inanmakt─▒r. Bu inan─▒┼ča sahip olanlara, bu inan─▒┼č─▒ kendilerine mezhep edinenlere " Kaderiye denir. Bunlar, kullar─▒n i┼čledikleri i┼člerde kaderi, ink├ór ederler. Kader, Tanr─▒ bilgisidir. Fakat bu bilgi, bizi o i┼či yapmaya mecbur etmez derler. Mutezile bu. mezheptedir. S├╝nnilere g├Âre kulda c├╝z'i bir irade vard─▒r. Kul, iradesini sarfeder. Tanr─▒ o i┼či yarat─▒r. \\
 +B. 640. Sicciyn, daim├« olan ┼čey demektir. Cehennemde bir vadinin ad─▒d─▒r ve buras─▒ cehennemin en. k├Ât├╝ yeridir. Kur'​an'​da k├Ât├╝l├╝k edenlerin hesap defterinin burada oldu─ču bildirilmektedir (sure: 83 ÔÇö Mutaffif├«n,​ ├óyet: 7-9). \\
 +B. 641. ─░lliyy├«n, yedinci kat g├Âkte bir yerin ad─▒, Cennetlerin en y├╝ksek ve iyi yeridir. Bir rivayete g├Âre de yedinci kat g├Âk├╝n, yahut insan─▒n iyilik ve k├Ât├╝l├╝─č├╝n├╝ yazan meleklerin divanlar─▒n─▒n ad─▒d─▒r. Kur'​an'​da iyilik edenlerin hesap defterlerinin burada oldu─ču bildiriliyor (sure: 83 ÔÇö Mutaffif├«n. ├óyet: 18-21). \\
 +B. 676.'​dan sonraki ba┼čl─▒ktaki c├╝mle Kur'​an'​─▒n 2 nci suresi olan Bakara suresinin 285 inci ├óyetinden al─▒nm─▒┼čt─▒r. Peygamberleri,​ bu birbirinden ay─▒rt etmeyi┼č Peygamberlik bak─▒m─▒ndand─▒r. ├ç├╝nk├╝ ayn─▒ surenin 253 ├╝nc├╝ ├óyetinde Peygamberlerin baz─▒lar─▒n─▒n baz─▒lar─▒ndan ├╝st├╝n oldu─ču bildirilmektedir. \\
 +B. 686. Cevher, kendi kendine var olan ┼čeydir ki araz kar┼č─▒l─▒─č─▒d─▒r. Araz kendi kendine var olmay─▒p varl─▒─č─▒ i├žin bir cevhere muhta├ž olan ┼čeydir. Mesel├ó cisim, cevherdir. Cismin sekli, rengi, hali, say─▒s─▒, bulundu─ču yer, yapt─▒─č─▒ i┼č ve saire arazd─▒r. \\
 +(701 - 1400 Beyitler) \\
 +Di─čer em├«rler de bir bir katar olup (birbirlerinin ard─▒nca d├óvaya kalk─▒┼č─▒p keskin k─▒l─▒├žlar ├žektiler.) Her birinin elinde bir k─▒l─▒├ž ve bir tomar vard─▒; sarho┼č filler gibi birbirlerine d├╝┼čt├╝ler. Y├╝z binlerce H─▒ristiyan ├Âld├╝, bu suretle kesik ba┼člardan tepe oldu. Sa─čdan, soldan sel gibi kanlar akt─▒. Havaya, da─člarcas─▒na tozlar kalkt─▒. \\
 +705. O vezirin ekti─či fitne tohumlar─▒, onlar─▒n ba┼člar─▒na ├ófet kesilmi┼čti. Cevizler k─▒r─▒ld─▒; i├ži sa─člam olan, k─▒r─▒ld─▒ktan sonra temiz ve l├ótif ruha malik oldu. Ancak ten nak┼č─▒na ait olan ├Âld├╝rmek ve ├Âlmek, nar ve
 +\\
 +<​php>​sayfa_numaralama(171);</​php>​
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​
 +
  

´╗┐