´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 44


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


Ona g├Âre, ├Âb├╝r dereceden akrabalar aras─▒nda birle┼čme yasa─č─▒, ahl├ók kural─▒na de─čil, hukuk kural─▒na dayanmaktad─▒r. Nitekim Adem'in o─čullar─▒ k─▒z karde┼čleriyle birle┼čmi┼č, ─░brahim peygamber de k─▒z karde┼či Sara ile evlenmi┼čtir. Ermi┼č Thomas, bu gibi birle┼čmelerin iki bak─▒mdan yasakland─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. ├ľnce ana babaya sayg─▒ bak─▒m─▒ndan: ├ç├╝nk├╝ b├Âyle birle┼čmeler aile i├žine tedirginlik sokar. Oysa d─▒┼čardan evlenmeler dostlu─ču art─▒r─▒r. Sonra, ayn─▒ kandan olanlar aras─▒ndaki birle┼čmeler pek haz vermez. Gaetano'ya g├Âre, bu nedenler H─▒ristiyan yasalar─▒n─▒ etkilemi┼čtir. Ama, G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde bu sak─▒ncalar─▒n hi├ž birine meydan verilmemi┼čtir. ├ç├╝nk├╝, kad─▒nlar ayr─▒ otururlar, cinsel birle┼čme de ancak belli zaman ve yerlerde yap─▒l─▒r. G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde cinsel sap─▒kl─▒ktan ve daha b├╝y├╝k k├Ât├╝l├╝klerden ka├ž─▒nmak i├žin al─▒nan tedbirleri H─▒ristiyanlar da alm─▒┼člard─▒r. ├ç├╝nk├╝ koca, gebe olan kar─▒s─▒yla, ├žocuk yapmak i├žin de─čil, cinsel isteklerini doyurmak i├žin birle┼čebilir. Ben bizim devlette, erkek tohumunun bo┼ča gitmemesi i├žin tedbir ald─▒m ve b├╝t├╝n temel kurallar─▒ devlet d├╝zenini koruma amac─▒yla koydum. Aristoteles, sa─čl─▒k kayg─▒s─▒yla, Hippokrates'le ba┼čkalar─▒ da daha b├╝y├╝k k├Ât├╝l├╝kleri ├Ânlemek amac─▒yla, erkeklerin k─▒s─▒r kad─▒nlarla ├žiftle┼čmelerini sal─▒k veriyorlar.
┼×imdi ilk kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nceye gelelim. Herkes bunu iki anlama alabilir: Kitab─▒m─▒zda g├Âsterdi─čimiz gibi, bir ya┼ča gelince her erkek hem kendi ├žocuklar─▒n─▒n, hem de b├╝t├╝n ├žocuklar─▒n babas─▒ say─▒ld─▒─č─▒na g├Âre, kendi ├žocuklar─▒n─▒n tabii yoldan, ├Âb├╝rlerinin de ┼čefkat yolundan babas─▒ oluyor demektir. B├Âylelikle sevgi, ┼čefkat artm─▒┼č, a├ž g├Âzl├╝l├╝k, cimrilik azalm─▒┼č olur. ├ç├╝nk├╝, e─čer ┬źbenim senin┬╗ diye bir ay─▒rma olursa, insan ├žocuklar─▒na gere─činden ├žok sevgi besler ve ba┼čkalar─▒n─▒n ├žocuklar─▒n─▒ fazla benimsemez. Bilge ki┼či, kendi ├Âz ├žocu─ču olsun olmas─▒n, her zaman en iyileri daha ├žok sever, k├Ât├╝leri de iyi yapmaya ├žal─▒┼č─▒r. ├ç├╝nk├╝ insano─člunun kusurlar─▒n─▒ g├Ârmek ho┼čuna gitmez. Nitekim bizler de, bizim gibi birer insan olduklar─▒ halde, insano─člunun mutsuzlu─čunu temsil ettikleri i├žin, topallardan, k├Ârlerden ve yoksullardan ho┼članmay─▒z. ├çocuklar, karde┼čler, analar babalar ve atalar ortak oldu mu, bencilli─či, a├žg├Âzl├╝l├╝─č├╝ azaltman─▒n, toplum sevgisini yani ┼čefkati art─▒rman─▒n yolu bulunmu┼č olur. Mal m├╝lk├╝ azaltmak insan sevgisini, ┼čefkati art─▒r─▒r diyen ermi┼č Augustinus'a Aristoteles'ten daha ├žok inanmak gerekir. Ermi┼č Paulus da sevgi kendinde olan─▒ aramaz s├Âz├╝yle, ├Âzel mal─▒ m├╝lk├╝ genele de─čil, geneli ├Âzele tercih etmekle, ermi┼č Augustinus'u desteklemi┼č oluyor. Ayn─▒ ┼čeyi rahipler aras─▒nda da g├Âr├╝yoruz. ├ç├╝nk├╝, rahiplerin kendi ├Âzel mallar─▒ yoktur. Bir ayak b├╝t├╝n bedeni nas─▒l severse, onlar da toplulu─ču ├Âyle severler. Ayak yaln─▒z ve yaln─▒z kendini d├╝┼č├╝n├╝rse, o zaman bedenden ayr─▒lm─▒┼č, kesik bir ayak durumuna d├╝┼čm├╝┼č olur. Roma cumhuriyetinde de ayn─▒ ┼čey olmu┼čtu. Yurtta┼člar yoksul, devlet zengin oldu─ču s├╝rece, herkes yurt u─črunda ├Âlmeye can atard─▒, ama yurtta┼člar zenginle┼čince, herkes kendi ├ž─▒kar─▒ u─črunda yurdunu bat─▒rmaktan ├žekinmez oldu. Onun i├žin toplum sevgisi, ├žok├ža suya ak─▒t─▒lm─▒┼č bir damla baldan ├žok, topu ate┼čleyen k─▒v─▒lc─▒ma benzer. ├ç├╝nk├╝, sevgi ├Âz├╝ gere─či, ate┼č gibi d├Ârt bir yan─▒ sar─▒veren bir ┼čeydir. Ayr─▒ ayr─▒ kimselerin ├žocuklar─▒ olmakla beraber, insanlar insan sevgisinde, ┼čefkatte birle┼čip bir tek beden haline geldiler mi herkes├že sevilir olurlar. ├ľrne─čin, bir amca ye─čenlerini, kendi tohumundan gelmedikleri halde sevebilmektedir. Neden? ├ç├╝nk├╝, amca ve ye─čenler bir tek ailenin ├╝yeleridirler. Papalarla kardinaller de kendilerinden k├╝├ž├╝kleri ve kan karde┼člerini, kendi tohumlar─▒ndan d├╝nyaya gelmedikleri i├žin sevmiyorlar demeye kimin dili varabilir? Biz dostlar─▒m─▒z─▒ ve dostlar─▒m─▒z─▒n ├žocuklar─▒n─▒ nas─▒l seviyorsak, manast─▒rlardaki ya┼čl─▒ haripler de yeni gelenleri, ├Âzellikle bunlar─▒n erdemlerini ├Âyle severler. Onun i├žin, ┼čefkatin, insan sevgisinin d├╝┼čman─▒ olanlar kessinler art─▒k seslerini!
├çocuklar her zaman babalar─▒na de─čil, daha ├žok ba┼čkalar─▒na benzedikleri i├žin onlar─▒n y├╝z ├žizgileri yan─▒ltabilir insan─▒. Her ┼čeyin tabiat yasas─▒na ve de─čer ├Âl├ž├╝lerine g├Âre d├╝zenlendi─či G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde ise bu k├╝├ž├╝c├╝k sak─▒ncan─▒n b├╝y├╝k ├Ânemi yoktur. Yakup peygamber Yusuf'u nas─▒l fazla sevmi┼čse, ba┼čkalar─▒ da ba┼čkalar─▒n─▒ ├Âyle sevebilmi┼čtir. Bununsa ne topluma zarar─▒ olmu┼čtur, ne de insanlar─▒ toptan sevmeye. G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde, ├žocuklar hep ayn─▒ disiplin i├žinde ya┼čad─▒klar─▒ i├žin birbirlerinin hi├ž bir zaman amans─▒z d├╝┼čman─▒ olmayacaklard─▒r. Rachele ve Lia gibi kutsal kad─▒nlar u┼čaklar─▒n─▒n ├žocuklar─▒n─▒ kendi ├žocuklar─▒ndan ay─▒rmazlard─▒. Ama Aristoteles b├Âyle bir sevgiyi, b├Âyle bir ┼čefkati tan─▒maya yana┼čm─▒yor.
«   01   ...    34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   »   


´╗┐