´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Mesnev├«-i ┼×erif Terc├╝mesi ┬╗ Mesnevi 1. Cilt : 67


MESNEVI 1. CILT

MEVLANA CELALEDD─░N-─░ RUM─░


Can bahsi ba┼čka bir makamd─▒r, can ┼čarab─▒n─▒n ba┼čka bir k─▒vam─▒ vard─▒r.
Ak─▒l bahisleri h├╝k├╝m s├╝rd├╝─č├╝ s─▒rada ├ľmer'le Eb├╝lhakem s─▒rda┼čt─▒.
Fakat ├ľmer, ak─▒l ├óleminden can ├ólemine gelince can bahsinde Eb├╝lhakem, Ebucehil oldu.
1505. Ebucehil, cana nispetle esasen cahil olmakla beraber his ve akıl bakımından kâmildi.
Ak─▒l ve bahsi, bil ki eser, yahut sebeptir (Onunla m├╝essir ve m├╝sebbip anla┼č─▒l─▒r). Can bahsi ise b├╝sb├╝t├╝n ┼ča┼č─▒lacak
bir ┼čeydir.
Ey nur isteyen! Can ziyas─▒ parlad─▒; l├óz─▒m, m├╝lzem, n├óf├«, muktaz├« kalmad─▒. Bir g├Âren ki┼činin. Nuru do─čmu┼č parlamaktayken sopa gibi bir delilden vazge├žece─či meydandad─▒r. Yine hik├óyeye geldik; zaten ne zaman hik├óyeden ayr─▒ld─▒k ki?
ÔÇť Ve H├╝ve maak├╝m eynem├ó k├╝nt├╝m ÔÇŁ ├óyetinin tefsiri
1510. Cehil bahsine gelirsek o Tanr─▒'n─▒n zindan─▒d─▒r; ilim bahsine gelirsek onun ba─č─▒ ve sayvan─▒. Uyursak onun sarho┼člar─▒y─▒z; uyan─▒k olursak onun hik├óyesinden bahsetmekteyiz. A─člarsak r─▒z─▒klarla dolu bulutuyuz; g├╝lersek ┼čim┼ček!
K─▒zar, sava┼č─▒rsak bu, kahr─▒n─▒n aksidir, bar─▒┼č─▒r, ├Âz├╝r serdedersek muhabbetinin aksidir.
Bu dola┼č─▒k ve karmakar─▒┼č─▒k ├ólemde biz kimiz? Elif gibiyiz. Elifinse esasen, hi├ž ama hi├žbir ┼čeyi yoktur!
El├žinin ├ľmer'den - Tanr─▒ ondan raz─▒ olsun -, ruhlar─▒n bu bal├ž─▒─ča m├╝ptel├ó olmalar─▒n─▒n sebebini sormas─▒
* ├ľmer'den, bu s├Âzleri i┼čitince el├žinin g├Ânl├╝nde bir parlakl─▒k belirdi.
* Sual de mahvoldu cevaptaÔÇŽ Hatadan da kurtuldu, do─črudan da.
* Asl─▒ anlad─▒, ferilerden ge├žti. Ancak bir hikmete eri┼čip, faydalanmak i├žin sormaya ba┼člad─▒: 1515. ├ľmer'e ÔÇť O duru suyun bulan─▒k yerde hapsedilmesinin hikmeti ne, bunda ne s─▒r var? Duru su, toprakta gizlenmi┼č; s├óf can cisimlerde mukayyet olmu┼č, sebebi nedir?ÔÇŁ dedi.
├ľmer dedi ki: ÔÇť Sen derin bir bahse dal─▒yorsun. Mesel├ó m├ónay─▒ harflerle takyid eder(bir s├Âz s├Âylersin). Serbest olan m├ónay─▒ hapsettin, nefesi bir kelime ile takyid eyledin.
Sen faydadan mah├žup iken; ruhun bedene gelmesindeki fayday─▒ bilmezken; bunu, bir fayda elde etmek i├žin yapars─▒n da.
1520. Fayda, kendisinde zuhur eden Tanr─▒, bizim g├Ârd├╝─č├╝m├╝z├╝ nas─▒l g├Ârmez?
M├ónan─▒n kelimelerle s├Âylenmesinde y├╝z binlerce fayda var. Bu faydalar─▒n her biri, can─▒n cesede girmesindeki faydaya nispetle pek de─čersiz.
C├╝zilerin c├╝z'├╝ olan senin bu nefesin, bu s├Âz s├Âylemen, k├╝ll├« bir fayda temin ederse ruhun bedene girmesiyle meydana gelen k├╝ll, neden faydas─▒z olsun?
Sen bir c├╝z iken fayda g├Âr├╝yorsun. O halde neden k─▒nama elini k├╝lle uzat─▒yor, onu neden k─▒n─▒yorsun? S├Âz├╝n faydas─▒ yoksa s├Âyleme, varsa itiraz─▒ b─▒rak─▒p ┼č├╝kretmeye ├žal─▒┼č!


«   01   ...    57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   ...    171   »   


´╗┐