´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 14


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


Kendisiyle birle┼čmesi uygun g├Âr├╝len erkekten ├žocu─ču olmayan kad─▒n, bir ba┼čka erke─če verilir. Bir ka├ž kez denendikten sonra k─▒s─▒rl─▒─č─▒ anla┼č─▒l─▒rsa, orta mal─▒ olur. O zaman, boy i├žlerine ┬ź├ťretme kurulu┬╗nda, ortak sofrada ve tap─▒naklarda bulunmak gibi aile kad─▒nlar─▒na tan─▒nan haklar ve g├Ârevler tan─▒nmaz, b├Âylece baz─▒ kad─▒nlar─▒n s─▒rf zevklerini doyurmak i├žin k─▒s─▒rl─▒─ča heveslenmeleri de ├Ânlenmi┼č olur.
Gebe kalan kad─▒nlar, on be┼č g├╝n, her ├že┼čit yorucu i┼člerden uzak tutulur. Kar─▒nlar─▒nda ta┼č─▒d─▒klar─▒ ├žocuklar g├╝├žlensin, beslensin diye, kolay i┼člerde kullan─▒l─▒rlar. Yiyecek i├žeceklerini hekimler d├╝zenler. Do─čumdan sonra, genel do─čum evlerinde ├žocuklar─▒na kendileri bakar ve onlar─▒ emzirirler. ├çocuklara, hekimin ├Â─č├╝tlerine g├Âre, iki y─▒l, ya da daha fazla bir zaman, s├╝t verilir. S├╝tten kesilince, k─▒z ├žocuklar kad─▒n e─čitimcilere, erkek ├žocuklar da erkek e─čitimcilere b─▒rak─▒l─▒r. O zaman, ayn─▒ ya┼čtaki ├žocuklarla bir arada, ko┼čmaya, atlamaya ve g├╝re┼čmeye al─▒┼č─▒r; oyun oynarm─▒┼č├žas─▒na alfabe ile birlikte okumay─▒, resim yapmay─▒, duvarlar─▒ s├╝sleyen resimlerden tarih olaylar─▒n─▒ ├Â─črenir, ├že┼čitli dillere ├žal─▒┼č─▒rlar. ├çocuklar alt─▒ ya┼č─▒na kadar ├žok renkli, zarif elbiseler giyerler. Bu ya┼čtan sonra, tabiat bilimlerine ve ├Â─čretmenlerce gerekli g├Âr├╝len ba┼čka bilimlere ├žal─▒┼č─▒rlar. Bunlar─▒n ard─▒ndan el zanaatlar─▒ gelir. Geri zek├ól─▒ ├žocuklarsa k├Âylere yollan─▒r, zek├ólar─▒ geli┼čenler yeniden kente getirilir. Ayn─▒ tak─▒my─▒ld─▒zlar alt─▒nda d├╝nyaya gelen ├žocuklar─▒n ├žo─čunun beden ve ahl├ók bak─▒m─▒ndan birbirlerine benzedikleri s─▒k s─▒k g├Âr├╝lm├╝┼č ┼čeydir. Bu ├žocuklar birbirlerine kar┼č─▒ c├Âmert bir arkada┼čl─▒k ve kar┼č─▒l─▒kl─▒ sevgiyle ba─čl─▒ olurlar. Bundan da Kent i├žin hay─▒rl─▒ ve sa─člam bir dirlik d├╝zenlik do─čar.
G├╝ne┼č Kentlilerin adlar─▒ geli┼čig├╝zel konmu┼č de─čildir. Eski Romal─▒larda oldu─ču gibi, bu adlar─▒ herkesin ki┼čisel ├Âzelli─čine g├Âre, Metafi─▒ik├ži vermektedir. ├ľrne─čin, kiminin ad─▒ G├╝zel, kimininki Burun, kimininki ┼×i┼čko, kimininki Yampiri, kimininki de S─▒ska vb. d─▒r. Mesleklerinde kendini g├Âsterenlerin, bar─▒┼č ya da sava┼č zaman─▒nda, ├Ârne─čin, bir memleketi istil├ó etmek ya da korkun├ž bir d├╝┼čmana kar┼č─▒ zafer kazanmak gibi b├╝y├╝k bir i┼č yapanlar─▒n adlar─▒ ├Ân├╝ne, ├Ârne─čin G├╝zel, B├╝y├╝k, Parlak, E┼čsiz, Ressam gibi sanatla ilgili adlar; ya da G├╝├žl├╝, Cesur, Burun gibi eylemlerle ilgili isimler; ya da Africano, Asiatico, Etrusco gibi fatih adlar─▒ eklenir. D├╝┼čman kumandanlar─▒m yenenlerse, onlar─▒n adlar─▒n─▒ al─▒rlar, ├Ârne─čin, Manfredo ya da Tortelio'yu yenen kimsenin ad─▒ Magro Manfredi, Tortelio vb. olur. Bu onursal adlar─▒, m├╝zikli t├Ârenlerde, ├žo─ču zaman ba┼čar─▒lan i┼če ya da sanata yara┼č─▒r bir ta├ž ile birlikte y├Âneticiler verir. Alt─▒n ya da g├╝m├╝┼č├╝n bu t├Ârenlerde yeri yoktur. ├ç├╝nk├╝, G├╝ne┼č kentliler bu madenlerden herkesin farks─▒z olarak kulland─▒─č─▒ kap ka├žak ve s├╝s e┼čyalar─▒ yaparlar.
OSP─░TALAR─░O
Kuzum, bu insanlar aras─▒nda umdu─ču yere se├žilmeyen ya da diledi─či bir ┼čeyi elde edemeyen kimse k─▒skanmaz m─▒, daha k├Ât├╝s├╝ k─▒r─▒lmaz m─▒, s├Âyler misiniz?
C. KAPTAN
Hay─▒r. ├ç├╝nk├╝, G├╝ne┼č Kent'te herkes ihtiya├žlar─▒n─▒ bol bol giderdikten ba┼čka, e─členip hayat─▒n tad─▒n─▒ da ├ž─▒kar─▒r. ├çiftle┼čme i┼či tek tek insanlar─▒n zevki de─čil toplumun yarar─▒ bak─▒m─▒ndan etrafl─▒ca d├╝zenlenmi┼čtir. Bu konuda, kimse y├Âneticilerin buyru─čundan d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kamaz. Sonra, bizim d├╝┼č├╝ncelerimizin tam tersine, G├╝ne┼č Kentliler her insan─▒n kendi evi, kar─▒s─▒, ├žocuklar─▒ olmas─▒n─▒, onlar─▒ kendi ├ž─▒karlar─▒na g├Âre yeti┼čtirmesini tabii kar┼č─▒lam─▒yorlar. Onlara g├Âre, ermi┼č Thomas'─▒n da dedi─či gibi, ├žiftle┼čmenin amac─▒ tek tek insanlar─▒n de─čil, insan soyunun korunmas─▒d─▒r. Onun i├žin, insan ├╝retme i┼či, insan teklerini de─čil, devleti ilgilendiren bir sorundur ve insan teklerini yaln─▒z devletin birer ├╝yesi olmak bak─▒m─▒ndan ilgilendirir ancak. ├ço─ču zaman keyiflerine, tutkular─▒na b─▒rak─▒lan tekler, geli┼či g├╝zel birle┼čmelerden d├╝nyaya gelen ├žocuklar─▒n─▒ iyi yeti┼čtirip e─čitemezler. Bu da devlet i├žin bir tehlike kayna─č─▒ olur. Onun i├žin, devletin mal─▒ ve mutlulu─čunun temeli olan ├žocuklar─▒n yeti┼čmesi y├Âneticilerin yetkisine b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r.
B├Âylece G├╝ne┼čliler, ├žocuk yapacak olan erkek ve di┼či ├╝reticileri bilim ve felsefenin temel kurallar─▒na g├Âre yeti┼čtirmeye dikkat etmektedirler. Platon'a g├Âre, bu birle┼čme kura ile yap─▒lmal─▒d─▒r: B├Âylece, en g├╝zel kad─▒nlara d├╝┼čmeyen erkekler y├Âneticilere kin beslemezler.
«   01   ...    04   05   06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   ...    46   »   


´╗┐