Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

mesnevi:birinci_cilt_150 [2016/07/17 15:31]
mesnevi:birinci_cilt_150 [2016/07/17 15:31] (current)
Line 1: Line 1:
 +´╗┐~~NOCACHE~~
 +<​php>​tpl_youarehere();</​php>​
 +----
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​
 +[<2>]
 +~~Title: Mesnevi 1. Cilt : 150~~
 +=== MESNEVI 1. CILT ===
 +=== MEVLANA CELALEDD─░N-─░ RUM─░ ===
 +===  ===
 +----
 +B. 3338. Din ┼×eyhi. S├╝r├╗r├« ve Semi, bundan maksat Sadreddin-i Konev├«'​dir demi┼člerdir. Sarih Anka-ravi, " Tahsise delilleri yoktur. Pes anlar da olsa kabil veyahut kibardan bir ahar kimse de olsa kabil. Belki ┼×eyh-i Ekber olsa da bait de─čildir. Zira bu mazmun ├╝zere an─▒n kel├óm─▒ ├žoktur ve sarahaten bu " El m├ó'na h├╝vallah ÔÇö M├óna Tanr─▒'​d─▒r"​ bu iki k├ómilin m├╝tedavel kitaplar─▒nda yoktur"​ diyor. Mevlevilerin hemen hepsi, bu beyitteki " Din ┼×eyhi"​ s├Âziyle Muhyidd├«n-i Arabi'​nin kastedildi─čini s├Âylemi┼čler,​ hatt├ó Veled ├çelebi ─░zbudak " Al Seyf-al Kat─▒" adl─▒ kitab─▒nda Muhyidd├«n'​in buna benzer bir s├Âz├╝n├╝ bulup tevile kalk─▒┼čm─▒┼čsa da bu, apa├ž─▒k hatad─▒r. ├ç├╝nk├╝, Mevl├óna'​n─▒n hi├žbir gazelinde ve Mesnevi'​nin hi├žbir yerinde Muhyidd├«n-i Arabi'​den bahis olmad─▒─č─▒ gibi ┼×eyh-i Ekber de hi├žbir eserinde Mevl├óna'​y─▒ anmam─▒┼čt─▒r. Mevl├óna'​n─▒n " D─▒m─▒┼čk─▒y─▒m"​ redifli gazelini de, bilhassa: \\
 +Ende─▒ Cebel-i S├óliha k├ó├«st zi gevher \\
 +Zan gevher-i m├ó garka-i derya-y─▒ D─▒m─▒┼čk─▒y─▒m \\
 +yani " S├óliha da─č─▒nda bir inci madeni var. O inci y├╝z├╝nden D─▒m─▒┼č─▒k denizine gark olmu┼čuzdur"​ beytinde Muhyiddin-i Cebel-i S├óliha'​da metfun olmas─▒ dolay─▒siyle ┼×eyh-i Ekber'​in kastedildi─čini sananlar vard─▒r. Halbuki Mevl├óna; Bu gazeli, \\
 +┼×emsedd├«n-i Tebrizi'​yi aramak ├╝zere ├╝├ž├╝nc├╝ defa olarak ┼×am'a girerken s├Âylemi┼čtir. Nitekim on ├╝├ž beyitten ibaret olan bu gazelin on ikinci beytinde bunu \\
 +Ez R├╗m bet├óz├«m sevum b├ór suy-i ┼×am Kez turra-i ├ž├╝n ┼č├óm-─▒ mutarr├ó-y─▒ D─▒m─▒┼čk─▒y─▒m \\
 +Yani " D─▒m─▒┼čk'​─▒n gece gibi mutarra turreleri y├╝z├╝nden, Rum ├╝lkesinden ┼×am diyar─▒na ├╝├ž├╝nc├╝ defa olarak bir kere daha ko┼čal─▒m"​ beytiyle anlatmakta ve bu beyitten, sonraki son beyitte \\
 +Mahdum-i ┼×ems-├╝l Hak-─▒ Tebriz ger anc├óst Mevl├ó-y─▒ D─▒m─▒┼čk─▒ym ├ž─▒ mevla-y─▒ D─▒m─▒┼čk─▒ym \\
 +Yani " E─čer Tebriz'​in Hak g├╝ne┼či (┼×emseddin) orada ise biz D─▒m─▒┼čk'​─▒n k├Âlesiyiz, ama ne k├Âle!"​ diye ┼×am'a ne y├╝zden gitti─čini apa├ž─▒k s├Âylemektedir. (Hicr├« 759 [1357-1358] de yaz─▒lm─▒┼č ve asli n├╝sha ile kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒lm─▒┼č,​ d├╝zeltilmi┼č n├╝sha, Konya M├╝zesi, No. 67, yaprak 228. Yine Konya M├╝zesi K├╝t├╝phanesindeki 68 - 69 numaral─▒ divan─▒n, ikinci cildinin 136 nc─▒ yapra─č─▒). ┼×u halde Celeb-i S├óliha'​da oldu─ču duyulan ─░nci madeni, ancak ┼×ems'​tir. Apa├ž─▒k anla┼č─▒l─▒yor ki Mevl├óna, ┼×ems'​in oralarda bir handa, bir kervansarayda oldu─čunu duymu┼čtur. \\
 +Esasen Mevl├óna'​n─▒n Muhyidd├«n-i Arabi'​den bahsetmesi imk├óns─▒zd─▒r. ├ç├╝nk├╝ Mevl├óna ile Muhyidd├«n'​in me┼črepleri tamamiyle birbirine ayk─▒r─▒d─▒r. Mevl├óna, a┼čk ve-cezbeyi s├╝l├╗ke esas olarak kabul etti─či halde Muhyiddin, bu yolda ilimle y├╝r├╝m├╝┼čt├╝r. Mevl├óna felsefeye muar─▒z, oldu─ču halde Muhyidd├«n'​in bilgisi felsefeyle me┼čbudur. Efl├ók├«, m├╝ntesiplerin bir g├╝n " F├╝t├╗h├ót-─▒ Mekkiyye"​ den bahsederek " Acayip bir kitab, ne dedi─či anla┼č─▒lmad─▒─č─▒ gibi s├Âyliyenin de neden s├Âyledi─či belli de─čil"​ dediklerini,​ bu s─▒rada Zeki adl─▒ bir Kavv├ól, yani hanendenin gelip okum─▒ya ba┼člad─▒─č─▒n─▒,​ Mevlana'​n─▒n " ┼×imdi f├╝t├╗hat-─▒ Zeki, F├╝t├╗hat-─▒ Mekk├«'​den daha ye─č" deyip semaa kalkt─▒─č─▒n─▒,​ s├Âyler (├╝├ž├╝nc├╝ fas─▒l). G├Âr├╝l├╝yor ki Mevl├óna, Muhyiddin'​in en m├╝him kitab─▒na bile ehemmiyet vermemektedir. ┼×ems de tamamiyle Mevl├óna me┼črebindedir. Mevl├óna* ┼×emsten bahsederken " Mevl├óna ┼×emseddin, cin ve insan taifesini teshirde, Tanr─▒'​n─▒n mukaddes adlar─▒ndaki s─▒rr─▒ ve e┼čyan─▒n esrar─▒n─▒ bilmede Musa'​n─▒n Yed-i Beyz├ós─▒na malikti. Nefesi de ┼č├╝phesiz, Mesih nefesiyle hemdemdi. Kimya ilminde e┼či yoktu. D├óvet-i Kevakiple riyaziyat, ilahiyat, hikemiyat, n├╝cum ve mant─▒k ilimlerinde ├ófakta ve enf├╝ste benzeri bulunmazd─▒. Fakat tanr─▒ ile sohbet edince hepsini La ceridesine kaydedip k├╝lliyattan da m├╝cerret oldu, m├╝cerredat ve m├╝fredattan da. Tecrit, tefrit ve tevhit ├ólemini ihtiyar etti" demektedir. (Dr. F. Uzluk n├╝shas─▒, s. 291). Bu derece ├ólim
 +\\
 +<​php>​sayfa_numaralama(171);</​php>​
 +<​php>​esnek_yatay_reklam();</​php>​
 +
  

´╗┐