´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 08


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


Gelelim alt─▒nc─▒ ├žembere. ─░├ž duvarda zanaatlar, say─▒s─▒z ara├žlar, ├že┼čitli uluslardaki kullan─▒l─▒┼člar─▒yla ayr─▒ ayr─▒ g├Âsterilmi┼č. Altlar─▒na da bulucular─▒n─▒n adlar─▒ yaz─▒lm─▒┼č. D─▒┼č duvarsa, bilim, sava┼č ve yasa i┼člerinde ├╝n salm─▒┼č ├╝st├╝n zek├ólar─▒n resimleriyle donat─▒lm─▒┼č: Musa, Orisis, J├╝piter, Merk├╝r, Lykurgos, Pompilius, Pythagoras, Zamloxis, Solon, Charondas, Phoroneus ve daha niceleri bir bir yer alm─▒┼člar orda. Daha kimler yok ki! Muhammed bile var i├žlerinde. Ama G├╝ne┼č Kentliler ona kar┼č─▒ pek b├╝y├╝k bir sayg─▒ beslemiyorlar, sahte, k├Ât├╝ bir yasac─▒ g├Âz├╝yle bak─▒yorlar ona. ─░sa'n─▒n ve on iki havarinin resimlerini en y├╝kse─če asm─▒┼člar. G├╝ne┼č Kentliler havarileri ├Âb├╝r insanlardan ├╝st├╝n tutuyor, onlara y├╝ce yarat─▒klar g├Âz├╝yle bak─▒yorlar. Sezar'─▒n, ─░skender'in, Pyrrhus'├╝n ve Annibal'in resimleri de y├╝kseklere as─▒lm─▒┼č. Bar─▒┼čta ve sava┼čta ├╝n salan, ├Âzellikle Romal─▒ kahramanlar─▒n resimleri daha a┼ča─č─▒da yer almakta.
B├╝t├╝n bu ├že┼čitli ki┼čilerin G├╝ne┼č ├ťlkesi'yle ne ilgisi vard─▒, bizim tarihimizi nerden biliyorlard─▒? Sonradan ├Â─črendim ki, G├╝ne┼č Kent'te b├╝t├╝n diller ├Â─črenilirmi┼č. D├╝nyan─▒n d├Ârt bir yan─▒na, boyuna k├ó┼čifler, el├žiler salar, ├že┼čitli uluslar─▒n t├Ârelerini, y├Ânetim yollar─▒n─▒, yasalar─▒n─▒, tarihlerini, iyi ve k├Ât├╝ yanlar─▒yla ├Â─črenirlermi┼č. B├╝t├╝n bu bilgileri kendi ├╝lkelerinde uygulad─▒klar─▒ ve bundan zevk duyduklar─▒ a├ž─▒k├ža g├Âr├╝l├╝yordu. Bu arada, ├çinlilerin barutu ve bas─▒mc─▒l─▒─č─▒ bizden ├Ânce bulduklar─▒n─▒ da ├Â─črendim.
G├╝ne┼č Kent'te bu say─▒s─▒z resimleri a├ž─▒klamak ve ta┼č─▒d─▒klar─▒ anlam─▒ ├Â─čretmekle g├Ârevli ├Â─čretmenler var. Gencecik ├žocuklar, daha on ya┼č─▒na basmadan bu ├že┼čitli bilimleri, hatta bu bilimlerin tarihini, hi├ž g├╝├žl├╝k ├žekmeden, ├ódeta oyun oynarcas─▒na ├Â─čreniyorlar.
Hoh'un ├╝├ž yard─▒mc─▒s─▒ndan biri olan Sevgi G├╝ne┼člilerin ├╝reme i┼čini d├╝zenlemekle g├Ârevlidir. Ba┼čl─▒ca i┼či, kad─▒nla erke─čin kusursuz bir soy yeti┼čtirecek yolda birle┼čmelerini sa─člamakt─▒r. G├╝ne┼č Kentliler, k├Âpek ve at soyunun geli┼čmesine b├╝y├╝k ├Ânem veren ama, insan soyunun geli┼čmesine pek ald─▒r─▒┼č etmeyen bizlerle d├╝pe d├╝z alay ediyorlar. B├Âylece, ├çocuklar─▒n e─čitimi, hekimlik, eczac─▒l─▒k, tar─▒m i┼čleri, meyvac─▒l─▒k, hayvanc─▒l─▒k, bir kelimeyle, yiyip i├žecek, giyim ku┼čam, cinsel al─▒┼čveri┼čle ilgili ne varsa, hepsi Sevgi'nin y├Ânetimi alt─▒ndad─▒r. Kendisine bu konuda kad─▒n-erkek bir├žok g├Ârevli yard─▒m etmektedir.
─░┼čte, Metafizik├ži, bu ├╝├ž yard─▒mc─▒s─▒yla birlikte, KentÔÇÖin, yukar─▒da sayd─▒─č─▒m─▒z b├╝t├╝n i┼člerini y├╝ksekten y├Ânetir: Onun iste─či d─▒┼č─▒nda hi├ž bir ┼čey yap─▒lmaz. Devletin b├╝t├╝n i┼člerini bu d├Ârt ki┼či ├žekip ├ževirir ama, Metafizik├ži ne y├Ânde karar verirse, ├╝├ž yard─▒mc─▒ ona boyun e─čer.
OSP─░TALAR─░O
Bu ├╝lkenin kamu g├Ârevleri nelerdir? Halk nas─▒l e─čitilir, nas─▒l ya┼čar? Devleti halk m─▒, kral m─▒, aristokratlar m─▒ y├Ânetir, l├╝tfen s├Âyler misiniz dostum.
C. KAPTAN
Bu ├╝lkenin insanlar─▒ Hindistan'dan gelmi┼čler. Memleketi kas─▒p kavuran b├╝y├╝c├╝ rahiplerin, haydutlar─▒n ve zorbalar─▒n elinden ka├žm─▒┼člar, filozof├ža ve ortak bir toplum kurup ya┼čamaya karar vermi┼čler. Do─čduklar─▒ memlekette kad─▒nlar ortak olmad─▒─č─▒ halde, onlar aras─▒nda anlataca─č─▒m bi├žimde bir ortakl─▒k vard─▒r. Onlarda her ┼čey ortakt─▒r. Payla┼čma i┼čini y├Âneticiler g├Âr├╝r. Bununla beraber, bilimler, ┼čerefler ve d├╝nya nimetleri ├Âylesine da─č─▒t─▒lm─▒┼čt─▒r ki, kimse bunlar─▒ ba┼čkas─▒n─▒n zarar─▒na ele ge├žirmeyi d├╝┼č├╝nemez. Onlara g├Âre, insan─▒n bir evi, bir kar─▒s─▒, kendi ├žocuklar─▒ oldu mu, mal m├╝lk derdine d├╝┼čer. Bencillik bundan do─čar. O─člumuzu y├╝kseltmek, zengin etmek ve miraslara, kondurmak i├žin halk─▒n var─▒n─▒ yo─čunu elinden al─▒r─▒z. Param─▒zla, g├╝c├╝m├╝zle ba┼čkalar─▒n─▒ buyru─čumuz alt─▒na al─▒nca, ya da g├╝├žs├╝z, yoksul ve tan─▒nm─▒┼č bir ailedensek, cimri, hain ve ikiy├╝zl├╝ oluruz. G├╝ne┼č ├ťlkeliler bencilli─čin amac─▒n─▒ ortadan kald─▒rmakla onu yok etmi┼čler ve yerine ortak ya┼čama sevgisini koymu┼člard─▒r.
OSP─░TALAR─░O
Ama, Aristoteles'in Platon'a kar┼č─▒ ileri s├╝rd├╝─č├╝ gibi, bu ko┼čullar alt─▒nda hi├ž kimse ├žal─▒┼čmaya yana┼čmaz, ge├žimini sa─člamak i├žin ba┼čkalar─▒n─▒n ├žal─▒┼čmas─▒na bel ba─člar.
«   01   02   03   04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   ...    46   »   


´╗┐