´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 16


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


G├╝ne┼č (─░lkelilere g├Âre, yoksulluk insanlar─▒ al├žalt─▒r, hilelere, kurnazl─▒klara, h─▒rs─▒zl─▒klara, yalanc─▒l─▒klara, serserili─če g├Ât├╝r├╝r, onlarda yurt sevgisini azalt─▒r. Zenginlikse, gururlu, cahil, k├╝stah, palavrac─▒, hain, kendini be─čenmi┼č, bencil, iftirac─▒ yapar insanlar─▒, hem de kolayca. Oysa, her ┼čeyin ortak oldu─ču G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde, herkes ayn─▒ zamanda hem zengin, hem yoksuldur. Zengindir, ├ž├╝nk├╝ Kent b├╝t├╝n ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lar; yoksuldur, ├ž├╝nk├╝, hi├ž kimsenin ├Âzel mal─▒ m├╝lk├╝ yoktur, her ┼čey ortakt─▒r. G├╝ne┼č Kentliler mala m├╝lke k├Âle olmazlar, sadece yararlan─▒rlar ondan. Onun i├žin de, H─▒ristiyanl─▒─č─▒, ├Âzellikle havarilerin hayat─▒n─▒ ├Âv├╝p dururlar.
OSP─░TALAR─░O
Mal m├╝lk ortakl─▒─č─▒na dayanan bu toplum d├╝zeni bana, b├╝t├╝n├╝yle, ├žok ak─▒ll─▒ca ve ├žok g├╝zel geliyorÔÇŽ Ama ┼ču kad─▒n ortakl─▒─č─▒na gelince, ├žok ├žetin, ger├žekle┼čtirilmesi ├žok zor bir sorun de─čil mi? ┼×├╝phesiz Romal─▒ ermi┼č Clementus, havarilerin ├Â─čretilerine uyarak, kad─▒nlar─▒n ortak olmas─▒n─▒ istiyor, bu d├╝┼č├╝nceyi ├Â─č├╝tleyen Sokrates'le Platon'u be─čeniyor. Ama, bu ortakl─▒─č─▒ toplumdaki sayg─▒nl─▒k bak─▒m─▒ndan kabul ediyor, yoksa cinsel davran─▒┼č bak─▒m─▒ndan, ├žiftle┼čme bak─▒m─▒ndan de─čil. Nitekim Tertillianus, Glose'a dayanarak, ilk H─▒ristiyanlarda, kad─▒n d─▒┼č─▒nda, her ┼čeyin ortak oldu─čunu s├Âyler.
C. KAPTAN
Bu sorunlar─▒ pek derinine bilmiyorum, s├Âz├╝n├╝ etti─činiz eserleri de okumu┼č de─čilim. Ama bildi─čim bir ┼čey varsa o da, G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde kad─▒n ortakl─▒─č─▒n─▒n yatak ortakl─▒─č─▒n─▒ da i├žine ald─▒─č─▒d─▒r. Bunu g├Âzlerimle de g├Ârd├╝m. Ne var ki, bu ortakl─▒k, ilk rastlad─▒─č─▒ kad─▒n─▒n ├╝st├╝ne hayvan gibi sald─▒rarak de─čil, demin de s├Âyledi─čim gibi, soyun ├╝remesiyle ilgili kurallara g├Âre uygulanan bir ortakl─▒kt─▒r. Bununla beraber, bu konuda yan─▒labilirler. Her ne kadar Sokrates'in, Cato'nun, Platon'un, ermi┼č Clementus'un d├╝┼č├╝ncelerine dayanarak kendilerini savunuyorlarsa da, sizin de s├Âyledi─činiz gibi, bu ├╝nl├╝ ki┼čilerin d├╝┼č├╝ncelerini yanl─▒┼č anlam─▒┼č olabilirler. Dediklerine bak─▒l─▒rsa, ermi┼č Augustinus da mal ortakl─▒─č─▒na i├žten inanm─▒┼čt─▒ ama, b├╝t├╝n kad─▒nlar─▒n yatak bak─▒m─▒ndan ortak olmas─▒n─▒ istemiyordu. ├ç├╝nk├╝, ermi┼č Nicola'n─▒n ├ž├Âmezlerinin sapk─▒nl─▒─č─▒ buydu; Kilise de daha b├╝y├╝k bir iyilik getirmek i├žin de─čil, s─▒rf daha b├╝y├╝k bir k├Ât├╝l├╝─č├╝ ├Ânlemek i├žin evlili─či kabul etmi┼čti. Belki G├╝ne┼č ├ťlkeliler, bir g├╝n kad─▒n ortakl─▒─č─▒n─▒ b─▒rakacaklard─▒r. ├ç├╝nk├╝, kendilerine ba─čl─▒ ├╝lkelerde kad─▒n ortakl─▒─č─▒n─▒ koymam─▒┼č, sadece mal m├╝lk ortakl─▒─č─▒yla yetinmi┼člerdir. Bu k─▒s─▒nt─▒y─▒ da o ├╝lkelerin felsefe bak─▒m─▒ndan h├ól├ó ilkel, dolay─▒s─▒yla e─čitim bak─▒m─▒ndan geri durumda olmalar─▒yla a├ž─▒kl─▒yorlar. Bununla beraber, yine de yabanc─▒ ├╝lkelere, t├Ârelerini, yasalar─▒n─▒ ├Â─črenmek i├žin s─▒k s─▒k ├Âzel g├Ârevli heyetler g├Ândermekten ve bunlar─▒n en iyilerini benimsemekten bir an bile geri kalm─▒yorlar.
Kad─▒nlar, g├Ârd├╝kleri e─čitim yoluyla, sava┼č sanat─▒nda oldu─ču kadar ba┼čka mesleklerde de ba┼čar─▒ g├Âsteriyorlar. Bu konuda ben de Platon gibi d├╝┼č├╝n├╝yorum. Bu b├╝y├╝k filozofun ileri s├╝rd├╝─č├╝ kan─▒tlar─▒ duraksamadan kabul ediyorum. Buna kar┼č─▒l─▒k, bizim Cajeta'n─▒n ve Aristoteles'in kar┼č─▒t d├╝┼č├╝ncelerine hi├ž akl─▒m yatm─▒yor.
G├╝ne┼č (─░lkelilerde en ├žok be─čendi─čim ve herkesin de uymas─▒n─▒ istedi─čim ┼čey ┼ču: Bu ├ťlkede, bedence kusuru ne olursa olsun, hi├ž kimse yoktur ki, yararl─▒ olmaktan ka├ž─▒ns─▒n. Tabii tiridi ├ž─▒km─▒┼č ihtiyarlar bunun d─▒┼č─▒ndad─▒r. Kald─▒ ki, onlar da, yararl─▒ ├Â─č├╝tleriyle zaman zaman faydal─▒ olabiliyorlar. ├ľrne─čin, g├Âzleri iyi g├Âren bir topal g├Âzc├╝l├╝k edebiliyor; g├Âzleri g├Ârmeyenler de y├╝n taramak, d├Â┼ček yast─▒k doldurmak i├žin k─▒llar─▒n incesini kal─▒n─▒ndan ay─▒rmakta kullan─▒l─▒yor; ellerini g├Âzlerini yitirmi┼č kimselere gelince, onlar da sesleri ya da kulaklar─▒yla yararl─▒ olabiliyorlar. K─▒sacas─▒, i┼čleyen bir tek organ─▒ olan kimse de, k├Âylerde yararl─▒ olabilecek bi├žimde bir i┼če ko┼čuluyor. Beden sakatl─▒klar─▒na ra─čmen bu kimselere, sa─člam yurtta┼člar gibi davran─▒l─▒r. Bunlardan baz─▒lar─▒ hafiyelik edip duyduklar─▒n─▒ y├Âneticilere yeti┼čtirirler.
OSP─░TALAR─░O
┼×imdi sava┼čtan s├Âz edelim. Sonra da, isterseniz, sanatlara, bilimlere ve dine ge├žebilirsiniz.
«   01   ...    06   07   08   09   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   ...    46   »   


´╗┐