´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 35


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


┼×imdi baz─▒ din kurumlar─▒nda oldu─ču gibi uygulanmakta, pek az─▒nda da asl─▒na ba─čl─▒ kal─▒nmaktad─▒r.
Biz, kendi devletimizi Tanr─▒'n─▒n eseri olarak g├Âstermek amac─▒yla insan akl─▒n─▒n filozof├ža bir bulu┼ču diye koyuyoruz ortaya. Baz─▒ noktalarda ─░ncil'den uzakla┼č─▒yor, ya da uzakla┼č─▒r g├Âr├╝n├╝yorsak, bunu, dine kar┼č─▒ sayg─▒s─▒zl─▒─č─▒m─▒za de─čil, asl─▒nda do─čru olmayan bir├žok ┼čeyleri (├Ârne─čin kad─▒n erkek ili┼čkilerindeki ortakl─▒─č─▒) do─čru sanan insan akl─▒n─▒n, (Tanr─▒ esininden yoksun akl─▒n) g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝ne vermeli. Zaten bundan ├Ât├╝r├╝d├╝r ki, G├╝ne┼č ├ťlkesi'ni, daha iyi bir hayat─▒n s─▒rr─▒na ermeyi uman ve akl─▒n gereklerine g├Âre ya┼čad─▒─č─▒ i├žin b├Âyle bir hayata hak kazanan insanlar i├žin tasarlad─▒k. G├╝ne┼č ├ťlkeliler H─▒ristiyanca bir hayata haz─▒rlanmaktad─▒rlar. S─▒rf bu bak─▒mdan, Girillo, Giuliano'nun tersine, paganl─▒─č─▒n H─▒ristiyanl─▒─ča bir giri┼č oldu─čunu ileri s├╝rmektedir. Hem sonra biz, Tanr─▒'n─▒n kendilerinden y├╝z ├ževirmesini istemeyenlere, do─čru d├╝r├╝st ya┼čamalar─▒ gerekti─čini ├Â─čretiyor ve H─▒ristiyanlara, G├╝ne┼č ├ťlkesi'ni ├Ârnek alarak ─░sa'n─▒n hayat─▒n─▒n da tabiata uygun oldu─čunu ispatl─▒yoruz. Zaten Romal─▒ Clementus gibi Chrysostomus ve ermi┼č Ambrosius da Socrates'in devletine dayanarak ayn─▒ ┼čeyi yapm─▒┼člard─▒r.
G├╝ne┼č ├ťlkesi'ndeki ya┼čama d├╝zeninin, b├╝t├╝n k├Ât├╝l├╝kleri k├Âk├╝nden kaz─▒yaca─č─▒ meydandad─▒r. ├ç├╝nk├╝, orada ne y├Âneticiler birbirlerinin yerine g├Âz dikeceklerdir, ne de se├žim, talih gibi ┼čeylerden do─čan k├Ât├╝l├╝klere sapacaklard─▒r. Bu ├╝lkede, ermi┼č Ambrosius'un ├Âv├╝p g├Âklere ├ž─▒kard─▒─č─▒ turna ku┼člar─▒yla ar─▒lar─▒n toplum d├╝zenine benzer bir d├╝zen kurulmu┼čtur. Yine bu ├╝lkede, gerek y├Âneticilerin k├╝stahl─▒─č─▒ndan, gerek yoksulluktan, gerekse al├žakl─▒k ve bask─▒lardan do─čan k├Ât├╝l├╝kler de kalmayacakt─▒r.
Yoksulluk ve zenginlik gibi iki kar┼č─▒t u├žtan do─čan k├Ât├╝l├╝kler, yani yoksullu─čun getirdi─či cimrilik, dalkavukluk, d├╝zenbazl─▒k, h─▒rs─▒zl─▒k; zenginli─čin do─čurdu─ču l├Âp├ž├╝l├╝k, kendini be─čenmi┼člik, g├Âsteri┼č ve aylakl─▒k gibi k├Ât├╝l├╝kler de ortadan kalkacakt─▒r. Platon'a ve S├╝leyman peygambere g├Âre, bir devletin ba┼č─▒na ne gelirse yoksulluk ve zenginlikten do─čan bu t├╝r k├Ât├╝l├╝klerden gelmektedir.
Yine, orospuluk, cinsel sap─▒kl─▒k, k─▒skan├žl─▒k, aile kavgalar─▒, ├žocuk d├╝┼č├╝rme gibi a┼č─▒r─▒ sevi┼čme isteklerinden do─čan k├Ât├╝l├╝kler de silinip gidecektir bu ├╝lkede.
A┼č─▒r─▒ya ka├žan evl├ót, ana-baba, kar─▒ koca sevgisinden do─čan k├Ât├╝l├╝kler; ermi┼č Agustinus'un dedi─či gibi insan sevgisini hi├že indiren mal m├╝lk tutkusu; ermi┼č Caterina'n─▒n dedi─či gibi cimrilik, tefecilik, k├Âlelik, kin, zenginlere ve b├╝y├╝klere kar┼č─▒ duyulan k─▒skan├žl─▒k gibi t├╝rl├╝ k├Ât├╝l├╝klerin kayna─č─▒ olan bencillik i├žin de ayn─▒ ┼čey s├Âylenebilir. Oysa, biz G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde toplum sevgisini art─▒r─▒p, cimrilikten do─čan kavga, hile, yalanc─▒ tan─▒kl─▒k gibi k├Ât├╝l├╝klerin k├Âk├╝n├╝ kaz─▒d─▒k.
Bizim ├╝lkede ya yoksullar─▒n a┼č─▒r─▒ ├žabalar─▒ndan, ya da zenginlerin aylakl─▒─č─▒ndan do─čan beden ve ruh hastal─▒klar─▒ da kalmayacakt─▒r. ├ç├╝nk├╝, bizde hi├ž kimse ├Âb├╝r├╝nden ne fazla ├žal─▒┼čacak, ne de fazla yorulacakt─▒r.
Ba┼čka yerlerde kad─▒nlar aylak aylak oturmakta, bu y├╝zden ├žocuklar─▒n beden ve ruh sa─čl─▒─č─▒ tehlikeye girmektedir. Bizdeyse, kad─▒nlar kendilerine uygun i┼člerde ├žal─▒┼čacak, t├╝rl├╝ erdemlere ereceklerdir.
Ba┼čka ├╝lkelerde bilgisizlik ve budalal─▒klardan do─čan k├Ât├╝l├╝kler vard─▒r. G├╝ne┼č ├ťlkesi'ndeyse her ┼čey bilgi ve deneye dayanmakta ve Kent'in duvarlar─▒nda, b├╝t├╝n bilgileri tarihsel bir y├Ântemle kolaycac─▒k ├Â─čreten resimler ve ┼čekiller yer almaktad─▒r.
─░┼čte b├Âylece, yasalar ├ži─čnenmekten, d├╝zen bozulmaktan kurtar─▒lm─▒┼čt─▒r, hem de ┼ča┼č─▒lacak derecede.
Her ┼čeyde a┼č─▒r─▒l─▒ktan ka├ž─▒nd─▒─č─▒m─▒z ve erdemi egemen k─▒lmak amac─▒yla, her ┼čeyi ├Âl├ž├╝ ile yapt─▒─č─▒m─▒z i├žin, G├╝ne┼č ├ťlkesi'nden daha mutlu, daha rahat bir devlet d├╝zeni d├╝┼č├╝n├╝lemez. Sonra, dikkat edilirse g├Âr├╝l├╝r ki, Minos, Lykurgos, Solon, Garondas, Romolus, Platon, Aristoteles'in ve ba┼čkalar─▒n─▒n kurdu─ču devlet d├╝zenlerinde g├Âze ├žarpan aksakl─▒klar bizim devlette yoktur ve orada her ┼čeyin ├žaresi bulunmu┼čtur.
«   01   ...    25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   »   


´╗┐