´╗┐ Ana Sayfa ┬╗ ├ťtopya Kitapl─▒─č─▒ ┬╗ G├╝ne┼č ├ťlkesi : 45


G├ťNE┼× ├ťLKES─░

TOMMASO CAMPANELLA


─░kinci kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nceye gelelim. Her ┼čey hekim, ba┼čebe ve astrologlarca bilime ve kurallara g├Âre y├Ânetildi─či i├žin sonu├žlar k├╝├ž├╝mseniyor. Ermi┼č Thomas'a g├Âre (Polit, 5) ahlaksal e─čilimleri y─▒ld─▒zlar─▒n durumundan ├Â─črenebilmekteyiz. Bizim G├╝ne┼č ├ťlkeliler salt ten isteklerini doyurmak ya da sa─čl─▒─č─▒ korumak kaygusuna dayanan birle┼čmeleri yasa d─▒┼č─▒ saymaktad─▒rlar, ├ž├╝nk├╝, bu iki durum i├žin ba┼čka yollar ├Âng├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r orada.
├ť├ž├╝nc├╝ kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nceye cevap. Bir tek bedenin ├╝yeleri olduklar─▒ i├žin b├╝t├╝n gen├žlere evl├ót g├Âz├╝yle bak─▒lmakta ve bu gen├žler soylar─▒m s├╝rd├╝rmenin yollar─▒m ├Âb├╝r toplumlardan daha iyi ba┼čarmaktad─▒rlar. Ayr─▒ca, teker teker ├žocuk yeti┼čtirip ├Â─č├╝nmektense, iyi i┼čler ba┼čar─▒p ├╝n kazanmay─▒ daha yararl─▒ buluyoruz biz. Nitekim, filozoflar cinsel tohumlarla de─čil, bilgi tohumlar─▒yla ├ž├Âmez yeti┼čtirirler kendilerine. Kendi ├╝st├╝m├╝zde ├╝reyip t├╝reyen bitlere evl├ótlar─▒m─▒z diyebilir miyiz? ─░brahim peygamberin ├žocuklar─▒ Yahudiler de─čil, H─▒ristiyanlard─▒ as─▒l. Ambrogius'un dedi─či gibi, bizler sonsuzlu─ču Tanr─▒'da, mutlu bir hayat─▒ da devlet d├╝zeninde ar─▒yoruz. Hayvanlar─▒n yeti┼čmi┼č yavrular─▒n─▒ tan─▒maz olmalar─▒, do─črudan do─čruya de─čil, dolayl─▒ olarak tabiattan gelmektedir.
D├Ârd├╝nc├╝ kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nceye cevap. Gaetano ve ermi┼č Thomas ile birlikte diyebiliriz ki, cinsel ili┼čki yaln─▒z ana ile oldu─ču zaman tabiata ayk─▒r─▒d─▒r. Biz bu t├╝rl├╝ ili┼čkiye G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde yer vermiyoruz. Yasalar─▒n izni olmadan k─▒zkarde┼čle ve ├Âb├╝r akrabalarla cinsel ili┼čkiler kurulamaz. Yasalar─▒n yasaklad─▒─č─▒ yerde, ne bu t├╝rl├╝ birle┼čmeler olabilir, ne de zina yap─▒labilir. ├ç├╝nk├╝, zina ya tabii, ya da yasal olur. Ermi┼č Ambrogius'un da dedi─či gibi, tabii olan─▒, ayr─▒ cinsten hayvanlar, ├Ârne─čin, e┼čekle k─▒srak aras─▒nda yap─▒land─▒r. ├ľb├╝r├╝yse, ba┼čkas─▒n─▒n kar─▒s─▒yla cinsel ili┼čki kurmakt─▒r ki, yasalar bunu yasaklamaktad─▒r. Ama bizim G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde b├Âyle bir yasa yoktur. Bu i┼či dam─▒zl─▒klar g├Âr├╝r. Onun i├žin, bizde ne zina diye bir ┼čey vard─▒r, ne pi├ž, ne de yasa d─▒┼č─▒ birle┼čmeler. ├ľrne─čin, rahipler aras─▒nda her ┼čey ortak oldu─ču i├žin, birisi ekmek yedi diye, h─▒rs─▒zl─▒kla su├žland─▒r─▒lamaz. Cinsel isteklerin doyurulmas─▒ zina de─čildir. ├ľyle olsa, yaln─▒z cinsel iste─čini doyurmak i├žin kar─▒s─▒yla ├žiftle┼čen koca da zina yapm─▒┼č say─▒l─▒rd─▒. Zina ancak bir ba┼čkas─▒n─▒n kar─▒s─▒yla yatmakt─▒r. Buna g├Âre, yasa bir kad─▒n─▒ bir erke─če kar─▒ olarak verdi mi, bu kad─▒n─▒ yasaya uygun olarak kullanan erkek, devletin yasalar─▒n─▒ ├ži─čnemi┼č olmaz. Nitekim manast─▒r─▒n ortak olan mallar─▒n─▒ izin almadan kullanan rahibe h─▒rs─▒z diyemeyiz. Ama, denilecek ki, ermi┼č Thomas da On Buyruk'un b├╝t├╝n ilkelerinin tabii oldu─čunu s├Âyl├╝yor. Buna ┼č├Âyle kar┼č─▒l─▒k verebilir ve diyebiliriz ki, mal m├╝lk b├Âl├╝┼č├╝m├╝n├╝ bir an i├žin kabul etsek bile, mal m├╝lk├╝n nas─▒l b├Âl├╝┼č├╝ld├╝─č├╝ belirlenmedik├že, h─▒rs─▒zl─▒k diye bir ┼čey olamaz. Ba┼čka bilginlerse, bu ilkelerin hepsinin tabii hukuka dayanmad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝r├╝yorlar. Bizim G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde mal m├╝lk b├Âl├╝┼č├╝m├╝ yoktur, mallar ├╝st├╝nde sadece kullanma hakk─▒ vard─▒r ki, bu da yurtta┼člar─▒n g├╝c├╝n├╝, zek├ós─▒n─▒ koruma s├╝resiyle s─▒n─▒rl─▒d─▒r. G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde her ┼čey ortak oldu─ču i├žin, zina yoktur. K─▒skan├žl─▒k, kavga, gibi k├Ât├╝l├╝klere de, her ┼čeyin yasayla ve disiplinle y├Ânetildi─či b├Âyle bir yerde, rastlanmaz. Hayvanlarla baz─▒ sapk─▒nlara ├Âzg├╝ davran─▒┼člar da yoktur bizim ├╝lkede.
Be┼činci kar┼č─▒-d├╝┼č├╝nce. Her erke─čin birtek kar─▒s─▒ olmas─▒ tabii hukuk gere─či midir, de─čil midir? Ermi┼č Thomas'a g├Âre, Tanr─▒ bile bizi; bir tek kad─▒nla yetinmeye zorlayamaz. Yakup peygamber iki k─▒zkarde┼čle evlenmi┼č, Davut peygamber be┼č, S├╝leyman peygamberse tam yedi y├╝z kad─▒n alm─▒┼čt─▒r. ─░lk peygamberlerin hemen hepsinin bir├žok kar─▒s─▒ vard─▒. Herkesin genel olarak sand─▒─č─▒ gibi, bu konuda k─▒s─▒nt─▒ da yoktur. G├Âr├╝l├╝yor ki, bir├žok kad─▒nla evlenmek tabiata ayk─▒r─▒ de─čildir. Yaln─▒z karde┼čleriyle ├žiftle┼čen g├╝vercinle kaplumba─čalar d─▒┼č─▒nda, b├╝t├╝n hayvanlar say─▒s─▒z di┼čilerle ├žiftle┼čirler. Peygamberlerin tanr─▒sal esinle koyduklar─▒ yasalarla de─čil de, tabiat yasalar─▒yla y├Ânetilen G├╝ne┼č ├ťlkesi'nde, bu konuda s─▒n─▒rlamalar kabul edilemez. Tam tersine, tabiat bir kad─▒m gebe b─▒rakamayan erke─čin bir ba┼čkas─▒yla birle┼čmesini bile zorunlu k─▒lm─▒┼čt─▒r. Sara ─░brahim peygamberden, buna kar┼č─▒ bir Tanr─▒ buyru─ču olup olmad─▒─č─▒n─▒ sormu┼č, Lia ile Rachele de kocalar─▒na kendi hizmet├žilerini vermi┼člerdir. Gerek insanlar, gerek hayvanlar kendiliklerinden bunun tabiata ayk─▒r─▒ oldu─čunu bulamayacaklar─▒na g├Âre, G├╝ne┼č ├ťlkeliler nas─▒l bulabilirlerdi bunu. Ayr─▒ca bizim yurtta┼člar─▒n ne bir, ne de fazla kar─▒lar─▒ vard─▒r. Ama, ├žiftle┼čme i├žin uygun g├Âr├╝len zamanda, her erkek yasa gere─čince kendi pay─▒na d├╝┼čen kad─▒nla birle┼čir ve bunu kendi ten isteklerini doyurmak i├žin de─čil, devletin iyili─či i├žin yapar. Bizler bile ayn─▒ durumday─▒z.
«   01   ...    35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   »   


´╗┐