´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 37


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


Rahiplerin hayat─▒ bu t├╝rl├╝ erdemli ya┼čay─▒┼ča ├Ârnek olarak g├Âsterilebilir. Bug├╝n ortak hayat d├╝zeni i├žinde ya┼čayan Anabatistler, ger├žek din kurallar─▒na ba─čl─▒ kal─▒rlarsa, bu t├╝rl├╝ ya┼čaman─▒n daha da yarar─▒n─▒ g├Ârm├╝┼č olurlar. Bunlar dinden sapmasalar ve G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde oldu─ču gibi do─čruluktan ┼ča┼čmayabilseler, bu ├╝lkenin yery├╝z├╝nde ger├žek bir ├Ârne─čini vermi┼č olurlar. Ama, bilinmez hangi budalal─▒klar─▒ en iyiye gitmekten al─▒koyuyor onlar─▒.
Be┼činci kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nceye cevap: Ermi┼č Chrysostomus'un dedi─či gibi, erdemli ya┼čamak, mutluluklar─▒n en y├╝cesidir ve yanl─▒┼č ad─▒m atanlar, k├Ât├╝ sonu├žlar─▒n do─čmas─▒na meydan vermeden hemen do─čru yola getirilmelidirler. D├╝zensizlik, ba┼č─▒bozukluk k├Ât├╝l├╝klerin kayna─č─▒d─▒r ve bizleri iyili─če zorlayan her ihtiya├ž mutlu bir ihtiya├žt─▒r. Ama kumarbazlara, serserilere iyi yurtta┼člar─▒n, iyi yurtta┼člara da rahiplerin hayat─▒ nas─▒l g├╝├ž gelirse, k├Ât├╝l├╝─če al─▒┼čm─▒┼č olan bizlere de G├╝ne┼č ├ťlkesi'nin ya┼čama yolu ├Âyle g├╝├ž gelebilir. Dikkat ederseniz g├Âr├╝rs├╝n├╝z ki, dinliler dinden uzakla┼č─▒yorlarsa, din kurallar─▒n─▒n s─▒k─▒l─▒─č─▒ndan de─čil, daha ├žok dinsizlerle d├╝┼č├╝p kalkt─▒klar─▒, ┼čan ┼čeref pe┼čine d├╝┼čt├╝kleri, mal m├╝lk sevdas─▒na, ten isteklerine kap─▒ld─▒klar─▒ i├žin uzakla┼č─▒yorlar. Oysa bizim G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde b├╝t├╝n bu nedenler ortadan kald─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Bundan ├Ât├╝r├╝ bu t├╝rl├╝ ├Ârnekler bizim i├žin ge├žerli de─čildir. Alt─▒nc─▒ kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nceye cevap: Biz, tam tersine, b├╝t├╝n d├╝nyada bilimsel deneylerin, g├Âzlemlerin sonu├žlar─▒n─▒ G├╝ne┼č ├ťlkesi'ne mal etmeye ├žal─▒┼č─▒yor ve bu ama├žla yabanc─▒ ├╝lkelere adamlar sal─▒p ara┼čt─▒rmalar yapt─▒r─▒yor, ticaret ili┼čkileri kuruyor, d├Ârt bir yana el├žiler yolluyoruz. Y├Âneticilerimiz bir kentten bir ba┼čkas─▒na ge├žerken bu nimetlerden yoksun kalm─▒yorlar. G├Ârd├╝klerinden faydalanmayanlar yaln─▒z k├Ât├╝ y├Âneticilerdir. Onlar─▒n kendi aralar─▒nda yapt─▒klar─▒ tart─▒┼čmalar yararl─▒ olmaktad─▒r, ├ž├╝nk├╝ her sorun ne kadar tart─▒┼č─▒l─▒rsa o kadar ayd─▒nlanm─▒┼č olur ve sonunda hakl─▒ olanlar anla┼č─▒p uzla┼č─▒r. Bilimlerin, ├Â─čretilerin korunmas─▒ yolunda rahiplerin g├Âsterdi─či b├Âylesi ├žabaya hi├ž bir yerde rastlayamazs─▒n─▒z. K├Ât├╝ ruhlu Teofilus'un Origenes'e kar┼č─▒ ayakland─▒rd─▒─č─▒ Tanr─▒'n─▒n insan bi├žiminde oldu─čunu ileri s├╝ren rahipler hi├ž bir ┼čey elde edememi┼člerdir. G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde b├Âyle k─▒┼čk─▒rtmalara yer yoktur. Bu ├ťlke'de rahiplik kutsal─▒ ve bilimi geli┼čtirmekle g├Ârevli bir ara├žt─▒r, yoksa ikiy├╝zl├╝lerin ileri s├╝rd├╝─č├╝ gibi, yurtta┼člar i├žin bir y├╝k de─čildir.
B├ľL├ťM II
Sokrates'le Pl├╝ton'un savundu─ču gibi malda m├╝lkte ortakl─▒k m─▒, yoksa ayr─▒l─▒k m─▒ tabiata daha uygun, devletin korunmas─▒na ve geli┼čmesine daha yararl─▒d─▒r?
Birinci kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nce. Malda m├╝lkte ortakl─▒─ča kar┼č─▒ Aristoteles Politika adl─▒ kitab─▒n─▒n ikinci b├Âl├╝m├╝nde ┼čunlar─▒ s├Âyler: Ya mal m├╝lk teklerin elinde kal─▒p meyvalar─▒ herkesin olacak, ya da tam tersine mal m├╝lk herkesin, meyvalar da teklerin olacak. Birinci halde, fazla topra─č─▒ olan bu topra─č─▒ ekip bi├žmek i├žin daha ├žok ├žal─▒┼čacak ve sonunda hi├ž ├žal─▒┼čmayanlarla bir tutulup e┼čit bir pay alacak, bu y├╝zden de anla┼čmazl─▒klar ve y─▒k─▒mlar do─čacakt─▒r. ─░kinci halde, hi├ž kimse ├žal─▒┼čmaya yana┼čmayacak, tarlalar gere─čince ekilmeyecek. ├ç├╝nk├╝, herkes toplulu─čun yarar─▒ndan ├Ânce kendi yarar─▒n─▒ d├╝┼č├╝necek ve k├Âle gibi ├žal─▒┼čanlar─▒n ├žok oldu─ču bir yerde herkes i┼čini ba┼čkas─▒na y├╝klemeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ i├žin, i┼čler k├Ât├╝ gidecek. ├ť├ž├╝nc├╝ haldeyse, b├╝t├╝n bu k├Ât├╝ sonu├žlara bir yenisi eklenecek: Herkes en az ├žal─▒┼č─▒p ├╝r├╝nlerin ├žo─čuna ve en iyisine konmak isteyecek ki, bu da insanlar aras─▒nda dostluk yerine anla┼čmazl─▒klara, ge├žimsizliklere, dolaplara, d├╝zenlere yol a├žacakt─▒r.
─░kinci kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nce. Yararl─▒ mallar─▒n ortakl─▒─č─▒na kar┼č─▒, ┼čunu ileri s├╝r├╝yorlar: Diyorlar ki, Sokrates, bir devletin iyi y├Ânetilmesi i├žin birtak─▒m s─▒n─▒flar─▒n, asker, zanaat├ž─▒ ve y├Ânetici s─▒n─▒flar─▒n─▒n bulunmas─▒n─▒ gerekli saymaktad─▒r. Buna g├Âre, diyorlar, her ┼čey ortak olursa, herkes a─č─▒r tarla i┼člerinden kurtulmak i├žin asker olur, sava┼č zaman─▒nda ise tarlada ├žal─▒┼čmak ister ve para almadan sava┼čmaya yana┼čmaz; ya da, herkes y├Ânetici, yarg─▒├ž, rahip olmaya bakar. B├Âylece, kimilerine b├╝y├╝k r├╝tbeler verirken, kimilerin y├╝kleri art─▒r─▒l─▒r, kimi daha az ├žal─▒┼č─▒rken kimi daha ├žok ├žal─▒┼č─▒r, sonunda yine haks─▒zl─▒k, adaletsizlik do─čar. Onun i├žin, en iyisi mal ortakl─▒─č─▒ndan vazge├žmektir.
«   01   ...    27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   »   


´╗┐