´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 43


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


Bunlar her ├Ân├╝ne gelenle, hatta uluorta ├žiftle┼čmeyi, ho┼č g├Ârmektedirler.
─░kinci serbest ├žiftle┼čme yolu yasalara uygun t├Ârenlerden sonra, k─▒smetine d├╝┼čen kad─▒nla karanl─▒klarda birle┼čmektir. Bu yolun Galia'da ve Almanya'n─▒n baz─▒ b├Âlgelerinde yayg─▒n oldu─ču g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. Buralarda, baz─▒ kimselerin anneleriyle yatt─▒─č─▒ olmu┼čtur ki, bu ├žiftle┼čme yolu tabiata ve din kurallar─▒na ayk─▒r─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝, bu ├žiftle┼čmenin amac─▒ insansoyunu s├╝rd├╝rmek de─čil, sadece ┼čehvet isteklerini doyurmakt─▒r. Hayvanlar─▒n geli┼či g├╝zel ├žiftle┼čmeleri hayvan soyunun ├╝remesini sa─člad─▒─č─▒ i├žin daha iyidir. Oysa, insanlar─▒n geli┼či g├╝zel ├žiftle┼čmelerinden d├╝nyaya ├žocuk gelmesi sadece bir rastlant─▒d─▒r, ├ž├╝nk├╝ burda ama├ž ba┼čtanba┼ča ┼čehvet isteklerinin doyurulmas─▒d─▒r. ├çocuk edinmek i├žin evdeki kocalar bu i┼če yeter de artar.
├ť├ž├╝nc├╝ ├žiftle┼čme yolu, kitab─▒m─▒zda tan─▒mlad─▒─č─▒m─▒z gibi, do─ča yasalar─▒na g├Âre y├Ânetilen bir toplumda g├Âr├╝lmektedir. B├Âyle bir toplumda en g├╝├žl├╝ler ve en iyiler, y├Âneticilerle hekimlerin y├Ânetimi alt─▒nda, y─▒ld─▒zlar─▒n durumuna g├Âre, yaln─▒z ├žocuk yapmak amac─▒yla, belli zamanlarda birle┼čebilirler. Bu kutsal g├Ârev ancak ya┼člar─▒ 25 ile 53 aras─▒nda olan erkeklere tan─▒nm─▒┼čt─▒r. Kad─▒nlar i├žin, bu i┼če en elveri┼čli olduklar─▒ zaman─▒ se├žtik ve sak─▒ncal─▒ birle┼čmeleri, yani para pul g├Âzeten birle┼čmeleri ortadan kald─▒rd─▒k. ├ç├╝nk├╝, b├╝y├╝k filozof Pythagoras'─▒n s├Âyledi─či, deneylerin de ispatlad─▒─č─▒ gibi, bu birle┼čmelerden devlete hi├ž bir yarar─▒ dokunmayan bir s├╝r├╝ aptal, bi├žimsiz ve a┼ča─č─▒l─▒k varl─▒klar do─čmaktad─▒r. Bundan ba┼čka, a┼č─▒r─▒ ├žiftle┼čmelerin ve k─▒s─▒rl─▒klar─▒n yol a├žt─▒─č─▒ g├╝├žs├╝zl├╝kleri, dermans─▒zl─▒klar─▒ da ├Ânledik. ├ç├╝nk├╝, bir kad─▒n bir erkekten gebe kalmay─▒nca bir ba┼čkas─▒ndan kalabilir. Zaten tabiat da bize, bu konuda, e┼č de─či┼čtirmeyi sal─▒k veriyor. Bizde ┼č├Âyle bir yasa var: Buna g├Âre, kar─▒s─▒ k─▒s─▒r olan erkek onunla yatmayabilir. Bunu filozoflar sadece tabiat yasalar─▒yla a├ž─▒klayamazlar kolay kolay ama, kad─▒nlar─▒n ortak oldu─ču bir devlette, bu konuda bir Tanr─▒ esini olmad─▒─č─▒ s├╝rece, cinsel ili┼čki bak─▒m─▒ndan saf tabiat yasalar─▒n─▒ kabul etmekle de yan─▒lm─▒┼č olmazlar. ├ľte yandan, 'Durando ve ba┼čkalar─▒, yasa d─▒┼č─▒ birle┼čmelerin bile tabiat yasalar─▒na ayk─▒r─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyl├╝yorlar. Bir├žok tanr─▒bilimci de bu birle┼čmelerin ancak pozitif hukuk├ža yasaklanabilece─čini ileri s├╝r├╝yorlar. Bu t├╝rl├╝ birle┼čmelerin do─čacak ├žocuklara zararl─▒ oldu─čunu s├Âyleyen ermi┼č Tommaso'nun bu kaygusu kad─▒n─▒n k─▒s─▒r olmas─▒ halinde yetersizdir. Bununla beraber ben kendim de mant─▒k yoluyla ermi┼č Tommaso'nun dedi─čine varabilirim. Ne var ki, herkesi bu yola g├Ât├╝remeyiz. Tanr─▒bilimciler zehir i├žmenin g├╝nah oldu─čunu ispatlaya dursunlar, Sokrates, yasalar─▒n bask─▒s─▒ alt─▒nda bald─▒ran i├žmekle g├╝nah i┼člemi┼č de─čildir. ├ç├╝nk├╝, yasa hi├ž kimseyi kendi yarar─▒na ayk─▒r─▒ davranmaya zorlayamaz. Ama ─░ncil'in ─▒┼č─▒─č─▒ alt─▒nda var─▒lan bu ince sonu├žlar─▒, ne insan─▒n kendi can─▒na k─▒ymas─▒n─▒ yasaya uygun bulan eski filozoflar bilebilirdi, ne de ┬źHerkes kendi hayat─▒na diledi─či gibi h├╝kmeder┬╗ diyen Cato, Seneca ve Clementus. Sonu├ž olarak ben ┼čunu diyorum: G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde uygulanan kad─▒n ortakl─▒─č─▒ do─čal hukuka ayk─▒r─▒ de─čildir, olsa bile hi├ž bir filozof salt tabiat yasalar─▒n─▒n ─▒┼č─▒─č─▒ alt─▒nda bunun b├Âyle oldu─čunu bilemez. ├ç├╝nk├╝, b├Âyle bir yarg─▒ya do─črudan do─čruya tabiat yasalar─▒ndan var─▒lamaz, var─▒lsa var─▒lsa uzak bir yoldan, daha do─črusu pozitif hukuk, yani de─či┼čebilen bir hukuk yolundan var─▒labilir. ┼×u da var ki, Aristoteles'in ileri s├╝rd├╝─č├╝ d├╝┼č├╝nceler olaylar─▒n ├Âz├╝nden ├žok, Platon'a olan ├Âfkesinden geliyor. Nitekim, kendisi de bir├žok uluslar─▒n bu t├╝rl├╝ ya┼čad─▒klar─▒n─▒ s├Âylemektedir. Ermi┼č Thomas, erkek evl├ótlar─▒n analar─▒yla, k─▒z ├žocuklar─▒n da babalar─▒yla cinsel ili┼čki kurmalar─▒ d─▒┼č─▒nda, hi├ž bir birle┼čmenin tabiata ayk─▒r─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyerek bizi destekliyor. Aristoteles, ana baba ile ├žocuklar aras─▒ndaki birle┼čmelerin atlarda bile tiksinti uyand─▒rd─▒─č─▒n─▒ s├Âyl├╝yor. Montedoro'da anas─▒yla ├žiftle┼čmeye yana┼čmayan bir at─▒ ben g├Âzlerimle g├Ârd├╝m. Bunun nedenini anan─▒n d├Âllenmemesinde de─čil, tabiattan gelen bir sayg─▒da aramal─▒. Bununla beraber, Tolomeo'ya bak─▒l─▒rsa, Perslerde erkek evl├ótlar analar─▒yla cinsel ili┼čkide bulunurlarm─▒┼č ├Âtedenberi. K├╝mes hayvanlar─▒ ve ba┼čka bir├žok hayvanlar aras─▒nda ayn─▒ ┼čeye rastl─▒yoruz. Bununla beraber ben, G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde analar─▒n o─čullar─▒yla, (tabiata daha az ayk─▒r─▒ olmas─▒na ra─čmen) babalar─▒n da k─▒zlar─▒yla birle┼čmelerim kabul etmedim. Gaetano, ermi┼č Thomas'─▒n d├╝┼č├╝ncelerine ve tabiat yasalar─▒na dayanarak, k─▒z karde┼č ve kan akrabalar─▒ aras─▒ndaki birle┼čmeleri pozitif hukuka ayk─▒r─▒ bulmakla birlikte tabiat yasas─▒na ayk─▒r─▒ saym─▒yor.
«   01   ...    33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   »   


´╗┐