´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Mesnev├«-i ┼×erif Terc├╝mesi ┬╗ Mesnevi 1. Cilt : 123


MESNEVI 1. CILT

MEVLANA CELALEDD─░N-─░ RUM─░


duraklaman─▒n. ├çelebi H├╝sameddin'in kar─▒s─▒n─▒n ├Âl├╝m├╝ ve yeniden evlenmesi y├╝z├╝nden oldu─čunu ve iki y─▒ldan ibaret bulundu─čunu s├Âylerse de ikinci cilde, birinci cildin bitmesinden a┼ča─č─▒ yukar─▒ alt─▒ sene sonra ba┼čland─▒─č─▒ yukardaki hesaptan a├ž─▒k├ža meydana ├ž─▒kmaktad─▒r. Salih Ahmet Dede, ÔÇť Mecmua-al Tav├ór├«h-al MevleviyyeÔÇŁ de birinci cilde 659 c├╝madel├óh─▒ras─▒ sonlar─▒nda ba┼čland─▒─č─▒n─▒, hi├žbir kaynak g├Âstermeden s├Âyler. Herhalde bu hesab─▒, Efl├ók├«'nin iki y─▒l duraklama kayd─▒n─▒ g├Âzeterek ve nihayet bir cildin bir y─▒lda bitece─čini tahmin ederek yapm─▒┼čt─▒r. Halbuki arzetti─čimiz gibi birinci cildin sonlar─▒nda hen├╝z Abbaso─čullar─▒ ─░mparatorlu─ču vard─▒r. ┼×u halde bu kay─▒t da tamamiyle yanl─▒┼čt─▒r.
(2801 -3500 Beyitler)
D├╝nyaya ├ó┼č─▒k olan ki┼či, ├╝st├╝ne g├╝ne┼č vurmu┼č bir duvara ├ó┼č─▒k olur. Bu parlakl─▒─č─▒n, bu ziyan─▒n duvardan olmay─▒p g├╝ne┼čten oldu─čunu anlamak i├žin hi├ž zihnini yormam─▒┼č ve g├Ânl├╝n├╝ tamam─▒yla duvara vermi┼č olan ki┼čiye benzer; g├╝ne┼čin ziyas─▒, g├╝ne┼če kavu┼čunca ebediyen mahrum kal─▒r. Ve h├«le heyneh├╝m
ve beyne m├ó ye┼čteh├╗n
K├╝l ├ó┼č─▒─č─▒ olanlar, bu c├╝z'e m├╝┼čtak olmazlar, C├╝z'e m├╝┼čtak olan, k├╝lden mahrum kal─▒r. C├╝z├╝, c├╝ze ├ó┼č─▒k olunca m├ó┼čuku, ├žabucak k├╝ll├╝ne gider, ├ó┼č─▒k ayr─▒l─▒─ča d├╝┼čer.
C├╝z'├╝ seven, maskarala┼čt─▒, ba┼čkalar─▒na kul oldu. Denize d├╝┼čt├╝, bo─čulmak ├╝zere; eline ge├žen ota yap─▒┼čmakta. O zay─▒f m├ó┼čuk, hakim de─čildir ki ├ó┼č─▒─č─▒n derdine derman olsun. Efendisinin i┼čini mi g├Ârs├╝n, kendi i┼čini mi?
Araplar─▒n atas├Âz├╝: Zina edersen bari h├╝r kad─▒nla zina et (halay─▒kla de─čil), ├žalarsan bari inci ├žal
2805. ÔÇť Zina edersen h├╝r kad─▒nla etÔÇŁ s├Âz├╝ bu y├╝zden ata s├Âz├╝ olup kald─▒. ÔÇť ├çalacaksan inci ├žalÔÇŁ s├Âz├╝ de neye meyledeceksen en iyisine meylet m├ónas─▒na geldi.
Kul yani m├ó┼čuk; efendisinin, Tanr─▒'s─▒n─▒n yan─▒na gitti. ├é┼č─▒k a─člay─▒p inler bir halde kald─▒. G├╝l kokusu, g├╝le gitti; o, hor hakir kala kald─▒.
Dile─činden uzakla┼čt─▒ÔÇŽ ├çal─▒┼čmas─▒ zayi oldu. ├çekti─či eziyet hi├že gitti, aya─č─▒ yaraland─▒.
G├Âlge avlayan avc─▒ya benzedi. Hi├ž g├Âlge ona sermaye olur mu?
Adam ku┼čun g├Âlgesini s─▒ms─▒k─▒ tutmu┼č. Ku┼č da a─čac─▒n dal─▒nda ona ┼ča┼čmakta ve.ÔÇť
2810. Bu ak─▒ls─▒z adam neye seviniyor?ÔÇŁ demekteÔÇŽ ─░┼čte sana b├ót─▒l, i┼čte sana ├ž├╝r├╝m├╝┼č sebep!
E─čer c├╝z├╝ k├╝lle muttas─▒ld─▒r, ayr─▒lmaz dersen diken ye, g├╝l isteme. Diken de g├╝lden ayr─▒lmaz.
C├╝z'├╝ k├╝l'e ancak bir y├╝zden ba─čl─▒d─▒r. Yoksa Tanr─▒'n─▒n peygamberleri g├Ândermesi abes olurdu.
├ç├╝nk├╝ peygamberler, kullar─▒ Tanr─▒'ya ula┼čt─▒rmak i├žin gelmi┼člerdir. Herkes bir tenden ibaretse, Tanr─▒ ile kul, k├╝l ile c├╝z
ise birbirine ba─čl─▒d─▒r; kimi kime ula┼čt─▒r─▒rlar?
O─čul bu s├Âz├╝n sonu yoktur. G├╝n sona erdi, hik├óyeyi tamamla!
Arab─▒n, su testisini halifenin kullar─▒na vermesi


«   01   ...    13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   ...    171   »   


´╗┐