´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ Mesnev├«-i ┼×erif Terc├╝mesi ┬╗ Mesnevi 1. Cilt : 151


MESNEVI 1. CILT

MEVLANA CELALEDD─░N-─░ RUM─░


oldu─ču halde ilme hi├ž ehemmiyet vermiyen, bilgiyi bir gaye de─čil, bir vas─▒ta tel├ókki eden ve hele felsefeye hi├ž ehemmiyet vermiyen ┼×ems de bir g├╝n Mevl├óna'n─▒n medresesinde ve Mevl├óna'n─▒n huzurunda Fahr-i R├ózi'den bahsedip onun, hatt├ó k├ófir oldu─čunu s├Âylemi┼č, sonra s├Âz gelimini Muh-yidd├«n'e getirerek ÔÇť Nitekim ┼×eyh Muhammed-ibn-i Arab├« de D─▒m─▒┼čk'ta Muhammed bizim perdecimizdir diyordu. Dedim ki: kendinde g├Ârd├╝─č├╝n├╝ neden Muhammed'de g├Ârm├╝yorsun? Herkes kendisinin perdesidir. ─░bn-i Arab├«, Marifetin hakikati sabit olunca orada d├óva olur mu? Yap, yapma nerde kal─▒rÔÇŁ dedi. Ben, o m├óna Muhammedindi. Bu di─čer fazilet de fazla olarak yine ona aittir. Sense bu suretle ink├ór ediyorsun, hadi git. Bu tasarruf de─čil, iddian─▒n ta kendisi. Hem d├óvaya kalk─▒┼č─▒yor, hem d├óvaya d├╝┼čmemek gerektir diyorsun, dedim. ┼×eyh Muhammed iyi hemdertti. iyi munisti, b├╝y├╝k adamd─▒. Fakat ┼čeriata m├╝tebaat─▒ yoktu. Birisi, kendisi m├╝tabaat─▒n ayniydi dedi. dedim ki: Hay─▒r, m├╝tabaatta bulunmad─▒. ┼×eyh Muhammed. bir zamanlar namaz k─▒lar, r├╝k├╗ ve sucutta bulunur, ┼čeriat ehlinin kuluyum derdi, fakat hakikatte ┼čeriate m├╝tabaat─▒ yoktu. Ondan ├žok faydaland─▒m, fakat sizden (Mevl├óna'dan) faydaland─▒─č─▒m kadar de─čil. Sizinki asla ona benzemez. Arada inciyle ta┼č par├žalar─▒ kadar fark var!ÔÇť diyor (ayn─▒ n├╝sha, ┼×ems'in Maarif ve kelimat─▒ bahsinde, s. 316). Bir kere de ÔÇŁ ┼×eyh Muhammed'in s├Âzlerinde fil├ón hata etti, fil├ón yan─▒ld─▒ s├Âzleri yoktu. Onu g├Ârd├╝m m├╝ sen hata ettin demektir. Bir zamanlar ona ba┼č indirmeyi g├Âsterdim, tevazuu ├Â─črettimÔÇŽÔÇť demi┼čtir
(s. 316).
ilk zamanlarda Mevl├óna ile Muhyidd├«n-i Arabi'nin o─čullu─ču ve tarikat─▒n─▒n na┼čiri olan Sadreddin aras─▒ndaki a├ž─▒kl─▒─č─▒ da Sipehs├ólar Menak─▒biyle Efl├ók├«'den ├Â─čreniyoruz. Mevl├óna'nm Sadreddin ve m├╝ntesipleri, yani Muhyiddin mensuplar─▒ hakk─▒ndaki tel├ókkisini g├Âsteren ┼ču s├Âzleri de dikkate de─čer: ÔÇŁ Cerr├óh-─▒ Mesih├« dedi ki: Sadreddin'in eshab─▒ndan benim nezdimde su i├žip b├Âyle dediler: ─░sa Aleyhissel├óm sizin za'metti─činiz gibi Allah't─▒r. H├ó┼ča, biz bunun Hak oldu─čunu biliriz. L├ókin muhafa-zaten ilimle kasden ketmedip ink├ór eyleriz. Mevl├óna Rad─▒yallahu anh cevaben buyurdular: Allah'─▒n d├╝┼čman─▒ yalan s├Âyledi. H├ó┼ča lill├óh bu kel├óm, Allah'─▒n indinde matrut ve m├╝zil ve zelil ve k─▒yl├╝kal bulunan ┼×eytan'─▒n ┼čarab─▒ndan, sarho┼č olan kimsenin kel├óm─▒d─▒r. Yahudilerin nekrinden bir mahalden bir mahalle ka├žan ve kameti iki ar┼č─▒ndan daha az bulunan bir ┼čahs─▒n yedi kat g├Âkleri h─▒fzetmesini nas─▒l tecviz edersin? Halbuki her bir g├Â─č├╝n sihan─▒ be┼č y├╝z y─▒ll─▒k ve her biri aras─▒n─▒n mesafesi keza be┼č y├╝z y─▒ll─▒k yoldurÔÇŽ ÔÇť (F├«hi m├ó F├«h, Ahmed Avni terc├╝mesi, Osman Ergin'deki n├╝sha, 60 a).
Hul├ósa buradaki ÔÇŁ Din ┼×eyhiÔÇť nin Muhyidd├«n, yahut Sadreddin olmas─▒na hi├žbir surette imk├ón yoktur. ─░htimal ┼×emseddin'i, yahut babas─▒ Sultan-al Ulema'y─▒ Seyyid B├╝rh├óneddin Muhakk─▒k-─▒ Tirmiz├«'yi, yahut ├žok h├╝rmetkar oldu─ču Sen├ó├« veya Ferideddin-i Att├ór'─▒ kesdetmi┼čtir. Maalesef bu sayd─▒─č─▒m─▒z zevat─▒n kitaplar─▒, makaleleri matlap d├╝┼č├╝r├╝lerek, yeni t├óbirle elenip taranarak okunmam─▒┼č ve ekserisi de bas─▒lmam─▒┼čt─▒r. Bu eserler, ilm├« bir surette bas─▒l─▒r ve tetkik edilirse ÔÇŁ M├óna Tanr─▒'d─▒rÔÇť s├Âz├╝n├╝┬╗ kime ait oldu─ču kat├« surette meydana ├ž─▒kar.
B. 3343. C├╝van: gen├ž. Ankaravi, bu kelimenin Arap├ža feta (T├╝rk├že ak─▒-ah─▒) kar┼č─▒l─č─▒ oldu─čunu ve ├çelebi H├╝sameddin'e hitabedildi─čini s├Âyl├╝yor. H├╝sameddin'in Ah─▒t├╝rko─člu oldu─ču d├╝┼č├╝n├╝l├╝rse ├žok do─črudur (711 inci beytin izah─▒na bak─▒n─▒z).
B. 3391 - 3392. ÔÇŁ Bizi do─čru yola hidayet et; onlara nimet olarak verdi─čin do─čru yola Gazabetti─čin ki┼čilerin yoluna, dal├ólette kalanlar─▒n yoluna de─čilÔÇť (1 inci sure ÔÇö Fatiha, ├óyet: 6-7).
B. 3395. den sonraki bahis Mevl├óna'n─▒n mezhepte m├╝├žtehit olup k─▒yas─▒ h├╝ccet olarak kabul etmedi─či, gerek bu bahisten, gerek k─▒yasa ait di─čer s├Âzlerinden, apa├ž─▒k anla┼č─▒l─▒yor. ─░mamiyye'nin d├Ârt had├«s
«   01   ...    41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   ...    171   »   


´╗┐